Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av bahia72
Hejsan!
Syr mycket velourbyxor till mina barn bl.a. Men får inte till midjeresåren och är trött på att sprätta, klippa och slänga.
Om dottern har midjemått 48 cm vad blir det för mått på resåren???
När jag använder smal resår går det bra. MEN när jag har bred resår 1½-2 cm så blir det inte bra. Klipper till ca 48 cm omlottar syr fast den till en rundel och sätter sedan på den på byxan och syr fast den direkt på byxan. Tycker ändå den blir SLAPP??
Köper all resår från Bibbis textil och hon har ju bra grejer;)
Någon som har tips!!!!
Snälla hjälp!!!
Användarens profilbild
Av zmurfan
Det ska inte vara måttet i slappt tillstånd på resåren utan du måste ju dra ut den lite grann. Annars om du sätter i en slapp resår så rasar byxorna ner på en gång.

Dra lite i resåren när du mäter midjemåttet på henne så ska det nog bli rätt.
Av bahia72
Tack för ditt svar. Jag har försökt och dragit men tycker det blir lite för hårt= drar för mycket då troligen :wink: ÄR SÅ TRÖTT PÅ ATT MÄTA!!! :evil: :D
Vet du på ett ca hur mycket man ska ta bort på resårmåttet om midjan är 48 cm?
Användarens profilbild
Av zmurfan
Ingen aning faktiskt om hur mycket man ska dra bort. 10-15 cm kanske?
Gissar att du får prova dig fram. Ta en bit och sätt fast med säkerhetsnål och prova på tjejen. När resåren sitter kvar själv utan att ramla ner så borde den vara lagom.

Åsså slipper du klippa i onödan om du sätter fast med säkerhetsnål.
Av Marine78
Jag syr ju inte fast resåren i byxan (gillar inte den varianten) men har fått riktvärdet att resåren skall vara ca 4 cm kortare än midjemåttet för att byxorna skall sitta bra. Töjer resåren ut sig lite i samband med sömnaden så kanske 6 cm kortare (i outdraget tillstånd) är bättre. Till min minsting som har 48 cm i omfång så klipper jag till en resår på 46 cm och sedan lägger jag resåren omlott och syr ihop så tillslut är omkretsen 44 cm.
Av bahia72
zmurfan skrev:Ingen aning faktiskt om hur mycket man ska dra bort. 10-15 cm kanske?
Gissar att du får prova dig fram. Ta en bit och sätt fast med säkerhetsnål och prova på tjejen. När resåren sitter kvar själv utan att ramla ner så borde den vara lagom.

Åsså slipper du klippa i onödan om du sätter fast med säkerhetsnål.
Tack för dit svar, precis så har jag gjort nån gång men när jag sytt på så har den blivit slapp. Ska prova igen:)
Av bahia72
Marine78 skrev:Jag syr ju inte fast resåren i byxan (gillar inte den varianten) men har fått riktvärdet att resåren skall vara ca 4 cm kortare än midjemåttet för att byxorna skall sitta bra. Töjer resåren ut sig lite i samband med sömnaden så kanske 6 cm kortare (i outdraget tillstånd) är bättre. Till min minsting som har 48 cm i omfång så klipper jag till en resår på 46 cm och sedan lägger jag resåren omlott och syr ihop så tillslut är omkretsen 44 cm.
Tack för ditt svar också:) Undrar varför du inte gillar den varinten? Jag har brevd resår när jag gör detta med smal så tycker jag det blir alldeles för smalt och om jag inte syr fast den i midjan så snurrar den lätt runt. Eller har du något bra tips där också så tar jag tacksamt emot det :app:
hoppas :tumup:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?