Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

ericah skrev: har köpt småtaveldukar och akrylfärg som A ska få måla på.

Ljuslyktor av glasburkar med socker på

A har gjort en värmeljuskopp i gips på dagis som han sedan har målat. Letade efter sådan form på stan idag men hittade inte.
På Storas dagis gjorde de värmeljushållare i gips som de gjöt i bullformar. Provade det, men man måste ställa formen i en muffinsplåt annars orkar inte pappformen hålla emot trycket. Sen trycker man i ett värmeljus som får sitta medan det stelnar. Målar. Glittrar. Klart.

När man gör ljuslyktor med socker på, vad använder man för lim då, nån som vet? Tapetklister?
Tänkte silkespapper i olika färger som jag klipper i blom eller hjärtform som limmas på, rullas i socker och sen lindar man ståltråd med pärlor runt gängorna och som upphängning.
Attans, jag visste att jag inte skulle ha gett bort alla små barnmatsburkar...

//A
Ni som har gjort/tänker göra disktrasor, hälsa att det går till och med att koka disktrasorna och färgen håller kvar sig. Så det är ingen fara att använda dom.

Ett år fick jag av systerdottern ett ljus som hon målat på. Ett helt vanligt litet blockljus, sånt med lite vaxig yta, finns ofta rätt billigt på vanliga mataffärer. Iaf så går det finfint att måla med vattenfärg på sånna med hjälp av lite tvål. Vatten på penseln, gojsa runt penseln på en vanlig fast handtvål och sen vattenfärg på. Bara att måla sen och det är inget som luktar eller så när man eldar ljuset heller.

Har faktiskt en bild kom jag på. Bild

En annan ljus-idé. Också vanligt, billigt blockljus, låt barnet på små pappersbitar rita figurer, typ som på grytlapparna tidigare i tråden, för över bilden till ljuset mha karbonpapper och använd sen sånna ljusvaxpennor från t ex panduro och fyll i.
Av corona
melon skrev:Bild

Barnen ritar gubbar och solar på papper som pappan broderar på vanligt bomullstyg och sen syr mamman grytlappar av dem. :tumup: Fick tips här på SB.

Dom är ju bara såå fina :love: :app:
Av tumbler
corona skrev:
melon skrev:Bild

Barnen ritar gubbar och solar på papper som pappan broderar på vanligt bomullstyg och sen syr mamman grytlappar av dem. :tumup: Fick tips här på SB.

Dom är ju bara såå fina :love: :app:
:iagree:
Men hur får man det från papper till tyg utan att spegelvända det?
Du nålar fast bilden på tyget med 2 nålar i överkant, lyftr teckningen och sedan lägger du ett markeringspappar ( typ kalkeringspapper men för tyg) med den färgade sidan neråt. Måla i alla linjer på teckningen hårt med en blyertspenna. tänk på att välja ett markeringspapper där färgen syns på det tyg du valt.

Ska du ha över teckningen på ett vitt tyg, kanske det räcker att kalkera över teckningen mot ett fönster.
Av tumbler
vickan1976 skrev:Du nålar fast bilden på tyget med 2 nålar i överkant, lyftr teckningen och sedan lägger du ett markeringspappar ( typ kalkeringspapper men för tyg) med den färgade sidan neråt. Måla i alla linjer på teckningen hårt med en blyertspenna. tänk på att välja ett markeringspapper där färgen syns på det tyg du valt.

Ska du ha över teckningen på ett vitt tyg, kanske det räcker att kalkera över teckningen mot ett fönster.
tack!
Användarens profilbild
Av filijox
Känner igen en del som man själv gjort som barn... dekorerat tändsticksaskar, fast vi använde filt, men var nog lite äldre också. Pärlplattor har vi gett bort många, även såna där garnbollar som görs med två runda plattor med hål i...snurrigt. Har även gjort ljuslyktor med sockerbitar och dekorerat ljus, men då var färgen utanpåliggande, inte vattenfärg, men jag minns inte så noga, undrar om vi gjorde det i skolan på mellanstadiet? :hmm:

Disktrasorna känns som en rolig idé som present i år! Sen självklart ätbara ting, alltid uppskattat. Min mormor gnällde att de skulle ju inte ha några julklappar där för några år sen, öppnade och hittade en julburk med knäck i! Då blev hon glad, sen fick jag tillbaka burken för att kunna göra om det :tumup:
Användarens profilbild
Av SoFaD
tass!!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?