Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag har problem med overlocken helt plötsligt. Trådarna (oftast en eller båda av de i nålarna) går av när jag sytt några centimeter. Jag har trätt om hela maskinen om och om igen, jag har putsat och dammat, jag har fixat och donat och gett maskinen en liten spa-behandling. Men trådarna går i alla fall av. :gaah:
Vad gör jag för tokigt? Har någon någon liten idé? (Kan kniven spöka på något sätt? Sydda nyligen av en knappnål :oops: och den har jag fiskat upp ur maskinen.)
är den helt korrekt trädd? om man inte vet exakt hur man ska pilla till nåltrådarna, ska man alltid trä om dem om man trär om gripartrådarna, annars kommer de i oordning och de slits av.
Om du har:
Tagit bort alla trådarna
gjort rent maskinen,
bytt nålarna och kontrollerat kniven
trätt i trådarna rätt med en tråd som är ny och ex inte sol-skör(tråd som legat framme länge kan bli väldigt skör)

och maskinen inte funkar är det läge att lämna in till symaskinsdoktorn, för den kan ha kommit i ofas....
teres skrev:är den helt korrekt trädd? om man inte vet exakt hur man ska pilla till nåltrådarna, ska man alltid trä om dem om man trär om gripartrådarna, annars kommer de i oordning och de slits av.
Om du har:
Tagit bort alla trådarna
gjort rent maskinen,
trätt i trådarna rätt med en tråd som är ny och ex inte sol-skör(tråd som legat framme länge kan bli väldigt skör)

och maskinen inte funkar är det läge att lämna in till symaskinsdoktorn, för den kan ha kommit i ofas....
Jag har gjort allt det (och trätt om från början flera ggr), utom att kontrollera kniven. Hur gör man det? Annars får det väl bli ett fall för doktorn.
noranora skrev:
teres skrev:är den helt korrekt trädd? om man inte vet exakt hur man ska pilla till nåltrådarna, ska man alltid trä om dem om man trär om gripartrådarna, annars kommer de i oordning och de slits av.
Om du har:
Tagit bort alla trådarna
gjort rent maskinen,

Det låter konstigt att det skulle vara kniven. Den har liksom inget med trådarna att göra :hmm:
Det kan ju sitta skräp mellan brickorna som reglerar trådspänningen. Fäll upp pressarfoten så att trådspänningen släpper och ta sen en tjock tråd eller en bit garn som inte luddar och dra genom. Då brukar det lossna saker som annars sitter fast.
Annars låter det ju väldigt mystiskt om det är både nåltrådarna och gripartrådarna som går av.

Jag har gjort allt det (och trätt om från början flera ggr), utom att kontrollera kniven. Hur gör man det? Annars får det väl bli ett fall för doktorn.
Inte så mycket att jag tror det är kniven som är skyldig som att jag tycker att man kör hela felsökningschemat. Om det har fastnat något i trådspänningsbrickorna så borde effekten bli att tråden inte går att spänna, inte att den dras av. Tyvärr tror jag att maskinen kan ha kommit i ofas.

noranora; du får väldigt gärna skriva här när du vet vad det är som felar overlocken, det är alltid kul att lära sig mer!
noranora skrev:Sådär, nu har jag hämtat overlocken som varit hos symaskinsdoktorn i ett par veckor. Det var stygnplåten som var trasig så de fick beställa en ny.
Aha! Inget man kan fixa själv då. Skönt att du fått den lagad nu iallafall. :vågen:
linafelicia skrev:
noranora skrev:Sådär, nu har jag hämtat overlocken som varit hos symaskinsdoktorn i ett par veckor. Det var stygnplåten som var trasig så de fick beställa en ny.
Aha! Inget man kan fixa själv då. Skönt att du fått den lagad nu iallafall. :vågen:
Ja, och faktiskt lite skönt att det verkligen var ett riktigt fel så jag inte lade ut en massa pengar på felsökning och så säger de typ "ja, du hade trätt lite fel här ..." eller så :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?