Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag har färgat lite ullkläder. Jisses vad olika de tog åt sig färg. Dessa saker är färgade i samma bad :shock:

Bild

Nu ligger tröjan i andra badet och den ser ut att ha blivit lite mörkare. Den blev visserligen väldigt fin efter första badet, men tanken med att färga var att det skulle bli lite smutståligare än vitt och det var det kanske inte.

Så har jag färgat Agnes byxor och vantar gröna, de ska dock också få ytterligare ett dopp för det blev lite mesig grönfärg.

Roligt var det iaf :app:
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Fint! Vanlig karamellfärg?
Håller den bra?
Färgar du på spisen?
Vitt är inte särskilt praktiskt nej! :D
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Emmamedhunden skrev:Fint! Vanlig karamellfärg?
Håller den bra?
Färgar du på spisen?
Vitt är inte särskilt praktiskt nej! :D
Ja, vanlig karamellfärg och jag har färgat på spisen.
Jag kan dock inte uttala mig om hur färgen håller än eftersom det är nyfärgat. Vad jag hört ska det dock hålla bra. Sen har jag bara höftat i färg och vinäger, så jag kanske inte haft rätt proportioner. Det får tiden utvisa.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Maerion skrev:Åh, snyggt! Jag har en body jag vill färga, hur gör man?
Jag har blandat vatten, karamellfärg och en skvätt vinäger i en kastrull. Ner med ullplagget. Dränkt in det ordentligt och sen satt det hela på kokning. När det precis varit på väg att börja koka har jag tagit av grytan från plattan och sen har det hela fått stå och svalna. Jag har tryckt lite försiktigt på plagget under uppkoket, men man får passa sig från att röra, då kan det tova ihop.
Användarens profilbild
Av Maerion
Knyttet & K skrev:
Maerion skrev:Åh, snyggt! Jag har en body jag vill färga, hur gör man?
Jag har blandat vatten, karamellfärg och en skvätt vinäger i en kastrull. Ner med ullplagget. Dränkt in det ordentligt och sen satt det hela på kokning. När det precis varit på väg att börja koka har jag tagit av grytan från plattan och sen har det hela fått stå och svalna. Jag har tryckt lite försiktigt på plagget under uppkoket, men man får passa sig från att röra, då kan det tova ihop.
Tack! Ska testas så fort Abbelusen somnat. :D
Användarens profilbild
Av Ketronya
Knyttet & K skrev:
Kaja skrev:ÅH! Jag som hittade billigt ullgarn. Kan man göra likadant med det tror du??
Jepp. CrazyMagpie har färgat garn jättefint med karamellfärg/äggfärg/KoolAid. Kolla hennes blogg!
Hur hittar man hennes blogg?
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
Oj,vilken skillnad! :shock:

Ok,hade tröjan varit i någon blandning med ull + ngt annat hade jag förstått det, men när det är bara ull i alla plaggen!??! :siishah:

Det går utmärkt att färga garn också på precis samma sätt. Se till att ha lösa härvor bara (alt. knyta och batika?) Ett bra tips är att ha diskhandskar på sig så att man krama och grejsa med garnet i färgbadet innan man värmer upp för att få färgen jämn och fin. Gjorde inte det vid mina första färgningar då jag var otålig om inte hade lust att vänta tills jag hade kommit ihåg att köpa handskar.... :roll: :wink:
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Kosmos skrev:
Diesel skrev:Men oj vad plaggen reagerade olika på färgbadet :siishah: - undrar hur det kommer sig att det blir så? :hmm:
Kan det vara så att vantarna är helt i ull medan tröjan har lite syntet i sig för att hålla formen :hmm:
Syntet tar ju inte åt sig av karamellfärgen.
Tröjan är helt i ull, annars hade jag inte blivit så förvånad. Däremot är den välanvänd och tovad, det är en 110 eller 120 som nu passar till Agnes som har stl 86 :fnissa: Jag har köpt den på loppis, så den kan ju ha varit ullkurad eller nåt också och därför tar upp färgen sämre. Eller så har det med ullen att göra. Jag färgade en väpnarluva också och den har jag bara tvättat på ullprogram och den blev inte heller så rosa som vantarna utan mer som tröjan. Det var samma märke (Ruskovilla).
Och det verkar inte direkt ha att göra med att vantarna var oanvända heller för väpnarluvan blev mörkare rosa under hakan, det enda stället där den varit smutsig.
Användarens profilbild
Av Matildamamma
Vad fint det blev ändå :love: Måste prova med Matildas vita ullkläder, tropr rosa kommer falla henne i smaken...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?