kvarnvik skrev:solängel skrev:kvarnvik skrev:Även jag försöker mig på att sticka två saker på ML samtidigt, men jag får det inte riktigt att funka. Jag får det inte i rätt ordning
någon som vill visa en bild eller har en bra länk?
Jag har inte fått till det att lägga upp två samtidigt på ML, så jag har lagt upp på strumpstickor och sedan flyttat över till loopen. Efter det har det gått rätt bra. Men så erfaren är jag inte, stickat ärmarna till U's ugglekofta och ett par sockar till honom så. Önskar att jag fått till det när jag började på Martinas knästrumpor...
En är klar, men den andra tar längre tid, fast det är bra busstickning 
Grejen är att jag har lagt upp och stickat en bit på varje, men jag får ändå inte ihop det 
Okej, prova såhär. Sticka lika långt på båda sockarna (kommer inte ihåg vad du gör, så nu fick det bli sockar...)
Sticka ena halva sockan, alså hälften av maskorna till rundstickan. Flytta in maskorna en bit på rundstickan typ till hälften, sticka nästa halva av arbetet upp på rundstickan, tänk på att dra lite i början så att det inte blir lösare stickat där.
Nu är rundstickan liksom vikt, eller hur? Den .första sockan är uppdelad i två sidor, en fram och en bak på rundstickan.
Vill du sticka bara en socka på ML så drar du igemom stickan så att du kan sticka på den del du satte på först.
Vill du sticka båda sockarna samtidigt så stickar du på första delen av andra sockan på stickan där andra delen av första sockan finns. Sen drar du i stickan, se till så att det är en ögla mellan första och andra delen på första sockan. Nu kommer första delen av första sockan vara på stickdelen, den var ju tidigare på sladddelen, INNAN du stickar den, sticka på andra delen av andra sockan.
Sticka därefter första delen på första sockan.
Sen är det bara att ML:a!
Arvid - April 09.
Signe - Augusti 13
Hjälpmamma i Amningshjälpen
pysselblogg:
http://originella.blogspot.com