Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fryle skrev:
Elsa skrev:Måste ju visa upp min uppifrånochnerkofta. Det är den första koftan jag stickat, så jag är rätt nöjd även om den blev långt ifrån perfekt.
Vilken fin kofta! Jag funderar på en sådan till mig, hur är proportionerna mellan styckena? Någonstans läste jag att bakstycket var 1 1/2 gånger ärmen, stämmer det? Och framstycket då?
Det var nog jag som skrev det. Det är när man lägger upp maskorna. Sen ökar man lite mer på fram och bakstycket så det förändras ju lite. Kolla på www.tantkofta.blogspot.com Där finns jättebra beskrivning. Jag har använt samma mått som henne när jag lagt upp till min egen och den verkar bli bra trots att jag stickar en mindre storlek än henne.
Förra veckan var Martina hemma med förkylning. Fast jag var nog ärligt talat sjukare än hon :hmm: hon hade lite feber, men jag alla symptom... Hon beställde iaf ett par pulsvärmare:
Bild
Och jag stickade en halsvärmare i Manos, enligt frökens C's beskrivning:
Bild
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
två vantar på en lopp: lägg upp halva första, hela andra och sen andra halvan av första. Så drar du loopen i mitten av andra vanten. Med olika nystan, alltså. Se stickar du hela tiden halva första, hela andra och andra halvan av första.

Tack för att du fotar/scannar! Lovar att lägga upp foton, har dem i mobilen, kan alltid länka från Facebook.

Men det är nog djupmaskor du talar om, o:n är väl en avig, en rät en avig? :hmm: Bok är nog bra. :)
Tack för beskrivningen!! Det där hade jag aldrig lyckats med själv, tur att jag frågade först. :wink: Undrar om jag kan hålla reda på vilken vante som är vilken om jag har lagt ifrån mig arbetet någon dag?

Ja det var djupmaska :rodna: Funkar det om jag skriver av? Det går fortare än att sätta på stora datorn och formatera bilden och så?

Djupmaskor (med två räta maskor emellan): x 2rm, bakre tråden till framsidan, sticka 1 rm med tråden på baksidan, tråden på framsidan tillbaka till baksidan. Den andra tråden till framsidan, sticka 1 rm med tråden på baksidan, tråden på framsidan tillbaka till baksidan x. Upprepa x-x. Det här sticksättet liknar vanlig resårstickning men resultatet blir inte lika elastiskt.

Mönsterfromen "O" (med tre räta maskor emellan): Varv 1: x 3rm, bakre tråden till framsidan, 1 am, 1 rm, 1 am. Främre åtrden till baksian x. Upprepa x-x. Varv 2: x 3 rm, bakre tråden till frmasidan, 1 rm, 1 am, 1 rm. Främre tråden till baksidan x. Upprepa x-x.
Användarens profilbild
Av ellla
solängel skrev:Förra veckan var Martina hemma med förkylning. Fast jag var nog ärligt talat sjukare än hon :hmm: hon hade lite feber, men jag alla symptom... Hon beställde iaf ett par pulsvärmare:
Bild
Bild
Härligt! pulsvärmarna blev väldigt martiniga! Hoppas hon kommer ha dem massor
halsvärmarens kontrast garn passade ju jättefint!
ellla skrev:
solängel skrev:Förra veckan var Martina hemma med förkylning. Fast jag var nog ärligt talat sjukare än hon :hmm: hon hade lite feber, men jag alla symptom... Hon beställde iaf ett par pulsvärmare:
Bild
Bild
Härligt! pulsvärmarna blev väldigt martiniga! Hoppas hon kommer ha dem massor
halsvärmarens kontrast garn passade ju jättefint!
De är martiniga, ja :lol:

halvärmarens kontrastgarn blev eco-ullen ist för Lima. snyggare med det brun-grå. men jag ska sy ihop den helt och hållet och bara ha knapparna som dekoration, det funkar dåligt att hålla på och knäppa... kommer bli snyggare så, tror jag.
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:
MuuM skrev:
två vantar på en lopp: lägg upp halva första, hela andra och sen andra halvan av första. Så drar du loopen i mitten av andra vanten. Med olika nystan, alltså. Se stickar du hela tiden halva första, hela andra och andra halvan av första.

Tack för att du fotar/scannar! Lovar att lägga upp foton, har dem i mobilen, kan alltid länka från Facebook.

Men det är nog djupmaskor du talar om, o:n är väl en avig, en rät en avig? :hmm: Bok är nog bra. :)
Tack för beskrivningen!! Det där hade jag aldrig lyckats med själv, tur att jag frågade först. :wink: Undrar om jag kan hålla reda på vilken vante som är vilken om jag har lagt ifrån mig arbetet någon dag?

Ja det var djupmaska :rodna: Funkar det om jag skriver av? Det går fortare än att sätta på stora datorn och formatera bilden och så?

Djupmaskor (med två räta maskor emellan): x 2rm, bakre tråden till framsidan, sticka 1 rm med tråden på baksidan, tråden på framsidan tillbaka till baksidan. Den andra tråden till framsidan, sticka 1 rm med tråden på baksidan, tråden på framsidan tillbaka till baksidan x. Upprepa x-x. Det här sticksättet liknar vanlig resårstickning men resultatet blir inte lika elastiskt.

Mönsterfromen "O" (med tre räta maskor emellan): Varv 1: x 3rm, bakre tråden till framsidan, 1 am, 1 rm, 1 am. Främre åtrden till baksian x. Upprepa x-x. Varv 2: x 3 rm, bakre tråden till frmasidan, 1 rm, 1 am, 1 rm. Främre tråden till baksidan x. Upprepa x-x.
Tack! :heart: Precis det jag behövde. :vågen: Jag hade luskat ut att det finns en bok på Älvsjö bibliotek, men nu slipper jag åka.

Se till att sätta garnändor på vantarna - typ en grön för styrbord och en röd för babord. ;-) Jag har aldrig lyckats hålla reda på vilken som är vilken och jag gav faktiskt upp när jag skulle göra ärmar på det sättet för nåt år sen. Men det är nog mer jag än tekniken. ;-) Ska testa igen sen när jag kommer till ärmarna på tant koftas kofta.

Förresten älskade alla tanterna tant koftas kofta som jag hade med mig och visade upp (den räcker knappt ner till midjan nu) så jag fick visa runt häftet på söndagen.

Nästa gång det är tvåändssticknings kan du väl komma hit, Melon? En weekend i storstan och bo hos oss. (med reservation för att jag inte är supergnällig som höggravid :hide: ) Glis och Kvarnvik får nog plats de med! Vi har stort hus nu. ;-) Ni kan väl tänka på det iallafall!

En av tantorna som satt mitt emot mig stickade också på magic loop. Hon försökte ihärdigt övertyga sin syster som satt bredvid och regelbundet tappade sina sockstickor. :fnissa: Men hon var svårövertalad. Min ex-svärmor satt bredvid mig och tittade och förundrades och sa "Ja, jag älskar ju rundstickor men det går ju inte på vantar." (jag stickade mössa) då högg hon mittemot genast tillsammans med mig så nästa dag hade Birgit med sig en rundsticka och stickade genast magic loop ur minnet från lördagen! Hon är fantastisk min ex-svärmor. :heart: Alla tanterna tyckte det var rätt av oss att inte släppa den relationen bara för att den med hennes son inte funkade. ;-)

:blahblah:
Användarens profilbild
Av melon
Så bra!!

Bra tips med garnändar, men jag tror jag håller mig till höger och vänster för ska jag följa babord och styrbord kommer jag få problem :Hahaa: Det ska bli ett par fingervantar till min mamma i julklapp i härligt visjögarn. Jag har köpt det för längesen av glis men har inte riktigt vågat sticka nåt av det, tänk om jag plötsligt inte kan med att sticka vantar av nåt annat garn sen? :shock: Det är ju så mjukt...

Jag följer gärna med på nästa helg, om jag kan! Hade ni redan bestämt datum eller bara månad? Det låter så mysigt :heart: Jag är gnälligast i världen som höggravid så jag är ganska tolerant :heart:
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:Så bra!!

Bra tips med garnändar, men jag tror jag håller mig till höger och vänster för ska jag följa babord och styrbord kommer jag få problem :Hahaa: Det ska bli ett par fingervantar till min mamma i julklapp i härligt visjögarn. Jag har köpt det för längesen av glis men har inte riktigt vågat sticka nåt av det, tänk om jag plötsligt inte kan med att sticka vantar av nåt annat garn sen? :shock: Det är ju så mjukt...

Jag följer gärna med på nästa helg, om jag kan! Hade ni redan bestämt datum eller bara månad? Det låter så mysigt :heart: Jag är gnälligast i världen som höggravid så jag är ganska tolerant :heart:
Det ÄR underbart mysigt! Det är sista helgen i januari som gäller - 29-31 (jag brukar skippa fredagen, det är bara typ två timmar), och sen sista helgen i mars - 26-28. (Inser att jag då har enmånadsbäbis. Det blir nog svårt...) Planera in det! Då blir de nog glada, de gnällde lite över att det var så få unga människor där. Jag som är typ 25 år yngre än den yngsta av dem log bara lite...
Senast redigerad av MuuM den mån okt 19, 2009 12:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:Jag hittade det mest fantastiska garn idag. Är så sugen att köpa.
Bild

Enda kruxet är att det är så dyrt :?
105 kr för 50 gr
Men Bubbi! Måste du visa det i grönt??? :hopmad: ;-)

har ni sett att Toveb säljer ut sitt garn? Ska dit och titta snart, hoppas jag. http://toveb.typepad.com/
Av Ponyo
MuuM skrev:
Bubbi skrev:Jag hittade det mest fantastiska garn idag. Är så sugen att köpa.
Bild

Enda kruxet är att det är så dyrt :?
105 kr för 50 gr
Men Bubbi! Måste du visa det i grönt??? :hopmad: ;-)

har ni sett att Toveb säljer ut sitt garn? Ska dit och titta snart, hoppas jag. http://toveb.typepad.com/
Men det är ju det gröna jag funderar på. Jag tror inte att det är för dig. Det är mycket blått i det gröna. :loving:
Användarens profilbild
Av melon
MuuM skrev:
melon skrev:Så bra!!

Det ÄR underbart mysigt! Det är sista helgen i januari som gäller - 29-31 (jag brukar skippa fredagen, det är bara typ två timmar), och sen sista helgen i mars - 26-28. (Inser att jag då har enmånadsbäbis. Det blir nog svårt...) Planera in det! Då blir de nog glada, de gnällde lite över att det var så få unga människor där. Jag som är typ 25 år yngre än den yngsta av dem log bara lite...
Det är noterat. Maken är ledig den helgen så det borde funka! :vågen: :vågen: Jag kan gärna vara med och sänka medelåldern :heart: Mars kan bli svårt för mig med, maken fyller 30.
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev: Det är noterat. Maken är ledig den helgen så det borde funka! :vågen: :vågen: Jag kan gärna vara med och sänka medelåldern :heart: Mars kan bli svårt för mig med, maken fyller 30.
yay! :vågen: Melon kommer till stan! Bubbi, vik den helgen så kör vi SMS - stormiddag med stoj - hemma hos oss också! Och ni andra som vill vara med. :-)
Av Ponyo
MuuM skrev:
melon skrev: Det är noterat. Maken är ledig den helgen så det borde funka! :vågen: :vågen: Jag kan gärna vara med och sänka medelåldern :heart: Mars kan bli svårt för mig med, maken fyller 30.
yay! :vågen: Melon kommer till stan! Bubbi, vik den helgen så kör vi SMS - stormiddag med stoj - hemma hos oss också! Och ni andra som vill vara med. :-)
Vilken helg? Låter jätteskoj! :vågen:
  • 1
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 203
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?