Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:Ni har helt rätt i att gult är snyggt och könsneutralt. Men ihop med ljuslila och grönt kändes det bara som för mycket påsk. Ni tycker inte det alltså? Jag uppskattar ärlighet :tumup:
jag tänkte faktiskt inte alls påsk! lila och grönt är inte påskfärger för mig....
Måste bara dela med mig av denna fantastisk fina vante som någon glömt/tappat på min Konsum.
Bild

melon: Jag håller med ellla, lila och grönt är inte påskfärger för mig heller. Jag tyckte garnet var väldigt vackert!
Av Umma
visslan skrev:Måste bara dela med mig av denna fantastisk fina vante som någon glömt/tappat på min Konsum.
Bild

melon: Jag håller med ellla, lila och grönt är inte påskfärger för mig heller. Jag tyckte garnet var väldigt vackert!
:love:
Användarens profilbild
Av amöba
Söta vantar! Mamma stickade sån modell till mig och de är väldigt praktiska. Fast man kan hoppa över hatten på tummen. Den behövs inte så ofta.
Användarens profilbild
Av amöba
ellla skrev:
amöba skrev:Söta vantar! Mamma stickade sån modell till mig och de är väldigt praktiska. Fast man kan hoppa över hatten på tummen. Den behövs inte så ofta.
:vågen: om man smsar mycket!
:Hahaa: skulle vara det då. Jag lyckas sms:a med vantar på så jag har inte tänkt på det... Mina vantar gick sönder på tumhatten just, men jag minns inte varför de slets mest där. Det var några år sen jag fick vantarna.
Användarens profilbild
Av MuuM
Maddemoa skrev:Igår kväll började jag på mitt första stickprojekt på väldigt länge. Sedan jag lärde mig virka resår har det alltid varit mycket enklare att plocka fram virknålen istället. Men jag har varit sugen på ugglorna så länge nu och tänkte ändå försöka ge mig på dem. De borde väl vara ett rätt bra nybörjarprojekt i flätstickning?

Så om allt går väl kommer snart en halsduk med ugglor vara klar.
virka resår? Berätta!
MuuM skrev:
Maddemoa skrev:Igår kväll började jag på mitt första stickprojekt på väldigt länge. Sedan jag lärde mig virka resår har det alltid varit mycket enklare att plocka fram virknålen istället. Men jag har varit sugen på ugglorna så länge nu och tänkte ändå försöka ge mig på dem. De borde väl vara ett rätt bra nybörjarprojekt i flätstickning?

Så om allt går väl kommer snart en halsduk med ugglor vara klar.
virka resår? Berätta!
Om man på varje varv virkar i enbart den bakre maskbågen blir det resår. Funkar nog bara på rakt virkade bitar och inte rundvirkade.
Bild
Bild
Här har jag använt det på sockskaften och på nedre delen av mössan.
Användarens profilbild
Av Fryle
Elsa skrev:Måste ju visa upp min uppifrånochnerkofta. Det är den första koftan jag stickat, så jag är rätt nöjd även om den blev långt ifrån perfekt.
Vilken fin kofta! Jag funderar på en sådan till mig, hur är proportionerna mellan styckena? Någonstans läste jag att bakstycket var 1 1/2 gånger ärmen, stämmer det? Och framstycket då?

Och melon: Jag tycker garnet är fantastiskt fint, jag såg framför mig en mössa eller sjal, men det passar nog till det mesta.
Användarens profilbild
Av MuuM
Har haft en fantastisk kurs och sett så mycket vackra saker! Min fd svärmor hade tex med sig fyra sjalar som hon stickat i exakt samma mönster, en i tunt bomullsgarn, en i tjockare, en i myskoxe och en i lama- och vanlig ull som hon spunnit själv. Superkul att se samma sjal i olika garner och tjocklekar.

Jag började på en mössa i gult och grönt som blir jättefin - men nu behöver jag hjälp... Jag har ett häfte om tvåändsstickning men det låg inte i samma kartonger som de andra stickböckerna. :-( Så om någon kan scanna eller fota hur man gör djupmaskor och o:n vore jag jätteglad. Jag såg när Majken - lärarinnan - gjorde idag men det fastnar inte i min teflonhjärna just nu... Så om någon (var det Melon som hade häftet?) kan fota/scanna just dessa grejor blir jag superglad, då kan jag fortsätta på min mössa. :-)

Ska få upp lite foton från estniska vantar och liknande också.
Användarens profilbild
Av MuuM
:fnissa: Idag på kursen, med typ 15-20 tanter och jag, så bestämde vi datum för nästa gång. Det blir i januari och sen nästa gång i april. Jag sa att om jag har en snäll bäbis så tar jag med den i april, men om jag får en skrikbäbis så stannar jag hemma. Femton tanter ropar "Ta med bäbisen! Vi har haft bäbisar här förut!" och jag inser att jag kan ta med en tvåmånaders utan problem, för här finns ett tjog far/mormödrar som mer än gärna vaggar skrikande bäbis en liten stund. :heart: I love my stickkurs!
Användarens profilbild
Av melon
Jag ska sticka vantar - hur stickar man två samtidigt på magic loop? Lägger jag upp samtidigt och sen börjar med ml eller hur blir det? Jag kan inte tänka.

Muum: Jag har en svår släng av avundsjukan här... :roll: Jag kan fota, det är lugnt. Men o:n är lätta att göra, du stickar bara en rät med den adnra tråden framför arbetet. Och sen gör du likadant på samma ställa varvet efter. Om jag minns rätt, nu låter det alldeles för enkelt :hmm:

Jag ser gärna kort :vågen:
Användarens profilbild
Av MuuM
melon skrev:Jag ska sticka vantar - hur stickar man två samtidigt på magic loop? Lägger jag upp samtidigt och sen börjar med ml eller hur blir det? Jag kan inte tänka.

Muum: Jag har en svår släng av avundsjukan här... :roll: Jag kan fota, det är lugnt. Men o:n är lätta att göra, du stickar bara en rät med den adnra tråden framför arbetet. Och sen gör du likadant på samma ställa varvet efter. Om jag minns rätt, nu låter det alldeles för enkelt :hmm:

Jag ser gärna kort :vågen:
två vantar på en lopp: lägg upp halva första, hela andra och sen andra halvan av första. Så drar du loopen i mitten av andra vanten. Med olika nystan, alltså. Se stickar du hela tiden halva första, hela andra och andra halvan av första.

Tack för att du fotar/scannar! Lovar att lägga upp foton, har dem i mobilen, kan alltid länka från Facebook.

Men det är nog djupmaskor du talar om, o:n är väl en avig, en rät en avig? :hmm: Bok är nog bra. :)
Av Umma
Stickar med Spectrastickorna nu, underbara :tumup: lätta och elastiska på något sätt. Passar mig bra. Jag stickar mycket löst och garnet glider inte lika lätt som på trästickor vilket är bra. Kan kanske ställa till med problem för snabbstickare?
Stickar en rätstickad bebisfilt till en ny kusin till mina barn. Mössan i Lucca fino blev för liten tyvärr men det finns fler bebisar så jag ska väl hitta någon som vill ha den...
  • 1
  • 198
  • 199
  • 200
  • 201
  • 202
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?