Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Indah
Fryle skrev:
Indah skrev:Kan jag få kasta in en nybörjarfråga i den här tråden? Det är nog en rätt så löjligt fråga och ni får skratta.

Det är så att jag har börjat sticka ett par vantar. Jag använder mig av 5 st strumpstickor. För mig känns det som logiskt att vanten ska växa "nedåt". Men när jag stickar så växer vanten uppåt, mot mig så att säga. Hur ska det vara egentligen? Kommer det ställa till problem för mig när jag tex ska göra tummen osv?

:help:
Intressant beskrivning, har du bild på det?

Nej men jag kan försöka beskriva lite bättre. Eller så förvärrar jag det bara :rodna:

Jag inser nu att när jag försökte sticka så vanten växer nedåt/från mig, så stickade jag på stickorna längst bort från mig. Då insåg jag att det blev som fel. Då blev avigsidan utåt.
Så jag snurrade stickningen ut och in och då pekar stickningen uppåt/mot min mage istället men rätsidan kom utåt.
Då blir det att jag stickar på stickorna som är närmast mig.
Vilket säkert är det rätta sättet att sticka för det är nog säkert lättare. Jag är nog lite bakvänd hela jag :hellu:

Förstår du eller är det fortfarande dåligt beskrivet?
Av Umma
Indah skrev:
Fryle skrev:
Indah skrev:Kan jag få kasta in en nybörjarfråga i den här tråden? Det är nog en rätt så löjligt fråga och ni får skratta.

Det är så att jag har börjat sticka ett par vantar. Jag använder mig av 5 st strumpstickor. För mig känns det som logiskt att vanten ska växa "nedåt". Men när jag stickar så växer vanten uppåt, mot mig så att säga. Hur ska det vara egentligen? Kommer det ställa till problem för mig när jag tex ska göra tummen osv?

Nej men jag kan försöka beskriva lite bättre. Eller så förvärrar jag det bara :rodna:

Jag inser nu att när jag försökte sticka så vanten växer nedåt/från mig, så stickade jag på stickorna längst bort från mig. Då insåg jag att det blev som fel. Då blev avigsidan utåt.
Så jag snurrade stickningen ut och in och då pekar stickningen uppåt/mot min mage istället men rätsidan kom utåt.
Vilket säkert är det rätta sättet att sticka för det är nog säkert lättare. Jag är nog lite bakvänd hela jag :hellu:

Så blir det för mig också, sockan pekar mot mig. :tumup:
Umma skrev:
Indah skrev:
Fryle skrev:

Så blir det för mig också, sockan pekar mot mig. :tumup:
Vad konstigt. Mina vantar växer nedåt.
Användarens profilbild
Av Elsa
Angående nålbindning kan jag tipsa om att studieförbund kan anordna kurser i tekniken. I alla fall här i norrbotten. Jag har gjort en intresseanmälan för att gå den och håller tummarna att tillräckligt många ska anmäla sig, så kursen blir av. Ni kanske vill komma hit och gå kurs med mig!? :wink: :eld:
Av Umma
Elsa skrev:Angående nålbindning kan jag tipsa om att studieförbund kan anordna kurser i tekniken. I alla fall här i norrbotten. Jag har gjort en intresseanmälan för att gå den och håller tummarna att tillräckligt många ska anmäla sig, så kursen blir av. Ni kanske vill komma hit och gå kurs med mig!? :wink: :eld:
Lite långt att resa för mig annars hade jag kommit :D ...det finns en kurs på SV i Gbg som jag funderar på men det är svårt att åka bort en hel helg...
Användarens profilbild
Av Fryle
Umma skrev:
Elsa skrev:Angående nålbindning kan jag tipsa om att studieförbund kan anordna kurser i tekniken. I alla fall här i norrbotten. Jag har gjort en intresseanmälan för att gå den och håller tummarna att tillräckligt många ska anmäla sig, så kursen blir av. Ni kanske vill komma hit och gå kurs med mig!? :wink: :eld:
Lite långt att resa för mig annars hade jag kommit :D ...det finns en kurs på SV i Gbg som jag funderar på men det är svårt att åka bort en hel helg...
Det var en sån studieförbundskurs jag gick och det var riktigt trevligt.
Okej, en nybörjare till som behöver tips. Jag vill sticka ett par sockar som jag tänkte sy en sula i läder/mocka på undersidan. Det är till barnet, det är kallt här hemma och han behöver varma ohalkiga sockar. Jag tänkte prova med hundgarnet, eller så köper jag nåt ullgarn.

Problemet är att jag har nån stickspärr inombords. Jag får lätt panik när jag läser beskrivningar på olika sockor och man ska minska och öka och vända och sticka på avigsidan och jag stänger snabbt ner beskrivningen och fortsätter sticka pulsvärmare och benvärmare. RAKA STYCKEN. (Jag har stickat 3 mössor i mitt liv, men det var ganska lätt, bara minska.)

1. Har någon nåt LÄTT recept på sockor som jag kan sy fast en sula undertill på?
2. Är det svårt? Klarar jag mig med knittinghelp.com:s videobeskrivningar?
Av IEDN
gurkan76 skrev:Okej, en nybörjare till som behöver tips. Jag vill sticka ett par sockar som jag tänkte sy en sula i läder/mocka på undersidan. Det är till barnet, det är kallt här hemma och han behöver varma ohalkiga sockar. Jag tänkte prova med hundgarnet, eller så köper jag nåt ullgarn.

Problemet är att jag har nån stickspärr inombords. Jag får lätt panik när jag läser beskrivningar på olika sockor och man ska minska och öka och vända och sticka på avigsidan och jag stänger snabbt ner beskrivningen och fortsätter sticka pulsvärmare och benvärmare. RAKA STYCKEN. (Jag har stickat 3 mössor i mitt liv, men det var ganska lätt, bara minska.)

1. Har någon nåt LÄTT recept på sockor som jag kan sy fast en sula undertill på?
2. Är det svårt? Klarar jag mig med knittinghelp.com:s videobeskrivningar?

Dessa tycker jag är enkla och det borde fungera att sy på en sula under.

http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 10&lang=se
Användarens profilbild
Av melon
ellla skrev:
melon skrev:
ellla skrev:Sånna här har jag, (nästan iaf :wink: ) De gillade hon. Eftersom det är ett annat garn kanske de inte blir lika ändå?!
Såna här vadå? 8)
öhhh, jag la inte in länken... :oops:
http://knitty.com/ISSUEspring08/KSPATTspirogyra.html
Snygga!! Garn och storlek på stickor kan ju förändra slutresultatet ganska mycket så de behöver ju inte bli så lika.
Nu är en stycken mössa färdig :vågen: Koftan är på gång, och där har jag en fråga: är det någon som testat att fodra en stickad tröja med lite bomullstyg av något slag? Jag tänkte att den skulle bli lite mer vindtät.
Av Umma
brisea skrev:Nu är en stycken mössa färdig :vågen: Koftan är på gång, och där har jag en fråga: är det någon som testat att fodra en stickad tröja med lite bomullstyg av något slag? Jag tänkte att den skulle bli lite mer vindtät.
:kamera:

Jag har precis börjat sticka en mössa till lillan från Sticka till babyn av Sagulin, vill gärna se bilder på mössor... :D
  • 1
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 199
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?