Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Sagas mamma skrev:
guldlock skrev:Har inte läst igenom hela tråden än, men måste tassa och ta tag i det här snart. Till min man har jag tänkt köpa något, men till släktingar långt borta ska jag tillverka något fint, tänkte jag. Svärmor har jag tänkt göra en fin stickad eller virkad sjal till, men svärfar är så SVÅRT att komma på något till. Vad ger man till en surmulen engelsman i 70-årsåldern som bor i Australien? :hmm: :roll: :D Funderar på att låta barnen (eller A i alla fall) måla en tekopp åt honom, men det blir kanske svårt att skicka?
Till vänner här i närheten knycker jag matpresent-ideer härifrån tråden tror jag!
Han kanske ska muntras upp med en glad fotobok med bilder av er, barnen och GB?
Det var en riktigt bra ide, om vi inte orkar fixa tekopp :tumup:
Elsa skrev:
JinxLinda skrev:Mina vetekuddar blir inte lika varma som mammas andra :? Vad kan det bero på? Tyget, veten, Murphy?
Prova att köra den i micron tillsammans med ett vattenglas. :D
Det har jag gjort. :(
Den blir nästan-nästan varm om jag i princip dränker den i vatten innan jag slänger in den i micron. Mammas blir jättejättevarm bara man tänker tanken på att micra den :?

Ska man prova sy med ett annat tyg, eller kanske mosa veten lite? Eller? :hmm:
Av tumbler
JinxLinda skrev:
Elsa skrev:
JinxLinda skrev:Mina vetekuddar blir inte lika varma som mammas andra :? Vad kan det bero på? Tyget, veten, Murphy?
Den blir nästan-nästan varm om jag i princip dränker den i vatten innan jag slänger in den i micron. Mammas blir jättejättevarm bara man tänker tanken på att micra den :?

Är det samma mikro? Annars kan det vara stor skillnad på effekten.
JinxLinda skrev:
Elsa skrev:

vad är det i för tyg? är det väldigt tjockt?
det är vätskan i vetet eller riset som blir varmt av strålarna i micron och det borde inte bli bättre av att vetet är krossat.
Sagas mamma skrev:
JinxLinda skrev:
Elsa skrev:

Är det samma mikro? Annars kan det vara stor skillnad på effekten.
Nej det är inte samma micro, men mamma har en vetekudde som jag gjort i samma tyg och den blir inte heller så varm :(

ellla skrev:
JinxLinda skrev:
Elsa skrev:

vad är det i för tyg? är det väldigt tjockt?
det är vätskan i vetet eller riset som blir varmt av strålarna i micron och det borde inte bli bättre av att vetet är krossat.
Ahh så det är så det är
Men då är det nog tyget som är för tjockt helt enkelt, får försöka hitta ett tunnare tyg :tumup:
Ketronya skrev:Jag har gjort chokladcerat, det är verkligen smaskens och detta cerat återfuktar och läker torra läppar på riktigt, inga mineraloljor (typ lypsyl) som man bara blir beroende av och som man är lika torr igen när man slutar använda det!

En del ingredienser som man inte kan handla i vanlig butik förstås, men jag har köpt en del från Crearome, men även bodystore och sannanature har en hel del!

Här kommer receptet:

Chokladcerat

25ml kokosfett
15g bivax
10 g kakaosmör
5 ml rapsolja, eller annan neutral olja.
5 g kakaomassa

Gör så här:
Smält alla ingredienser över vattenbad. Rör ordentligt och se till att allt är helt smält. Häll upp på små burkar eller hylsor. Tips! om du använder hylsor så fyll upp till hälften i varje hylsa först, låt stelna lite och fyll sedan hylsorna. Detta för att det inte ska bildas någon "krater" mitt i hylsan.

Cerathylsor finns hos sannanature och crearome.
Det där tror jag att jag måste göra!! Tack!! :vågen:
kamalot skrev:Hur länge behöver ett te stå för att det ska ta smak? Jag gjorde ett julte igår, svart naturellt (Lipton Yellow Label, det enda osmaksatta jag hittade), apelsinskal, nejlikor, kardemumma och kanel. Det luktar alldeles LJUVLIGT men smakar bara Lipton Yellow Label än så länge :?
Åh... jag vill göra te.. kan man använda kinesiskt te som bas tror ni?? det är det ju just ingen smak på!
little_me skrev:
Ketronya skrev:Jag har gjort chokladcerat, det är verkligen smaskens och detta cerat återfuktar och läker torra läppar på riktigt, inga mineraloljor (typ lypsyl) som man bara blir beroende av och som man är lika torr igen när man slutar använda det!

En del ingredienser som man inte kan handla i vanlig butik förstås, men jag har köpt en del från Crearome, men även bodystore och sannanature har en hel del!

Här kommer receptet:

Chokladcerat

25ml kokosfett
15g bivax
10 g kakaosmör
5 ml rapsolja, eller annan neutral olja.
5 g kakaomassa

Gör så här:
Smält alla ingredienser över vattenbad. Rör ordentligt och se till att allt är helt smält. Häll upp på små burkar eller hylsor. Tips! om du använder hylsor så fyll upp till hälften i varje hylsa först, låt stelna lite och fyll sedan hylsorna. Detta för att det inte ska bildas någon "krater" mitt i hylsan.

Cerathylsor finns hos sannanature och crearome.
Det där tror jag att jag måste göra!! Tack!! :vågen:
Varsågod :) Det är väldigt enkelt och mycket uppskattat, så det är perfekt att ge bort :tumup:
little_me skrev:
kamalot skrev:Hur länge behöver ett te stå för att det ska ta smak? Jag gjorde ett julte igår, svart naturellt (Lipton Yellow Label, det enda osmaksatta jag hittade), apelsinskal, nejlikor, kardemumma och kanel. Det luktar alldeles LJUVLIGT men smakar bara Lipton Yellow Label än så länge :?
Åh... jag vill göra te.. kan man använda kinesiskt te som bas tror ni?? det är det ju just ingen smak på!
Jag provsmakade mitt julte idag igen, nu smakar det mer! :vågen: Det behövde nog stå och dra till sig lite smak först. Jag ska köpa nya nejlikor också, det var en påse som varit öppnad ett tag så de hade säkert tappat en del smak. Men det vore inte dumt att hitta något "grundte" som smakar mindre än Yellow Label ändå, kinesiskt säger du - smakar det mindre?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 32

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?