Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av pusselbitar
Det finns olika sorters lingarn. Det finns en sort som är avsedd för att sticka kläder med, och som ska tvättas i låg temperatur. Det verkar som att den är vanligast i vanliga garnaffärer.

Jag har fått vävgarn av syrran. Det är ett ganska tunt garn, grovlek 16/2. Jag stickar rätstickning med stickor 2 1/2. Då blir det ganska tunna och glesa trasor - torkar snabbt. Syrran gör sina trasor i resårstickning med grövre stickor och dubbelt garn. Hennes trasor blir tjocka och täta. De blir tjusigare än mina trasor, och det är extra fint med garn i två olika färger.

Jag har hittat några ställen där man kan beställa vävgarn
Växbo lin
Ås vävgarner
Borgs Vävgarner
Av eamane
Jag har en sån på gång :) Jag gick till min mormor så fick hon lära mej, jag lär få gå tillbaxär jag ska maska av för jag har ingen aning om hur man gör :fnissa:
Av IEDN
eamane skrev:Jag har en sån på gång :) Jag gick till min mormor så fick hon lära mej, jag lär få gå tillbaxär jag ska maska av för jag har ingen aning om hur man gör :fnissa:
Det är busenkelt :wink: Sticka maskorna 2 o 2 men var försiktig så att du inte drar åt för hårt.
Användarens profilbild
Av pusselbitar
Boadicea skrev:Lillasyster: går vävlingarnet att tvätta varmare än det "vanliga"? Jag vill ju kunna tvätta trasorna i 60 grader.
På vävgarnerna brukar det stå hur bra färgen klarar tvätt i 60 grader, men jag tror att man ska kunna tvätta dem varmare också (men kanske med risk för att färgen inte klarar det så bra). De går i alla fall att koka.

Jag läste någonstans att lin är känsligt för centrifugering, så egentligen är det nog bäst att inte tvätta så ofta utan att mest koka. Men det går såpass fort att sticka att jag hellre låter dem gå med den vanliga 60-tvätten och stickar nya vid behov.
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
IEDN skrev:
eamane skrev:Jag har en sån på gång :) Jag gick till min mormor så fick hon lära mej, jag lär få gå tillbaxär jag ska maska av för jag har ingen aning om hur man gör :fnissa:
Det är busenkelt :wink: Sticka maskorna 2 o 2 men var försiktig så att du inte drar åt för hårt.
Mja.. det känns inte som avmaskning riktigt...

Men det finns instruktionsvideor på www.garnstudio.com, ifall du inte vill ha en anledning att gå till mormor och få det visat live :D

(man stickar två maskor, drar den första maskan över den andra. Stickar en till, drar den högraste maskan över den vänstra. Upprepa tills maskorna är slut och ta av garnet och dra igenom den maska du sen har kvar på höger sticka. Typ.)
Av IEDN
Kaffemoster skrev:
IEDN skrev:

Men det finns instruktionsvideor på http://www.garnstudio.com, ifall du inte vill ha en anledning att gå till mormor och få det visat live :D

(man stickar två maskor, drar den första maskan över den andra. Stickar en till, drar den högraste maskan över den vänstra. Upprepa tills maskorna är slut och ta av garnet och dra igenom den maska du sen har kvar på höger sticka. Typ.)
Nja nästa rätt skrev jag iaf :lol: man ska inte ge intruktioner samtidigt som man har massa skrikande barn omkring sig :oops: . Jag brukar sticka 2 m tillsammans och flytta tillbaka m på vänster sticka. Ibland kör jag varannan avig varannan rät för att det inte ska spännas åt för hårt.
Användarens profilbild
Av Ketronya
Frågar igen, funkar det med sånt här tunt lingarn? :roll:

Bild
Användarens profilbild
Av pusselbitar
Ketronya skrev:Frågar igen, funkar det med sånt här tunt lingarn? :roll:
Jag tycker att det ser ut att vara ungefär lika grovt som det garn jag använder. Om det är för tunt eller inte är nog en smaksak. Jag tycker att det är bra.

Står det någon sifferbeteckning på etiketten (mitt garn har beteckningen 16/2)?
Användarens profilbild
Av zandrama
Jag stickar mina (eller virkar) med sånt lingarn man hittar i garnaffärer (Drops eller M&K) och tvättar på 60-90 grader. Det funkar jättebra. Anledningen till att man inte vill göra så med klädesplagg är att man bryter ner linnefibrerna och plaggen lätt ändrar form i hög temperatur. I princip allting som är gjort i 100% linne kan man koka.
Av eamane
Kaffemoster skrev:
IEDN skrev:

Men det finns instruktionsvideor på http://www.garnstudio.com, ifall du inte vill ha en anledning att gå till mormor och få det visat live :D

:lol: Jag tror jag fattar men jag ber nog mormor om hjälp sen så jag är säker :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?