Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av petwol
Är äntligen klar!!! Har precis börjat sy för första gången sedan syslöjden på högstadiet :oops: förrutom någon gardin eller så.

Började med någon muddbyxa och fick blodat tand så efter en sväng in på Anderson & Hjalmarson så beställde jag även några Ottobre-tidningar. Kanske inte så klokt att börja sy en omlottbody men det var den tidningen som kom först :D Visst gör jag en hel del nybörjar misstag men på det stora hela är jag mycket nöjd. Ville inte börja med att sy i de nya fina tygerna så det fick bli ett gammalt tyg från mamma (fast jag gillar färgen väldigt mycket, finare i verkligheten än på bild) tänkte sy ett par matchande muddbyxor till även om färgerna inte stämmer riktigt till 100%.

Så här i efterhand så blev nog kantbandet lite för brett (tog ett vanligt vitt trikåtyg och klippte) Hur gör ni? Köper ni färdiga band? Jag klippte efter str 68 men det är mer en 74 storleksmässigt därför vågar jag inte sätta ut några knappar för jag vill testa ut dem så de blir bra. Armarna blev också lite långa vilket är konstigt eftersom att jag var jättenog när jag klippte ut mönstret. Är ottobre väldigt stora i storlekarna?

Bild

Tänkte jag skulle testa lite till sedan blir det nog en ny maskin (den jag har är en MYCKET billig variant som varken syr bra eller snyggt) Dessutom är det omöjligt att sy sakta utan antingen står den stilla eller går i racerfart så då gäller det att hänga med. :whut:

Förutom muddbyxor så var rekomenderar ni att börja med?? Vad är lätt att sy och var ska man vänta lite med. Vill ju gärna lyckas hyfsat för att våga fortsätta. Dessutom är det mycket lättare att få en ny maskin om resultatet är bra :D

Alla tips mottages tacksamt, även hur man får halsen att se bra ut, på bilden syns det att den liksom står upp ganska mycket.
Användarens profilbild
Av erisara
Snyggt jobbat! :tumup:
Och ja, jag tycker nog att Ottobre är ganska rymliga i sina storlekar. Vad det gäller kantband så brukar jagklippa själv i muddväv, det brukar funka bra tycker jag.
Användarens profilbild
Av Asia
jag sydde en förklädesklänning, det enda jag sytt sen högstadiets syslöjd. JAg tyckte det va fruktansvärt :lol:
iofs va jag under tidspress men jag HATADE kantbandet.
Användarens profilbild
Av Asia
Asia skrev:jag sydde en förklädesklänning, det enda jag sytt sen högstadiets syslöjd. JAg tyckte det va fruktansvärt :lol:
iofs va jag under tidspress men jag HATADE kantbandet.
glömde ju säga att det ser jättefint ut tycker jag!Bra jobbat!
Av petwol
Tack! Det värmer... alla era snälla ord.

Jag var verkligen inte förtjust i syslöjd, det blev ju liksom aldrig som i mina tankar det jag sydde.

Kantbandet var inte så svårt som jag trott faktiskt kanske för att det var trikå och lite elastiskt. Det var svårt eftersom jag klippt ut det själv och det därför inte blev riktigt rakt (jag kan inte klippa rakt :whut: ) alltså väldigt svårt att få det jämntjockt. Men jag läste i en blogg (kommer inte ihåg vilken det var någon här på SBs iaf) hur man skulle lägga tyget, räta mot räta och sy en raksöm sedan vända över tyget till baksidan. (den meningen lät inte vettig men jag kan inte förklara utan bilder men om någon vet att de har beskrivit det i sin blogg så får de gärna tipsa.)

Jag blev själv överaskad att det faktiskt blev någonting som faktiskt kan användas... eller jag vet ju inte än eftersom tösen har str 68 och denna blev hiskeligt för stor fast jag inte begriper varför. :hmm:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?