Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

erisara skrev:Häromåret så hade någon (minns inte vem) lagt in en beskrivning på bra-till-allt-salva här på sjalbarn. Sådan har jag gjort, doftsatt genom att lägga i lite torkad lavendelblom som jag sedan filtrerat bort och hällt upp i små plåtaskar för att använda som läppbalsam. Det har varit väl mottaget.
Beskrivning tack :D
Mumskickan skrev:
erisara skrev:Häromåret så hade någon (minns inte vem) lagt in en beskrivning på bra-till-allt-salva här på sjalbarn. Sådan har jag gjort, doftsatt genom att lägga i lite torkad lavendelblom som jag sedan filtrerat bort och hällt upp i små plåtaskar för att använda som läppbalsam. Det har varit väl mottaget.
Hittade länken efter lite letande:
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
erisara skrev:
Mumskickan skrev:
Hittade länken efter lite letande:
http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic. ... &sk=t&sd=a
Tack :D
Zai skrev:
Annamamman skrev:Jag har börjat sticka. Sittunderlag i tovad Eskimå (stickad men inte tovad än) och mössa i tovad Eskimå (påbörjad). Om sittunderlaget blir bra tänkte jag göra flera sånna, jag skulle iallafall bli glad över en sån användbar present.
Nyfiken på mönster! Har du bild?
Jag är helkass på att länka och sånt och lägga in bilder har jag inte lärt mig :oops: , men mönsten finns på garnstudio.com, Drops nr 0-506 och 103-31. Båda grejorna stickade och klara, men jag tovade dem för hårt, så sittunderlaget blev barnstorlek, och mössan ska jag försöka töja så den ändå passar min mor.
Hur länge behöver ett te stå för att det ska ta smak? Jag gjorde ett julte igår, svart naturellt (Lipton Yellow Label, det enda osmaksatta jag hittade), apelsinskal, nejlikor, kardemumma och kanel. Det luktar alldeles LJUVLIGT men smakar bara Lipton Yellow Label än så länge :?
Vart har du hittat små plåtaskar? Och hur stora passar för läppbalsam ungefär
Jag har gjort chokladcerat, det är verkligen smaskens och detta cerat återfuktar och läker torra läppar på riktigt, inga mineraloljor (typ lypsyl) som man bara blir beroende av och som man är lika torr igen när man slutar använda det!

En del ingredienser som man inte kan handla i vanlig butik förstås, men jag har köpt en del från Crearome, men även bodystore och sannanature har en hel del!

Här kommer receptet:

Chokladcerat

25ml kokosfett
15g bivax
10 g kakaosmör
5 ml rapsolja, eller annan neutral olja.
5 g kakaomassa

Gör så här:
Smält alla ingredienser över vattenbad. Rör ordentligt och se till att allt är helt smält. Häll upp på små burkar eller hylsor. Tips! om du använder hylsor så fyll upp till hälften i varje hylsa först, låt stelna lite och fyll sedan hylsorna. Detta för att det inte ska bildas någon "krater" mitt i hylsan.

Cerathylsor finns hos sannanature och crearome.
Användarens profilbild
Av Elsa
JinxLinda skrev:Mina vetekuddar blir inte lika varma som mammas andra :? Vad kan det bero på? Tyget, veten, Murphy?
Prova att köra den i micron tillsammans med ett vattenglas. :D
puppan skrev:
Vart har du hittat små plåtaskar? Och hur stora passar för läppbalsam ungefär
Jag köpte sådana som brukar kallas pilleraskar. En som jag har själv hittade jag i en sådan där automat som finns i butiker med småkrafs (en hel automat med små plåtaskar med Hello Kitty på fanns utanför godisbutiken när jag ville ha en ask för att göra ett försöksexemplar, jag är annars ingen Hello Kitty-fantast). Sedan köpte jag några i den söta-lilla-affären i Alingsås som jag inte minns namnet på. Men de är väl ca 3-4 cm i diameter och i plåt.

Tillagt: En sådan butik som säljer lantliga, små, heminredningsprylar, menar jag. Lite shabby-chick, men nytillverkat.
Har inte läst igenom hela tråden än, men måste tassa och ta tag i det här snart. Till min man har jag tänkt köpa något, men till släktingar långt borta ska jag tillverka något fint, tänkte jag. Svärmor har jag tänkt göra en fin stickad eller virkad sjal till, men svärfar är så SVÅRT att komma på något till. Vad ger man till en surmulen engelsman i 70-årsåldern som bor i Australien? :hmm: :roll: :D Funderar på att låta barnen (eller A i alla fall) måla en tekopp åt honom, men det blir kanske svårt att skicka?
Till vänner här i närheten knycker jag matpresent-ideer härifrån tråden tror jag!
guldlock skrev:Har inte läst igenom hela tråden än, men måste tassa och ta tag i det här snart. Till min man har jag tänkt köpa något, men till släktingar långt borta ska jag tillverka något fint, tänkte jag. Svärmor har jag tänkt göra en fin stickad eller virkad sjal till, men svärfar är så SVÅRT att komma på något till. Vad ger man till en surmulen engelsman i 70-årsåldern som bor i Australien? :hmm: :roll: :D Funderar på att låta barnen (eller A i alla fall) måla en tekopp åt honom, men det blir kanske svårt att skicka?
Till vänner här i närheten knycker jag matpresent-ideer härifrån tråden tror jag!
Hade han bott i England hade jag föreslagit raggsockar, men i Australien är det väl för varmt.
Något som min svärfar (i och för sig inte surmulen, men ändå) fick häromåret var en porslinsmugg som E hade dekorerat med porslinsfärg från Panduro. Svärfar säger att han blir glad varje gång han ser den.
Av tumbler
guldlock skrev:Har inte läst igenom hela tråden än, men måste tassa och ta tag i det här snart. Till min man har jag tänkt köpa något, men till släktingar långt borta ska jag tillverka något fint, tänkte jag. Svärmor har jag tänkt göra en fin stickad eller virkad sjal till, men svärfar är så SVÅRT att komma på något till. Vad ger man till en surmulen engelsman i 70-årsåldern som bor i Australien? :hmm: :roll: :D Funderar på att låta barnen (eller A i alla fall) måla en tekopp åt honom, men det blir kanske svårt att skicka?
Han kanske ska muntras upp med en glad fotobok med bilder av er, barnen och GB?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 32

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?