Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Elinea
Min man har MS och har tyvärr drabbats ganska hårt av det vilket gör att han sitter i rullstol och även har en del problem med händerna. Han vill gärna ha ett bärredskap som går att använda när han sitter i rullstolen. Lilla Linnéa är sju veckor nu, men väldigt liten fortfarande eftersom hon är född sju veckor för tidigt. Han har provat min Sino och det funkar bra när han väl fått på sig den. Problemet är bara att han inte kan knyta den själv,dels pga att han har svårigheter med händerna och dels för att han inte kan stå upp och knyta. Jag tycker det är ganska bökigt att få till knytningen bra på honom. Det är mycket svårare att knyta på någon annan än på sig själv. Han tycker nog också att det blir lite för besvärligt att få på den vilket gör att han inte använt den mer än ett par gånger. Jag funderar därför på om det finns någon bra sele eller liknande som hade varit lättare att ta på och av. Behöver alltså ett bärredskap som funkar bra att ha på magen, även när man sitter ner, som är lätt att ta av och på och funkar bra för en nyfödd. Någon som har några bra tips? Han började prata om att skaffa en BabyBjörn, mest för att reta mig men ändå. Så jag behöver ett bättre förslag.
Användarens profilbild
Av mammahappy
Fast en ringsjal eller bärpåse kanske kan vara ett bra alternativ?
Eller easyhug eller tricotti som är en dubben bärpåse.
Enkelt att ta på å enkelt att sätta i barnet å kräver inte en massa knytning.
FAst en sele kan säkert oxå funka, men jag själv gillar inte att ha sele när jag ska sitta ner. Tycker att midjebältet skär in osv då.
Användarens profilbild
Av Elinea
mammahappy skrev:Fast en ringsjal eller bärpåse kanske kan vara ett bra alternativ?
Eller easyhug eller tricotti som är en dubben bärpåse.
Enkelt att ta på å enkelt att sätta i barnet å kräver inte en massa knytning.
FAst en sele kan säkert oxå funka, men jag själv gillar inte att ha sele när jag ska sitta ner. Tycker att midjebältet skär in osv då.
Funkar ringsjal när man sitter? Har beställt en prenumeration på Föräldrar och Barn där man får en ringsjal så han kan ju testa den när vi får hem den. Annars verkar ju Tricotti bra. Har själv aldrig testat nån sele så jag vet inte alls hur det funkar när man sitter, tänkte mest att de nog var lättare att sätta på än sjal.
Användarens profilbild
Av Alven
Ergo har jag sett att flera i rullstol använder. Med Infant Insert borde det ju gå alldeles utmärkt!
Användarens profilbild
Av Elinea
exiteme skrev:Gå på en sjalträff. Då kan ni testa flera bäralternativ innan ni köper :-)
Min man kommer vägra gå på sjalträff tyvärr :( Hade ju annars varit en bra idé..
Användarens profilbild
Av Elin G
Men det var ju nån här som använde ringsjal i rullstol. Vem var det? *tänker så det knakar*
Användarens profilbild
Av Fenomena
Jag vet inte hur rörlig din man är, om han kan dra remmar bakom ryggen eller justera tyg bakom ryggen? Jag tror att en bärpåse i elastiskt tyg borde funka bra. Den borde vara tillräckligt skön för att ha på sig "hela tiden" och bara ta i och ur bebisen? Den är kanske enklare att få bekväm över axeln och slät bakom ryggen när man sitter i rullstol än en ringsjal?
Användarens profilbild
Av Elinea
Fru Fenomena skrev:Jag vet inte hur rörlig din man är, om han kan dra remmar bakom ryggen eller justera tyg bakom ryggen? Jag tror att en bärpåse i elastiskt tyg borde funka bra. Den borde vara tillräckligt skön för att ha på sig "hela tiden" och bara ta i och ur bebisen? Den är kanske enklare att få bekväm över axeln och slät bakom ryggen när man sitter i rullstol än en ringsjal?
Njae dra remmar bakom ryggen kan nog bli svårt, men tanken är väl inte att det måste vara något han kan få på sig själv för jag måste hjälpa honom att få i Linnéa sen i alla fall, men gärna något som är lätt för mig att hjälpa honom med i så fall. Hur har man bebisen i en bärpåse? Liggandes i vagga, eller kan bebisen vara mer upprätt också? Linnéa gillar ju den uppräta positionen som hon får i Sinon, fast jag har iofs aldrig provat att ha henne i vagga.
Användarens profilbild
Av Sarai
En bärpåse är precis som en ringsjal, fast utan ringar. Det är helt enkelt en dubbelvikt tub av tyg. Barnet kan antingen ligga i vagga, eller sitta upp som i en ringsjal. Däremot kanske inte stödet för huvudet är så bra om barnet är litet och sitter upp eftersom det inte går att stoppa in huvudet under axelbandet som i en trikåsjal.
Titta på bilderna på förstasidan, (www.sjalbarn.se) där finns bilder på både bärpåsar och dubbla bärpåsar.
Användarens profilbild
Av Elinea
Sarai skrev:En bärpåse är precis som en ringsjal, fast utan ringar. Det är helt enkelt en dubbelvikt tub av tyg. Barnet kan antingen ligga i vagga, eller sitta upp som i en ringsjal. Däremot kanske inte stödet för huvudet är så bra om barnet är litet och sitter upp eftersom det inte går att stoppa in huvudet under axelbandet som i en trikåsjal.
Titta på bilderna på förstasidan, (www.sjalbarn.se) där finns bilder på både bärpåsar och dubbla bärpåsar.
Nej det blir nog inte lika bra stöd för huvudet. I beskrivningen för Tricottin står det att barnet inte ska sitta upprätt före två månader och det är väl för att det inte blir lika bra stöd för ryggen och huvudet som i en trikåsjal. Fuderar på en dubbe bärpåse, typ en Tricotti faktiskt. Sen har jag en ringsjal på väg, så han får väl prova den när den kommer också. Annars kanske han får ha Sinon på sig hela dagarna sen när jag får min Marimekkosjal, så behöver man inte hålla på och knyta om varje gång jag ska ta henne. Gillar ju verkligen trikåsjal egentligen och det gör nog han också när han väl fått på sig den. Fast det är ju alltid kul med anledningar att köpa nya sjalar :P Det här forumet har gjort mig köpgalen..
Användarens profilbild
Av karra1
Vi har kört med långsjal på syrran när hon testat "bära" - jag tror att det skulle vara en skitbra grej att kolla upp - *tänker* ska ta upp det med NHr/DUNS folket här i stan.

Jag tror på trikåsjalen än när hon är så liten - framåtvänt funkar oftast bättre när de blir lite större eftersom benen då inte blir ivägen när man ska rulla.
Användarens profilbild
Av Eaive1
Jag tror på en tricotti jag, dubbel bärpåse i trikå
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?