Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Den här har jag bestämt mig för att sticka till en kompis bebis som kommer i februari:

Bild

Eftersom det stickas i Eskimo på stickor 8 i ett stycke borde det gå fort.

Frågan är om jag ska sticka i strl 50/56 eller 62/68. Hennes förra barn var stort (54 cm och över 4 kg). Jag vill inte att den ska bli för liten, men inte heller att bebin ska drunkna.

Vidars rutkofta borde vara klar om max 2 veckor om jag ligger i, då kan jag börja med åkpåsen. 8)
Användarens profilbild
Av MuuM
Men suck. Har jag gjort fel nu?
Tant kofta skrev: När du lagt upp maskorna. framstycke+framstycke+rygg+axel+axel+6 maskor har du ditt maskantal du ska fördela. Du lägger ju upp för 20cm bak och 10+10 fram, då blir framstycket större än bakstycket om du lägger upp för många framkantsmaskor. Du ska ha 6 på varje sida men låna några från framstyckesmaskorna så det inte blir för stort. Lycka till och hej fr. Koftan
bara Lova: Nej jag utgick ifrån en ringning jag ville ha om jag skulle använt mina kroppsmått och gjort en klassisk raglan med jämna ökningar i varje sida hade ringningen blivit bred rak fram och bak och smal över axlarna som en båtringning.
Jag lade upp 6+6 extra, för det var så jag förstod det. Blir det knasigt nu? Jag har iofs bara stickat åtta varv, för jag har inte hunnit mer, så det går ju att repa upp. Men innan jag repar vill jag förstå... Blä.
zandrama - vilken söt! :D
Som mamma till stora bäbisar som har kunnat ha 50/56 i sissådär två veckor ( :roll: )så röstar jag för att du satsar på den större storleken så den faktiskt hinns användas innan den är för liten! :tumup:

Muum - Har ingen aning om det är rätt eller fel som du har gjort, men jag kan lugna dig med att du inte alls behöver följa instruktionerna slaviskt. Testa, justera allt eftersom för att forma den modell DU vill ha på koftan! :D
Jag har ex. delat upp detta med halsringning på ett annat sätt än Tant Kofta föreslår, och knappslån kan du ju göra hur bred/smal som du känner för (eller skita i den helt och sätta hyskor istället?)
Senast redigerad av CrazyMagpie den mån sep 28, 2009 19:55, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av MuuM
:gaah: Det är hopplöst att vara såhär trög! Jag fattar verkligen inte hur jag ska göra med tant koftas kofta! :gaah: Varför gjorde jag inte som jag tänkte och hittade en beskrivning att följa. :gaah:

Och så himla bra som jag mår redan innan så gråter jag ju bara för att jag inte fattar. Ska nog ge upp det här och bränna garn i öppna spisen istället.
Användarens profilbild
Av tweed
MuuM skrev:Men suck. Har jag gjort fel nu?
Tant kofta skrev: När du lagt upp maskorna. framstycke+framstycke+rygg+axel+axel+6 maskor har du ditt maskantal du ska fördela. Du lägger ju upp för 20cm bak och 10+10 fram, då blir framstycket större än bakstycket om du lägger upp för många framkantsmaskor. Du ska ha 6 på varje sida men låna några från framstyckesmaskorna så det inte blir för stort. Lycka till och hej fr. Koftan
bara Lova: Nej jag utgick ifrån en ringning jag ville ha om jag skulle använt mina kroppsmått och gjort en klassisk raglan med jämna ökningar i varje sida hade ringningen blivit bred rak fram och bak och smal över axlarna som en båtringning.
Jag lade upp 6+6 extra, för det var så jag förstod det. Blir det knasigt nu? Jag har iofs bara stickat åtta varv, för jag har inte hunnit mer, så det går ju att repa upp. Men innan jag repar vill jag förstå... Blä.
Prova att ta på dig kragen och kolla hur det verkar. På min första som jag gjorde missade jag att göra extra till knäppningen, den blev hyfsad ändå (fast nu är den urvuxen) På den som jag gör nu har jag struntat i kanter och knapphål och tänker plocka upp maskor i efterhand och göra knäppning.
Häftet borde komma till dig imorgon, hoppas att det hjälper.
Våga chansa lite! You go girl! :tumup:
Som jag är duktig och avslutar projekt!!

Koftan är färdigstickad och monterad, ska bara blockas lite till och virkas kant på. Idag har jag fäst alla j-vla trådar på ett par fingervantar som hållits på med över sommaren. Snart måste jag ta tag i tröjan med för litet halshål, för mina WIPs börjar ta slut :shock:

Så kan man inte ha det, va....? ;-)
Användarens profilbild
Av tweed
Nu behöver jag lite smakråd. Jag har kommit till slutet på första ärmen på min uppifrån och ner kofta och tänkte att jag skulle göra korvigt längst ner. Nu har jag testat lite, men jag är lite osäker på om det blir bra. Jag har gjort ärmen ganska tajt och jag vet inte om det passar med korvigt då :? Upptill har jag gjort lite oregelbundna ränder med räta maskor på oket. Bilden är inte så bra, strukturskillnaderna syns dåligt med blixt...

Bild
Senast redigerad av tweed den tis sep 29, 2009 20:51, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av ellla
Kaffemoster skrev:Som jag är duktig och avslutar projekt!!

Koftan är färdigstickad och monterad, ska bara blockas lite till och virkas kant på. Idag har jag fäst alla j-vla trådar på ett par fingervantar som hållits på med över sommaren. Snart måste jag ta tag i tröjan med för litet halshål, för mina WIPs börjar ta slut :shock:

Så kan man inte ha det, va....? ;-)
jag har några jag kan posta ner åt dig :wink:
Av Ponyo
Nu är min tröjidé ändrad, och jag ska hitta turkost istället för äppelgrönt.
Såg en tröja med brun botten, och rosa och turkosa ränder igår på Gilmore girls (gilmore girls är rena rama inspirationsdrömmen för en stickare). Så det blir nog det istället.
  • 1
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 267

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?