Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av noranora
Om man ska göra egna julklappar till folk och fä bör man börja i tid så man inte sitter där på kvällen den tjugotredje med trehundra tyglappar som ska bli ett lapptäcke till en dubbelsäng.

Så jag tänkte en tråd där vi kan spåna tillsammans. (Och tycker ni att jag är alldeles för tidigt ute får jag väl spåna med mig själv ett tag. :hide: ) Och framöver visa vad vi gjort/gör. (Själv kan jag nämligen inte babbla om det här i bloggen eftersom många av de som ska få julklapparna läser där.)

:tomte: :litentomte: :klippasiglite: :smileytomte:
Så jag babblar vidare lite här. Förra året gjorde jag en hel del matgrejer och det blev betydligt mer uppskattat än vad jag väntat mig. Jag kör nog lite på det temat i år igen (why change a winning ... ja, ni vet). Då gjorde jag lyxmüsli, mangosylt, wokolja (Nigellarecept), praliner, småkakor, smaksatte te (sen minns jag inte mer på rak arm). Något år tidigare gjorde jag chokladdryckspulver i fina glasburkar. Har länken till recepten i min pensionerade dator, men kanske hittar om jag letar. Min kompis som fick den ena blev påhoppad ett par gånger av folk när hon var på väg hem eftersom de ville veta var hon fått tag i den :lol: Ska se om jag hittar en bild. Jo det gjorde jag:

Bild

I dag kokade jag morotsmarmelad med lime och vaniljstång. Fryser ner i påsar och tar upp och häller i fina burkar lagom till jul. Funderar på att göra vaniljsocker och något eget godis och så kanske slånbärslikör (växer så mycket slån här utanför och jag har sprit stående här hemma till ingen nytta, so why not). Några vetekuddar också, tänkte jag sy. Och till barnen (Nora + kusinerna) tänkte jag sy lite, kanske en docka eller lite tygmat (typ bombadill).
Jag har första julklappen färdig: stickad spetssjal i ull till min mamma. :vågen:

På listan står fler sjalar och förhoppningsvis också vantar. Några ska få grytlappar med Siris broderade huvudfotingar på :loving: Jag hade tänkt att väva grytunderlägg men det vette 17 om jag hinner. :lol:
melon skrev:Jag har första julklappen färdig: stickad spetssjal i ull till min mamma. :vågen:

På listan står fler sjalar och förhoppningsvis också vantar. Några ska få grytlappar med Siris broderade huvudfotingar på :loving: Jag hade tänkt att väva grytunderlägg men det vette 17 om jag hinner. :lol:
De där huvudfotinggrytlapparna måste du visa sen! :D
noranora skrev:
melon skrev:Jag har första julklappen färdig: stickad spetssjal i ull till min mamma. :vågen:

:iagree:
Vinterhumlan skrev:
noranora skrev:

:iagree:
Kan vi säkert ordna. Siri ritar, min man broderar och jag syr ihop dem, ett riktigt familjeverk :Hahaa:

Jag har gärna en pysseltråd för lite pepp, behövs när det börjar hopa sig. Bilder är kul såklart!
Vilken bra tråd! :tumup:

Jag och min sambo gillar kreativa grejer. Vi låter hellre bli att få (och köpa) julklappar än att man skall ha (och ge) bara för att. Det är sådan konsumtionshysteri. Men vi gillar att ge bort (och få) grejer med hjärtat.

Förra året satsade vi fullt ut - varenda kotte som vi gav julklapp till fick ett porträtt (akrylmålning) som vi hade gjort tillsammans. Gissa vad som blev julens snackis? Det var himla lyckat! :app:
Användarens profilbild
Av Elsa
Jag är gärna med! Har inte hunnit spåna så mycket ännu, men skulle tro att det blir lite stickat och kanske lite sytt. Mat var en jättebra idé! Jag tar gärna recept på lyxmüsli om du hittar det, noranora (och andra recept med för den delen :D )
Användarens profilbild
Av Elsa
vanja77 skrev:vetekuddar? vad fyller man dom med? inte vanligt vete väl?
Är det något speciellt tyg man skall ha till?
Kan man lägga i kammomill eller annat lukta gott i? eller bränns det sönder om man värmer i mikron?

Jag har använt korn i mina. Helt vete fungerar, liksom ris eller körsbärskärnor! :shock: :D Sök i forumet så hittar du en del tips. Angående tyg skulle jag nog använda naturmaterial så det inte bränns eller smälter. Jag har lagt i torkad lavendel i mina och det har fungerat finfint! Doftar ljuvligt gör de. :tumup: (Och så är ju lavendel lugnande/avslappnande som en extra bonus. Det är väl kamomill också om jag inte minns fel?)
Användarens profilbild
Av AnKa
Bra tråd!

Jag gör nog lite smycken kanske men jag har inte huvudet fullt av ideer direkt.
Så funderar jag på att göra badrumskorgar med tvålar och badbomber. Och efter att ha fått tips här så har jag bestämt att skall barnen få rita på disktrasor.

Det där chokladpulvret är jag nyfiken på. Har man mjölkpulver i det då? och måste vätskan vara varm eller löser det sig även i kallt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 32

Kan bara hålla med camsch! Du har absolut in[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?