Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Din mamma
Det finns ju gott om sjalbarnare här inne som påbörjade sin bärresa med Babybjörn. Finns det någon av er som upplevt att barnet faktiskt tagit skada av det?

Jag har lite svårt att köpa att Babybjörn skulle vara så himla oergonomisk och farlig för de små. Skulle vi inte se sjukt många haltande treåringar om det var sant?
När jag hade babybjörn var det bara jag som tog skada... jag är lite för liten för babybjörn active så jag fick ont i ryggen.

Jag kan tänka mig att de som egentligen tar störst stryk av en bb är de som gärna vill bära sina barn även fast de är för stora för selen, då menar jag att det blir för tyngt för bäraren att bära och det blir för mkt belastning på axlarna.
Min lillebror är buren i bb en hel del och mår hur bra som helst. Inga problem med varken rygg, höfter eller annat och har aldrig haft :tumup:

Jag är tveksam till hur "farlig" bb är. Det är väääääldigt många barn som bärs i bb och dåliga höfter/rygg osv verkar inte direkt vara en folksjukdom (om man bortser från de skador övervikt och ett allmänt avalappat leverne för med sig).
Bärkomforten är däremot en helt annan fråga :lol:
Användarens profilbild
Av mica
Jag har bara burit i den gamla vanliga BB, inte i active eller den där med nät. Och det blev ju inga längre stunder. :Hahaa: Så på den tiden tror jag varken jag eller D tog skada.

På den tiden, 2005, så fanns typ bara tre selar (Ergo, Patapum och en till :hmm: ) och ingen av dem kändes som en bebissele för mig. BB omslöt övre delen av bebisens kropp och gav bra huvudstöd så jag föredrog BB mot andra selar åtminstone första halvåret. Japp, jag erkänner.
:hide: :D
Användarens profilbild
Av AnKa
Jag var ju stark och vältränad när jag fick Saga så jag kunde bära henne mycket i Baby Björn. Dessutom var ju alternativen inte så många på den tiden. Hon visar inga tecken på att ha tagit skada.
Nu skulle jag inte bära ens en kvart i Baby björn.
Av Hell Cat
Jag tyckte mest den var hemsk att bära i för min egen skull. Ont i axlar och nacke fick jag redan efter en liten stund. Och så minns jag att jag trasslade till banden så jag blev alldeles förvirrad över hur den skulle sitta :lol:
V gick ett tag upp 500 g/v så han blev snabbt tung dessutom...
Jag tror inte heller barn tar nån större _skada_ av att bäras i en BB men det är synd att de ska dominera marknaden när det nu finns så mycket skönare selar att använda. För att inte tala om snyggare! 8)

Gucciselen t ex :Hahaa:
det var nog mest jag som det gjorde ont i.
liten hjälp var det definitivt. jag bar äldsta dottern med hjälp av bb i tio månader. då vägde hon 10kg och selen gick precis att knäppa :loving:
men vi luftade nästa alltid rumpan efter varje pass för det blev både skrynkligt och rött av en runda i den selen.
Användarens profilbild
Av mica
mari_tres skrev:
mica skrev:På den tiden, 2005, så fanns typ bara tre selar (Ergo, Patapum och en till :hmm: )
Sutemi? :hmm:
JA! :vågen: Tack.
Jag tror också att den är värst för bäraren.
Däremot tänker jag att ett ergonomiskt bärande, tex i en sjal borde kunna påverka en dålig höft positivt och att oergonomiskt bärande, tex i en bb borde kunna påverka en dålig höft negativt. Om man tex inte upptäckt en luxation/dysplasi på en gång och bär mycket i bb kanske det kan påverka. Men jag tror nog inte att BB skapar några höftproblem som inte redan finns.
Både jag och min make har blivit burna i bb (den som fanns då på 70 talet) och några haltande 30 åringar är vi inte :lol: . Instämmer dock i vad många andra upplever att den (talar då inte om 70´tals varianten eller den med plattan i ryggen utan den med x i ryggen vilken är den jag provat) inte är helt ergonimisk för bäraren. Personligen fick jag ont i rygg o axlar efter kort stunds bärande, maken klarade dock något längre stunder.
jag tror också att det är lite överdrivet. men att det är obekvämt för den som bär är ju ingen hemlighet (åtminstone när barnet blir större).

men de har ju tidsbegränsning på hur länge man ska bära i selen, och följer man den så borde det väl vara okej. fast det blir ju lite jobbigt då om man har ett barn som vägrar läggas ner, då är det praktiskt att ha nåt bekvämt som man får bära i hur länge man vill.
Användarens profilbild
Av Helene
Nja, de korta stunder jag bar Olivia i bb höll jag rent instinktivt upp hennes ben så de hamnade i grodposition (och det var ju innan jag hade läst mig till att de skulle sitta så)
Så det var nog mest jag som fick ont. (jätteont!!)

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?