Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nuhar jag stickat färdigt min korsåtvärskofta, och nu ska den sys ihop i sidorna och mitt bak.

På garnstudio hade de instruktionsvideo för hur man syr ihop slätstickat, och då syr de från rätsidan. Gör man det även när man syr ihop rätstickat också? Jag har nog hittills aldrig lyckats sy ihop något utan att det blir världens jättekorv, för jag tar alldeles för mycket sömsmån.

Är det någon som har några konstruktiva tips, eller måste jag sätta mig och prova mig fram! :shock:
Av Ponyo
Kaffemoster skrev:Nuhar jag stickat färdigt min korsåtvärskofta, och nu ska den sys ihop i sidorna och mitt bak.

På garnstudio hade de instruktionsvideo för hur man syr ihop slätstickat, och då syr de från rätsidan. Gör man det även när man syr ihop rätstickat också? Jag har nog hittills aldrig lyckats sy ihop något utan att det blir världens jättekorv, för jag tar alldeles för mycket sömsmån.

Är det någon som har några konstruktiva tips, eller måste jag sätta mig och prova mig fram! :shock:
Jag syr alltid på rätsidan. Maska för maska bredvid varandra. Det blir snyggast, då ser man inte sömmarna.
Bubbi skrev:
Kaffemoster skrev:Nuhar jag stickat färdigt min korsåtvärskofta, och nu ska den sys ihop i sidorna och mitt bak.

Jag syr alltid på rätsidan. Maska för maska bredvid varandra. Det blir snyggast, då ser man inte sömmarna.
Men då syns garnet man syr med, eller? Att stygnen liksom ser ut som maskor? För jag har garn som ändrar färg, så iså fall måste jag försöka hitta rätt nyans hela tiden - det känns lite :whut: ...
Jag får nog klura lite helt enkelt..
Av Umma
Kaffemoster skrev:
Bubbi skrev:

Men då syns garnet man syr med, eller? Att stygnen liksom ser ut som maskor? För jag har garn som ändrar färg, så iså fall måste jag försöka hitta rätt nyans hela tiden - det känns lite :whut: ...
Jag får nog klura lite helt enkelt..
Det här är ju precis ett av mina problem med, det är svårt att sy ihop snyggt. :| Om du har Stickhandboken finns det bra bilder i den. Jag gjorde enligt den senast och det blev väldans bra jämfört med mina andra försök.
Mööh!
Jag har nystat ett underbart vackert entrådigt ullgarn från Garnpaletten idag. Det ska bli en rätt enkel trekantig rätstickad sjal.

Men innan jag får börja på den så ska jag åtminstone göra färdigt antingen entrelac-sjalen eller silkeshalsduken. Helst ska jag också fästa alla trådarna på mina fingervantar som är färdigstickade.

Men det kliar i fingrarna att sätta stickorna i det nya garnet. (Sen är det visst lite mer garn på ingång från Liene, eftersom jag hade ett shoppingbehov att tillfredsställa i fredags :oops:)
Silkeshalsduken färdig! :vågen:
Var fjärde maska är släppt, och det var riktigt roligt att sitta och låta maskorna löpa. Tvättad är den också och hänger nu på tork.

Var det nu jag fick börja på något nytt? Nähä.. avsluta flera projekt först? Jo, jag vet att jag borde....
Användarens profilbild
Av melon
Umma: Låter smart!! Funkar det på all ull eller bara det som tovar sig kanske ja just det :lol: Ren ull då alltså?

Kaffemoster: One down, härligt!! Hur många har du kvar att sticka klart innan du får påbörja nåt nytt?

Jag önskar köpa mer tid, någon som sett det till salu? Jag har så mycket jag vill sticka. I år blir det en del sjalar och vantar i julklapp har jag bestämt, en sjal är redan färdig :vågen: Och jag har hittat massor med fina vantar som jag vill göra...
Av Umma
melon skrev:Umma: Låter smart!! Funkar det på all ull eller bara det som tovar sig kanske ja just det :lol: Ren ull då alltså?

Kaffemoster: One down, härligt!! Hur många har du kvar att sticka klart innan du får påbörja nåt nytt?

Jag önskar köpa mer tid, någon som sett det till salu? Jag har så mycket jag vill sticka. I år blir det en del sjalar och vantar i julklapp har jag bestämt, en sjal är redan färdig :vågen: Och jag har hittat massor med fina vantar som jag vill göra...
Det funkar på ecoullen och på drops alpaca iaf, ja det borde ju funka på allt som kan tovas. :D

Jag hinner inte sticka julklappar :whut: tyvärr kör mina stickor lite långsamt för det :wink:
melon skrev:Umma: Låter smart!! Funkar det på all ull eller bara det som tovar sig kanske ja just det :lol: Ren ull då alltså?

Jag ska åtminstone fästa alla trådar på mina fingervantar så de blir färdiga. Sen vore det önskvärt att få färdigt entrelac-sjalen och tröjan till Karin (som jag måste repa upp något på. Halsringningen är för trång - annars är den färdig att montera :( ).

Men jag kommer nog börja på Josephinentuch imorgon, utan att något är färdigställt - för jag behöver en enkel stickning att ha med på körrepetitionen :D
Av Umma
Var hittar man riktigt fina knappar? Jag vill ha knappar i trä, helst snidade lite snyggt som hjärtan och blommor och sådant...helst obehandlade eller oljade kanske i björk, en, rosenträ.... Inga låga krav här inte! 8)
Av Umma
Kaffemoster skrev:

Jag ska åtminstone fästa alla trådar på mina fingervantar så de blir färdiga. Sen vore det önskvärt att få färdigt entrelac-sjalen och tröjan till Karin (som jag måste repa upp något på. Halsringningen är för trång - annars är den färdig att montera :( ).

Men jag kommer nog börja på Josephinentuch imorgon, utan att något är färdigställt - för jag behöver en enkel stickning att ha med på körrepetitionen :D
Trist att behöva repa... :wink: :lol: förlåt förlåt min dåliga dåliga humor
Hejhopp jag behöver lite hjälp :D

Jag har börjat sticka en mössa, lite sådär på frihand (lever lite farligt :wink: ) Först gjorde jag den alldeles för stor så jag fick börja om men nu verkar det bli bra storlek. Men nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare, hur mycket jag ska minska osv för att det ska bli bra? Jag har stickat drygt 10 cm, när ska jag börja minska och hur mycket i taget?

Det är lite såhär jag vill att den ska se ut http://www.garnstudio.com/lang/se/visop ... 17&lang=se fast jag stickar omvänt, jag började från andra hållet alltså :roll:
Umma skrev::app: jag har börjat tova ihop trådändar vill bara varmt rekommendera det, inga lösa trådar att fästa :tumup:
Håller med! Det är lika trevligt som att sticka på rundsticka, inga sömmar att sy! I alla fall inga att tala om - på mitt senaste projekt, uggletröjan, var det bara två sömmar á 10 cm samt fyra trådar att fästa! Så ska det vara! :vågen:

edit: förlåt, det var visst sex trådar! :mrgreen:

Åh, här är en bild också!
Bild
  • 1
  • 175
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?