- lör sep 19, 2009 19:31
Den var en 98, men nu är den en 92:a
Knyttet & K skrev:Ska kolla på Villes.Bubbi skrev:Knyttet & K skrev:Öka varannat varv åt barn. Det brukar bli perfekt.Fryle skrev:Jag har bestämt mig för att repa upp ändåKnyttet & K skrev:Snälla säg att man på enkelt sätt kan göra ett knapphål i efterhand. Jag insåg att jag missat ett knapphål på min kofta och jag vill verkligen verkligen inte repa upp.Enkelt är det nog inte, men du kanske med allra största försiktighet kan klippa av en tråd på lämpligt ställe och sedan pilla loss rätt antal maskor till ett knapphål för att sedan nogsamt sy knapphålsstygn runt detsamma. Detta förutsett att det handlar om ett horisontellt knapphål, men det är ju det vanligaste.
Det lär ta lååååång tid. Fast å andra sidan har jag insett att jag nog ändå måste lägga den åt sidan och sticka en tröja till Agnes istället för nu börjar det vara kallt.
Om man stickar en barntröja uppifrån och ner, ska man ha samma ökningstakt som på vuxenkoftan? Och hur mycket större än barnen vill man ha den? Min kofta vill jag ju ha rätt tight, men jag vill ha lösare passform på barntröjan.
Och stickar jag enklast med magic loop?
Och så halsringningen, jag hittade ingen speciellt bra tröja att mäta på, men låter det vettigt med 33 cm på en tröja i storlek 86-92?
Det är mycket lättare åt barn, man slipper tänka på olika takt på ärm och kropp.
Hur ska man fördela maskorna från början? Alltså hur breda ska man börja ärmarna jämfört med fram och bakstycke.
Den var en 98, men nu är den en 92:a