Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

esarina skrev::(
Sannasmamma skrev:men så kan man ju inte tänka, jag slutar ju inte köra barnvagn för att några knasiga mammor har barnvagn.
Barnvagn är ändå norm. Nästan alla har en, så det är svårt att tänka något som klumpar ihop alla som har barnvagn till att ha samma egenskaper.
Vissa märkesvagnar klumpas ihop så på sina håll. "Alla bugaboomammor är snobbiga och materialistiska och dricker latte och shoppar hela dagarna" har jag fått höra när jag varit på öf tex, och sen ser de lite skamsna ut när vi går därifrån tillsammans och jag kör ut min bugga ur barnvagnsrummet. Men jag förstår det faktiskt, för vissa grupper är riktigt slutna gäng och svåra att börja prata med om man inte är med från början. Vi hade en sån mammagrupp som nästan tog över öppna förskolan jag brukade gå till, de var 8-10 mammor som alltid var där, de kände redan varandra och de pratade inte med någon annan än varandra, de var buffliga och otrevliga till och med säkert inte var meningen. De hade likadana, skötväskor och vagnar och barnens kläder var från samma märke. Hade jag inte vetat bättre hade jag lätt kunna mummla nånting om "såna där skiphopmammor" :roll: :wink: .
Men kan det inte vara så att om man är nyfrälst sjalbärare så är man bara så superentusiastisk över att man hittat så underbara sjalar i så härliga färger, att man lärt sig knyta så det verkligen känns bra och bekvämt för både barn och bärare, att man lärt sig ryggknyt, att det är sagolikt vad skönt det är att slippa krångla sig fram med en otymplig barnvagn på skogspromenader osv....

Alltså, det är ju inget att skryta med att man lärt sig köra barnvagn utan att krocka eller att man lärt sig att lägga ner barnet i vagnen så det ligger bekvämt.... :roll:
Möjligtvis kan man kanske vara själaglad över att man hittat det perfekta märket, den perfekta färgen osv, men just så upplever jag nog många barnvagnsföräldrar. Våran "sjalvärld" innehåller liksom så mycket mer att bli lyrisk över...
Det är nog inte meningen att utesluta någon, men rätt ofta - även nu när det är vanligt med sjalar - blir man påhoppad av människor man inte känner som lägger sig i och kommer med synpunkter. Då kan det vara skönt att träffa likasinnade där man bara kan få bre på. Nästa gång kanske din väninna vågar sig fram och prata lite själv. Sen kan man ju tycka att folk är insnöade, men det är det lätt att bli på både sjalar och annat. Man behöver ju inte köpa hela paketet....
Liten vus skrev:
Sannasmamma skrev:men så kan man ju inte tänka, jag slutar ju inte köra barnvagn för att några knasiga mammor har barnvagn.
Barnvagn är ändå norm. Nästan alla har en, så det är svårt att tänka något som klumpar ihop alla som har barnvagn till att ha samma egenskaper.
Vissa märkesvagnar klumpas ihop så på sina håll. "Alla bugaboomammor är snobbiga och materialistiska och dricker latte och shoppar hela dagarna" har jag fått höra när jag varit på öf tex, och sen ser de lite skamsna ut när vi går därifrån tillsammans och jag kör ut min bugga ur barnvagnsrummet. Men jag förstår det faktiskt, för vissa grupper är riktigt slutna gäng och svåra att börja prata med om man inte är med från början. Vi hade en sån mammagrupp som nästan tog över öppna förskolan jag brukade gå till, de var 8-10 mammor som alltid var där, de kände redan varandra och de pratade inte med någon annan än varandra, de var buffliga och otrevliga till och med säkert inte var meningen. De hade likadana, skötväskor och vagnar och barnens kläder var från samma märke. Hade jag inte vetat bättre hade jag lätt kunna mummla nånting om "såna där skiphopmammor" :roll: :wink: .
Jag är faktiskt lite rädd för såna där "bugaboomammor", om man ska generalisera. De tittar på mig med mina hammock bagar, slitna bärselar och ännu mer sliten Brio Race från -05 som gnisslar som attans, med en blick som gör att jag känner mig som jag försöker komma in på värsta hippa innestället i totalt fel outfit, när jag i själva verket bara ska till sandlådan med mina barn. :roll:
Behöver jag säga att deras skötväskor alltid matchar färgen på barnvagnen och likaså filten som ligger i densamma? Att deras barn alltid verkar rena och inte ligger och badar sandbad som mina? Att de har klackskor och jag ett par gympadojjor, modell äldre, som gör att jag ser ut som skogsmulle?
Sporttjejen skrev:
Liten vus skrev:
Jag är faktiskt lite rädd för såna där "bugaboomammor", om man ska generalisera. De tittar på mig med mina hammock bagar, slitna bärselar och ännu mer sliten Brio Race från -05 som gnisslar som attans, med en blick som gör att jag känner mig som jag försöker komma in på värsta hippa innestället i totalt fel outfit, när jag i själva verket bara ska till sandlådan med mina barn. :roll:
Behöver jag säga att deras skötväskor alltid matchar färgen på barnvagnen och likaså filten som ligger i densamma? Att deras barn alltid verkar rena och inte ligger och badar sandbad som mina? Att de har klackskor och jag ett par gympadojjor, modell äldre, som gör att jag ser ut som skogsmulle?
Det där känner jag verkligen igen! Men jag blev så himla lättad när min granne, som jag i smyg sett hade köpt en sån där märkesvagn, visade sig vara en rätt "normal" förälder som hade köpt vagnen begagnat på blocket, hade en rätt ful skötväska (i början iaf) och liksom jag läckte bröstmjölk om nätterna ibland.
För vissa är det helt enkelt viktigare än för andra att matcha allting etc.

Själv tänker jag till lite extra nu då jag letar ytterkläder åt lillan i höst. Det får ju inte skära sig med någon av favvo-sjalarna!
Å jag skulle absolut bara köpa en enda sjal, o då en "vanlig" icke-flashig dyr sak för det spelar ju ingen roll i vad man bär i..... Men sen blev jag fast, o det är ju bara så kul med alla olika material o färger! Å man kan ju spara o "unna sig" en fin sjal. Eller byta... Men jag skulle aldrig fördöma de som bär i BabyBjörn, eller som väljer att inte bära alls. Jag har ägt ganska många vagnar under sonens två år i livet.... Å just nu har jag en gammal Brio Race som knarrar o konstant är skitig (beige = syns direkt när den blir smutsig).
Men jag förstår känslan att "klicken" är annorlunda o man hör inte dit/vill inte höra dit, såna finns nog överallt. Men jag försöker tänka att "different is good" som en sa till mig en gång när jag erkände att jag alltid känt mig annorlunda. Å nu när jag tänker så så gör det mig inte så mycket att jag är annorlunda, jag skiter i det o då accepteras jag lättare, konstigt nog.
På öppna i tisdags var det en mamma som bar i Ergo o jag började prata med henne o en annan mamma hörde oss (hon bär i kortsjal) o frågade om jag testat sjal. Sonsystern (bonusbarnet alltså) säger då att "J har MASSOR av sjalar!" o sen var samtalet i full gång (jag ska ha visning där på tisdag!!!) Hoppas att det blir en positiv upplevelse för de som väljer att kika på bärdonen, det är lite läskigt för jag vill ju inte att de ska få en bild av mig att jag anser att jag är skitbra o de dåliga, eller att jag anser mig förmer bara för att jag har sjalar som hobby. Jag vill bara att fler ska få chansen att se att det är enkelt att bära sitt barn, o det är inget konstigt att ha en sjal (eller sju!) som komplement till vagnen.
Jag kan nog förstå att hon kände sig så :heart: Jag menar när man kommer ihop sig några sjalare och börjar snacka olika modeller, tyger, selar, mei-tai, trikå, förkortningar och knytningar så låter det nog ganska konstigt och extremt i andras öron :roll: :lol: Så är det med många intressen, är man några stycken som hänger ihop, speciellt tjejer, kan man lätt tolka dem/oss som snobbar och extremt ointresserade av andra..

Har själv numera en vän som tyckte jag var snobbig och kaxig innan vi tvingades in på livet på varandra... :roll: Då var jag en av dem som ordnade alla fester på kårhuset och snackade nog mkt om det i vårt lilla gäng - det var ju vårt liv just då och vi var uppfyllda med det vi höll på med - men det var inte alls meningen att utesluta andra, jag upplevde att vi var mkt öppna - men oj vad fel det kan bli :this:

Jag tror att "skulden" ligger hos bägge grupperna...
1) vi sjalmammor kanske måste tänka oss för när vi inte är ensamma... Att inte skrämma bort andra med för mkt hardcoressjalsnack :wink:
2) De andra mammorna kanske har svårt att acceptera nåt nytt?! Det kändes som om det var mer p.g.a. de andra ickebärande mammorna som din vän inte ville berätta om sjalen. Att hamna mellan facken är ganska jobbigt :roll:

Peppa din vän att ta med sig sjalen men att gå och prata med mammorna utan sjalar. Man behöver inte hänga med sjalmammorna bara för att hon har sjalen med sig. Kanske hon bryter isen mellan grupperna :tumup:
Om vi är ärliga mot oss själva och rannsakar oss lite så tror jag de flesta är medvetna om hur snacket går här på sb om människor som väljer att inte bära i sjal... eller gud förbjude väljer en babybjörn. Då är det nästan bättre att inte bära alls. Domen är hård. Och det är väl snorkigt om något...
Det finns nog en hel del sjal-snobbar precis som det finns många barnvagns-snobbar. Sjalar är ju dyra och kan vara exklusiva, även om en trendriktig Bugaboo-vagn är betydligt dyrare. Jag känner ingen annan som bär i sjal, men har däremot skämts lite när jag gått på stan med vår gamla blårutiga Brio-vagn. Fånigt, men sant.
anna m skrev:Om vi är ärliga mot oss själva och rannsakar oss lite så tror jag de flesta är medvetna om hur snacket går här på sb om människor som väljer att inte bära i sjal... eller gud förbjude väljer en babybjörn. Då är det nästan bättre att inte bära alls. Domen är hård. Och det är väl snorkigt om något...

Nä, de flesta säger väl hellre bära med BB än att inte bära alls? :hmm:
Katharina skrev:
anna m skrev:Om vi är ärliga mot oss själva och rannsakar oss lite så tror jag de flesta är medvetna om hur snacket går här på sb om människor som väljer att inte bära i sjal... eller gud förbjude väljer en babybjörn. Då är det nästan bättre att inte bära alls. Domen är hård. Och det är väl snorkigt om något...

Jo det hoppas jag att de gör men så låter det inte.
Katharina skrev:

:iagree:
snarare så har jag upplevt att domen är hård mot dem som säger att BB är skit och att det är bättre att bära i handväskan.. (typ.)

När det gäller gruperingar så; ja sånt är livet.
Ibland råkar man på en liten klick som är totalt insnöade på något och oavsett om det är modelljärnvägar, sjalar, tandborstar, konst eller hundar så riskerar man att känna sig utanför.
Ibland är det en medveten grej från gruppen (de vill inte ha in någon som inte gillar att köra radiostyrd bil) och ibland så är det inte medvetet.
Hur det var i TS kompis fall vet ju varken jag eller någon annan utom hon (och gruppen).
Men det kan vara värt att fundera på varför man tror/upplever att de är snorkiga/förmer/dryga. Är det en utalad grej att ingen annan "får vara med" så är det ju trist men då klarar man sig nog fint utan de människorna i sit liv..
Är det så att TS kompis tror att hon ska bli sedd som snobbig pga. en sjal så tror jag att hon lägger ner förmycket "värde" i själva sjalen (eller hur man nu ska säga..) de flesta människor dömmer nog inte folk efter hurvida de har sjal eller ej och om TS kompis nu är en glad prick som är social så skiner de säkert igenom även den tätaste vävda sjal... ;)
Bello skrev:Jag tror att hon mest reagerade på deras attityd att vara förmer än andra, att deras val var bättre än de andra mammornas, både vad gällde bärande men även annat.
Kan även tänka mig att det blev lite mycket av det goda.
Jag vet ju själv hur lätt det kan bli fanatiskt när jag själv träffar en annan sjal like. De diskussionerna kan nog för andra uppfallas som helt absurda, och många gånger får jag verkligen lägga band på mig. Jag hoppas verkligen att jag inte förmedlat något negativt angående sjalar och bärande.
Alla har ju faktiskt ett eget val hur de vill uppfostra och ta hand om sina barn även om det skiljer sig från hur jag gör.
Jag har (i smyg :wink:) tänkt en del på det där du skrev. Är det inte egentligen ganska naturligt att tycka att ens egna val är bättre än andras? Annars skulle man ju knappast gjort det valet. Är det inte okej att tycka att man har en jättefin sjal, och vara stolt över den? Är det inte okej att tycka att man är superduperasduktig på att knyta ryggknyt, och berätta om det, för att inspirera andra? Det gör i alla fall jag.
Din mamma skrev:
Bello skrev:Jag tror att hon mest reagerade på deras attityd att vara förmer än andra, att deras val var bättre än de andra mammornas, både vad gällde bärande men även annat.
Kan även tänka mig att det blev lite mycket av det goda.
Jag vet ju själv hur lätt det kan bli fanatiskt när jag själv träffar en annan sjal like. De diskussionerna kan nog för andra uppfallas som helt absurda, och många gånger får jag verkligen lägga band på mig. Jag hoppas verkligen att jag inte förmedlat något negativt angående sjalar och bärande.
Alla har ju faktiskt ett eget val hur de vill uppfostra och ta hand om sina barn även om det skiljer sig från hur jag gör.
Jag har (i smyg :wink:) tänkt en del på det där du skrev. Är det inte egentligen ganska naturligt att tycka att ens egna val är bättre än andras? Annars skulle man ju knappast gjort det valet. Är det inte okej att tycka att man har en jättefin sjal, och vara stolt över den? Är det inte okej att tycka att man är superduperasduktig på att knyta ryggknyt, och berätta om det, för att inspirera andra? Det gör i alla fall jag.
Jamenvisst måste man få vara nöjd med sina val och känna glädje och stolthet över saker och ting. Om någon känner sig hotad, provocerad eller får komplex bara därför, så är det ju den personens eget problem. I det här fallet vet vi dock inte hur personerna uppträtt, om de möjligen sagt nåt nedlåtande om andras val, mobbat ut andra etc.
Mäh!!!! Stackars kvinna!!! Hur kan det bli snobbigt/fint/trendigt att älska sitt barn, att vilja vara nära, att ge sin baby värme och trygghet? Vilka rubbade typer!!! Visst är jag fast i sjalträsket och älskar mina tygstycken, men det är juh framförallt för att bära min underbara unge jag har dem och inte för att stajla med häftiga sjalar eller balla knytningar!!! :this: :hopmad:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?