Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ida
Hej på er. Är ny här och helt vilse i hur man skriver och läser etc, men testar ändå. Har kollat runt lite här nu för att lära mig få till ryggknyt och problem nummer ett blir ju förstås att få upp guldklimpen på ryggen. Sofftricket ser jag att ni använder. Vad är det...? Undrar också hur man svingar sitt barn, fast såg en film så jag börja fatta lite hur det går till. Finns det andra sätt? Har en tung 22 månader (16 kilo) och en liten 4 månaders som båda vill åka sjal. Undrar även hur man gör när de somnat på ryggen, för det lär de väl göra.
Användarens profilbild
Av tinaw
Hej o jättevälkommen!

"sofftricket" ser du tex här

http://www.babyboden.nu/Mias/Websidor/x-omslut_rygg.htm

Hur man svingar... ser man nog bäst på film. Det finns fler ryggknytningar än den ovan, men att få upp barnet på ryggen kan man använda samma grej till. En annan variant att få upp barnet på ryggen kan du läsa om i tråden "Jag fixar ryggknytningarna!"

Till större barn kan man luta sig ner och låta dem hoppa upp på ryggen, och bre ut sjalen sen.

Barn som somnar i sjalen kan du bl a läsa om i tråden nedanför denna, problemet man brukar få är att det lilla huvudet ligger o slänger. För övrigt beror det ju på situationen om man vill låta barnet sova kvar på ryggen eller att lägga ner det. med en bra ryggknytning kan man bära ett par timmar, så det behöver inte hänga på orken.
Användarens profilbild
Av Helena
Hej Ida!
Din lilla flicka är ju rätt liten, så då är det ju kanske lite svårt med ryggknytningar pga det, att man känner sig lite osäker. Känner du att du vill få upp henne på ryggen redan?
Vi kan ju gärna ha en sjalträff här igen, så kan jag ju försöka visa dig. X-omslut har jag lärt mig, men ryggsäck är jag gräsligt dålig på.
Jag ska till Västerås i helgen på en sjalträff, få se om jag får några tips.

Jag sätter Miles på sjalen i soffan, med lite tyg mellan benen och försöker få det så högt upp i nacken som möjligt också, och sedan sätter jag mig framför och drar upp honom.
Jag kan inte svinga honom, han är inte van vid det, vet inte om man kan göra det med ett barn som är lite större och inte så van vid det.
När du knyter på ryggen måste du knyta väldigt hårt, kanterna måste vara sträckta, annars känns det inte bra och barnet sitter inte stadigt.
Av Ida
Men tänkte ta tid på mig att lära oss, för att förhoppningsvis behärska det när vinterkläderna åker av. Jo, Irmeli är bara 4½ månad, men väger sina modiga 8 kilo :), men främsta skälet till att jag vill kunna ha henne på ryggen är att jag föreställer mig att jag då skulle få famnen och armarna lediga för Alfred. Som det är nu blir han lite sotis när Irmeli åker sjal, för han vet att jag har svårt att böja mig, sätta mig på golvet mm. Dessutom vore det skönt att kunna tex kombinera bärande med matlagning mm. Känner mig lite handikappad med henne på mage eller höft, även om det är supermysigt.

En ny sjalträff vore jätte kul. Vi hade alla trevligt sist, även om jag kände mig lite okoncentrerad då - första gången ute själv med båda barnen.
Användarens profilbild
Av Helena
Ida skrev:Men tänkte ta tid på mig att lära oss, för att förhoppningsvis behärska det när vinterkläderna åker av. Jo, Irmeli är bara 4½ månad, men väger sina modiga 8 kilo :), men främsta skälet till att jag vill kunna ha henne på ryggen är att jag föreställer mig att jag då skulle få famnen och armarna lediga för Alfred. Som det är nu blir han lite sotis när Irmeli åker sjal, för han vet att jag har svårt att böja mig, sätta mig på golvet mm. Dessutom vore det skönt att kunna tex kombinera bärande med matlagning mm. Känner mig lite handikappad med henne på mage eller höft, även om det är supermysigt.

En ny sjalträff vore jätte kul. Vi hade alla trevligt sist, även om jag kände mig lite okoncentrerad då - första gången ute själv med båda barnen.
Ja, hushållsarbetet blir lättare med barnet på ryggen. Kände också att det var viktigt att bära Miles på ryggen tidigt, eftersom man inte kan hjälpa syskonet så bra när man har ett barn på magen.
Men jag hade ingen bra sjal för ryggknytningar, så först blev det en sakara och sedan en sutemi för vår del.
Oj, väger hon redan 8 kilo, då växer hon nog snart ikapp Miles . :D
Användarens profilbild
Av Helena
Vilka dagar passar dig bäst, om vi skulle ha sjalträff igen, förresten?
Av Ida
Spelar ingen roll egntligen. Helger går ofta, men ibland åker vi till västkusten. Söndag babysim på fm, men kan undvaras. Vardagar har jag ingen bil, men ofta kan sambon gå, så får jag bilen, eller så kan vi ta tåget.
Användarens profilbild
Av Helena
Brukar du vara inne i Örebro någonting, så kan vi ju ses hemma hos mig någon dag, det kanske är svårt att ses på ett cafe eller så, då har man inte så mycket plats att träna på, och så är det ju lite svårt att hålla ordning på barnen. Eller så kan jag komma ut till dig, fast jag måste åka buss isåfall, bor du inne i Kumla? Ja just det, tåget är väl snabbare förstås.

Du kan ju maila mig på Helena_Sunhede@hotmail.com
Användarens profilbild
Av Kristina
Helena skrev:Jag kan inte svinga honom, han är inte van vid det, vet inte om man kan göra det med ett barn som är lite större och inte så van vid det.
Jag började göra ryggknytningar med Alma när hon var typ 16-17 månader tror jag, först gjorde jag som jag gör med ergon, humpade runt henne till ryggen och satte på sjalen sen, någon vecka senare kom jag på hur man svingar och det var inga problem, hon fann sig i det. Testade tricket i tråden härunder också (korsade armar och lyfta över ungen) igår och det gick också bra, utan sjal iaf. :)
Så slutsats alltså, det går att svinga ett större barn som inte är vant, iaf min unge.
Användarens profilbild
Av Helena
Kristina skrev:
Helena skrev:Jag kan inte svinga honom, han är inte van vid det, vet inte om man kan göra det med ett barn som är lite större och inte så van vid det.
Jag började göra ryggknytningar med Alma när hon var typ 16-17 månader tror jag, först gjorde jag som jag gör med ergon, humpade runt henne till ryggen och satte på sjalen sen, någon vecka senare kom jag på hur man svingar och det var inga problem, hon fann sig i det. Testade tricket i tråden härunder också (korsade armar och lyfta över ungen) igår och det gick också bra, utan sjal iaf. :)
Så slutsats alltså, det går att svinga ett större barn som inte är vant, iaf min unge.
Fast det är just det där med att linda in honom i sjalen och svinga som inte funkar för mig, han springer ju iväg. Men det där med att ta i armarna går någorlunda. Fast jag måste tänka så mycket då, ta tag i barnets armar, korsa mina armar och så hålla i sjalen, jag börjar tveka och vips så har Miles försvunnit.
Användarens profilbild
Av Kristina
Man får vara snabb med inlindandet, Alma är också expert på att smita. Övar du lite så du blir snabb som en kobra själv kanske det funkar. ;)
Användarens profilbild
Av Helena
Kristina skrev:Man får vara snabb med inlindandet, Alma är också expert på att smita. Övar du lite så du blir snabb som en kobra själv kanske det funkar. ;)
Jag ska träna vidare. Det underlättar ju inte precis att jag har en 5,2 meter lång sjal som jag ska hålla rätt på själv också. Men jag kan ju träna med bärabarn-sjalen istället.
Användarens profilbild
Av Kristina
Ja, gör det! Det finns väl nån ryggknytning man kan göra med den också va? Om inte annat (fast det blir nog inte så stadigt) kan man väl bara knyta den fram direkt?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?