Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Fryle skrev:
leonie skrev:Afgansk virkning? Det är det som vi kallar krokning, eller? :hmm: *tror bestämt det*
melon skrev: leonie: *tror bestämt du har fel* :wink: krokning är väl som virkning bara att man har en lång virknål och tar upp virkmaskorna på ena hållet och maskar av dem på tillbakavägen. Jag ska googla...
Krokning brukar väl kallas tunisisk virkning? (tror jag bestämt...)
Nu har jag kollat upp senaste numret av Hemslöjden och där står (om krokning): "Den kallas även tunisisk eller afghansk virkning och har varit populär i perioder sedan 1800-talet."

Så vi har rätt allihopa, på nåt vis. :hellu:
Användarens profilbild
Av melon
leonie skrev:
Fryle skrev:
leonie skrev:Afgansk virkning? Det är det som vi kallar krokning, eller? :hmm: *tror bestämt det*
melon skrev: leonie: *tror bestämt du har fel* :wink: krokning är väl som virkning bara att man har en lång virknål och tar upp virkmaskorna på ena hållet och maskar av dem på tillbakavägen. Jag ska googla...
Krokning brukar väl kallas tunisisk virkning? (tror jag bestämt...)
Nu har jag kollat upp senaste numret av Hemslöjden och där står (om krokning): "Den kallas även tunisisk eller afghansk virkning och har varit populär i perioder sedan 1800-talet."

Så vi har rätt allihopa, på nåt vis. :hellu:
Jahaja, det verkar råda lita allmän förvirring, det är härligt :lol:

Men åter till den viktiga frågan, yoyo eller sicksack till överkast?
Användarens profilbild
Av glis
Jag tror på sicksack i alla fall, det blir så fånigt mycket hål i den andra.
Själv skulle jag aldrig ta på mig ett så stort projet som ett överkast. Men med tanke på din produktivitet så... Tack för senast föresten!
Jag skulle göra yoyo, fast i små rutor. Tänk den där rutan ca 15*15 cm, och sen sy ihop så blir det nästan som mormorsrutor, fast finare. :tumsup:
Knyttet & K skrev:Ni som stickat uppifrånochnerkoftan:
Hur raka har era "raglanränder" blivit. Jag tycker att mina blir lite sneda och krokiga när jag börjat öka mer på fram och bakstycke än på ärmarna. Det stööööööör!!!! Snälla säg att det inte ska bli så och att jag gjort fel? Eller kanske inte, för jag hatar att repa upp :lol:
Knyttet & K skrev:
Hur raka har era "raglanränder" blivit. Jag tycker att mina blir lite sneda och krokiga när jag börjat öka mer på fram och bakstycke än på ärmarna. Det stööööööör!!!! Snälla säg att det inte ska bli så och att jag gjort fel? Eller kanske inte, för jag hatar att repa upp :lol:
Jepp, lutningen på raglanranden ändras lite. Hur mycket beror på hur olika du ökar. Slutar du öka på ärmarna och bara ökar på fram och bak-styckena har du till slute väldigt flacka ränder - men alldeles krokiga ska de väl inte bli? :hmm:

Tror dock att det kommer synas mindre på den färdiga tröja (förutsatt då att de bara ändrat lutning, är de alldeles krokiga vet jag inte...) En ganska stor del av den där raglanranden kommer ju att hamna inne i armhålan på den färdiga tröjan, och dessutom så kommer ju tröjan att vara rundad och inte längre ligga plant.
Användarens profilbild
Av melon
glis och zandrama: Ni måste ju vara överens :lol: Jag funderar också över hålen, ett överkast ska ju helst täcka sängkläderna liksom... Kanske jag får spara yoyo'sen till en annan gång?

Siris säng är ju en liten växasäng, så det är ju inte en helsäng :mrgreen:
CrazyMagpie skrev:
Knyttet & K skrev:
Jepp, lutningen på raglanranden ändras lite. Hur mycket beror på hur olika du ökar. Slutar du öka på ärmarna och bara ökar på fram och bak-styckena har du till slute väldigt flacka ränder - men alldeles krokiga ska de väl inte bli? :hmm:

Tror dock att det kommer synas mindre på den färdiga tröja (förutsatt då att de bara ändrat lutning, är de alldeles krokiga vet jag inte...) En ganska stor del av den där raglanranden kommer ju att hamna inne i armhålan på den färdiga tröjan, och dessutom så kommer ju tröjan att vara rundad och inte längre ligga plant.
Ja, att de ändrar lutning var jag med på, men jag vill ju ändå att de ska vara raka. Det känns sjukt jobbigt att repa upp, men jag misstänker att detta kommer irritera mig om jag bara fortsätter sticka.
Nu tänkte jag börja med Agnes tröja, den ska bli randig och stickas uppifrån och ner hade jag tänkt.
Stickar jag efter precis samma princip som Tant Koftas kofta? Var ska jag byta färg för att det ska bli snyggast? Och hur var det man skulle göra för att få så liten "skarv" som möjligt i färgbytet? Och var det smalrandigt eller bredrandigt det funkade bäst på?
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:Nu tänkte jag börja med Agnes tröja, den ska bli randig och stickas uppifrån och ner hade jag tänkt.
Stickar jag efter precis samma princip som Tant Koftas kofta? Var ska jag byta färg för att det ska bli snyggast? Och hur var det man skulle göra för att få så liten "skarv" som möjligt i färgbytet? Och var det smalrandigt eller bredrandigt det funkade bäst på?
Det ska vara en tröja och inte en kofta?? För att få så liten skarv som möjligt stickar du Breda ränder. då du stickat ett varv på nya färgen lyfter du den första maskan ist för att sticka den. Alså den första maskan som är i nya färgen. *virrar* Hoppas att du fattar.
Om du har smala ränder drar det sig lite i skarven, eftersom den blir stickad i färre varv än resten av tröjan. Är ränderna breda gör det inte så mycket :)
ellla skrev:Apropå stickning tycker jag att vi ska ha pysseljuntor i ume med :tumup: och isåfall kan jag visa IRL.
Jag och några vänner (bla boosten) har en junta. Vi tänkte försöka dra igång nästa vecka, du är väldigt välkommen :D
Vi har träffats på onsdagar i våras och den dagen passar bäst för mig eftersom jag är ledig, men nu blir det ev varvat onsdagar och torsdagar eftersom onsdagar passar dåligt för en av de andra tjejerna.

Och ja, jag tänkte mig en tröja. Dels så jag slipper aviga och för att Agnes bara tar av sig koftor och jackor. Iofs ska hon ju ha den under overallen så hon kommer ju inte åt att ta av den. Men jag skulle gärna slippa de aviga varven.
Användarens profilbild
Av ellla
Antingen så gör amn ett stickprov, mäter det och kör det i tvättmaskinen (eller hur du nu vill tova) och så mäter du hur stort det är efter och räknar hur mycket det krymper på längden och bredden

(Själv är jag lat, och tänker 20 procent ungefär...)

Tumregel: ju lösare du stickar, desto mer tovar det ihop sig. Om man stickar väldigt hårt (med små stickor i förhållande till garnet) så finns inte lika mycket "tovningsmån" och om man stickar så att det blir luftigt kan det tova ihop sig mer :tumup:
  • 1
  • 170
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?