Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Jolin
mage ÄR mysigast :tumup: jag bär fortfarande Ebba 2,5 på magen när hon vill (händer bara när hon är sjuk eller vansinnigt trött nu tyvärr, mest blir det ryggen). Hon är smal så väter 10 kg, det är snarare längden och är lite joxigare.
Med ":an har det blivit mer rygg så jag kan greja mer med Eb. lekparken, köra vagnen etc. Ebba satt nog bara ryggen när jag lagade mat de första 1,5 åren.
Av puh
Första gångerna jag bar S på ryggen fick jag sån himla träningsverk i magen och höftböjarna att jag trodde jag hade haft sönder nån muskel :roll: Var nära att söka läkare innan jag förstod sambandet, bära på rygg = Oooonnt!.

Kanske hade nåt att göra med kejsarsnittet :hmm: , men det gick i alla fall över.

I somras bar jag S (ca 11 kg) en hel dag till och från Liseberg och nästan hela tiden på Liseberg. Inget ont alls... :D En träningssal bara skulle jag gissa på :this: Men helst bär jag i sjal långa stunder :heart:
Användarens profilbild
Av binaem
Jag tror att man blir starkare ju mer man bär ... oftast blir jag mest trött i fötterna / benen av de extra kilona. Att dra en vagn upplever jag som mycket tyngre.
Användarens profilbild
Av Bara_jag
binaem skrev:Jag tror att man blir starkare ju mer man bär ... oftast blir jag mest trött i fötterna / benen av de extra kilona. Att dra en vagn upplever jag som mycket tyngre.
Jamenvisst... skitkonstigt, men jag putta Ziggan i vagnen till affären i förrgår och fick skitont i vaderna? :roll: är väl för att man använder andra muskler då.
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Bara_jag skrev:
binaem skrev:Jag tror att man blir starkare ju mer man bär ... oftast blir jag mest trött i fötterna / benen av de extra kilona. Att dra en vagn upplever jag som mycket tyngre.
Jamenvisst... skitkonstigt, men jag putta Ziggan i vagnen till affären i förrgår och fick skitont i vaderna? :roll: är väl för att man använder andra muskler då.
Eller så berodde det på att jag har en väldigt lång uppförsbacke på vägen dit :oops: :D
Användarens profilbild
Av solanna
Jag tycker att det är stor skillnad på avlastningen från olika bärdon också. Långsjal som inte har något höftbälte fungerar inte så länge för mig när bebisen börjar bli tung. Sele med dålig sjalkänsla upptill ifall de har vadderade remmar fungerar inte heller optimalt. Min hemsydda MT däremot med höftbälte och utvikbara axelband är däremot den perfekta kombon. Med den har jag åkt slalom med min storkille på ryggen då han var 3,5 år och säkert vägde närmare 20 kg.

Så testa lite andra bärdon och se det som träning. Om du bär en timme i taget nu kommer du nog att kunna bära betydligt mer snart.
Av Erika777
Jag fick ont av att bära i min Manduca... Nu bär jag i Ergo istället och kan bära LÄNGE! Alla selar passar ju inte till alla människor...
Av lottamira
Jag förstår inte hur folk orkar bära länge, eller bära stora, tunga barn...!! Förstår inte heller riktigt varför man bär stora barn...Tänker att de sliter väldigt på kroppen ? Fast är man stark så är det kanske inte så jobbigt förstås ! Alla är ju olika, jag utgår från mig själv och jag skulle aldrig orka..Men många här verkar vara väldigt starka. Måste vara skönt ! Min kropp verkar inte härdas eller vänja sig... :(
Så min 2,5-åring får gå eller vid sällsynta tillfällen åka vagn, vid tex. långpromenad.

Jag bär bara kortare stunder... Jag är otränad, har 10 kg övervikt och värk i höfterna (troligen reumatiskt)samt ofta ryggvärk. Älskar vagnen vissa dagar. Tycker att min yngsta, som väger nästan 7 kg, börjar bli för tung för magbärning i trikåsjalen.

Har börjat bära henne på ryggen i sele och MT och då kan jag bära lite längre stund, kanske 20 minuter i sträck.

Har en sjal för ryggbärning också men lyckades aldrig få till knytningen så den blev liggande tyvärr... :cry:
Av IEDN
lottamira skrev:Jag förstår inte hur folk orkar bära länge, eller bära stora, tunga barn...!! Förstår inte heller riktigt varför man bär stora barn...Tänker att de sliter väldigt på kroppen ?
Även äldre barn blir ibland trötta i fötterna eller behöver lite mys. För min del handlar det om vana att bära och att hitta rätt bärdon. Jag kan bära länge på ryggen men har fortfarande inte tränat upp mig helt för magbärande. Nu har det även blivit som så att jag bär två barn stundvis på dagen, känns lite mera i kroppen, men jag antar att jag kommer att vänja mig.
Användarens profilbild
Av Ellinor
Paul bärs nog 6-7 timmar om dagen ungefär. Han är 5,5 månader nu. Idag var vi ute från 10.30 till 17.00, och han satt i selen hela tiden förutom någon halvtimme då han ammades och lekte lite. Ammade honom i selen också.
Men när han bärs hemma sitter vi ibland i soffan eller framför datorn, så vi går inte runt med honom jämt.
Blir lite trött i ryggen, benen och fötterna ibland, men det är inte så farligt och är helt klart värt det! :heart:
Bär i en beco butterfly 2. Har inte användt sjalen så mycket än!
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
lottamira skrev:Jag förstår inte hur folk orkar bära länge, eller bära stora, tunga barn...!! Förstår inte heller riktigt varför man bär stora barn...Tänker att de sliter väldigt på kroppen ? Fast är man stark så är det kanske inte så jobbigt förstås ! Alla är ju olika, jag utgår från mig själv och jag skulle aldrig orka..Men många här verkar vara väldigt starka. Måste vara skönt ! Min kropp verkar inte härdas eller vänja sig... :(
Så min 2,5-åring får gå eller vid sällsynta tillfällen åka vagn, vid tex. långpromenad.
Min snart treåring tar jag hellre med en sele till om hon blir trött på långpromenad. Jag upplever att hon går mycket mer själv då än om jag ändå har en vagn med. Dessutom kan man gå på stigar i skogen då, med vagn blir det jobbigt. Alltid lättare att locka ett barn att gå själv på en mysig stig än på en slät väg, tycker jag. :D
A bär jag också, fast inte lika ofta. Han orkar att gå låååångt. Han fyller fem nu om någon vecka.
Jag är inte stark, ganska liten och späd, men jag gillar att träna. Tror inte alls att man måste vara speciellt stark för att bära ett barn en halvtimme/timme i en sjal el ergonomisk sele. Det gäller nog bara att träna upp rätt muskler, men har man värk kanske det är bäst att låta bli. För mig som har svag rygg och ofta dålig hållning gör det underverk att bära ryggsäck eller ett barn på ryggen. :D
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag räknar mig själv inte som stark, har 20 kg övervikt och typ ingen kondition alls. Men MED RÄTT BÄRDON kan jag bära båda mina barn. Linus bär jag när han inte orkar gå längre eller korta stunder hemma när han är trött på att lillasyster tar all plats. Det är tungt och klumpigt ibland att bära stora barn, men det ger mycket i närhet (och i vårt fall rörelseförmåga, jag har inget körkort och bor en bra bit utanför allt.) Han är, trots sin ålder, inte särskilt stor: 16kg och 113cm.
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
lottamira skrev:Jag förstår inte hur folk orkar bära länge, eller bära stora, tunga barn...!! Förstår inte heller riktigt varför man bär stora barn...Tänker att de sliter väldigt på kroppen ?
Vill man komma iväg och gå längre sträckor under dagsutflykter i terräng där barnvagn är helt uteslutet så har man inte så mycket val :wink: När vi varit i sommarfjällen har Emil promenerat så mycket han orkat beroende på terräng, sen bär vi för resten.
Bild
Användarens profilbild
Av zink
Jag tror att det lite "orättvisa" är att det beror på när man började bära! Ungefär som att man börjar styrketräna med lättaer vikter och ökar vikterna och repetitionerna!

Så att dte är tungt med en 9 kg halvmånaders är helt normalt. Men om du inte har skador så ska nog kroppen hinna med å anpassa sig.

Jag började inte från scratch utan vid säg 4 månader ordentligt. Jag bar delvis med BabyBjörn dessutom men *där* mäktes ju skillnaden när han blev tyngre helt klart!

Sedan var det stadig trikå som gällde hela sommaren (tricot-slen, den tjockatse sägs det). Men så blev det svajigt med trikå när han började väga runt 8 kg. Så då blev det patapum fö ross. Och är så fortsatt, fast modellen Toddler nu då.

Det blev sele hela hösten och vintern först efter 1-årsdagen då han börjat gå så blev det vagn.

Nu när han verkligen vil knata å gå så går han in på stan men hem, vilket är strax innan lunch då orken tryter, så får han åka rygg. Så mkt smidigare än att ha släpat på vagn i ena handen och jagat honom samtidigt... Men perioden innan, då var det mkt vagn - det var en sorts frihet det också, att enkelt ta sig i och ur än för oss med sele/sjal.

Så det varierar! Håll ut men gör dig nite illa och hitta det som pasar er! :tumup:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?