Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Tootz
naimiez skrev:Sele orkade jag aldrig bära länge i men i sjal......T somnade i becon i washington, knöt upp honom i x-omslut på ryggen med sjalen och bar 2½ h till :heart:

Jag håller helt med Naimiez.. Jag har testat olika slags selar; men ingen av dem klarar jag av att bära i speciellt länge utan att få ont.. Men i sjal däremot kan jag bära lääänge utan problem (om jag gör en ordentlig knytning och inte slarvar då förstås :oops: )
Av SusannaK
hmm låter som jag får övertiga maken om att vi behöver ännu en sjal :D jag bär mest på ryggen nu ja ändrade lite remmar å så så häromdan gick det bättre på ryggen, men fortfarande tungt....tycker ändå att jag bor´de ha tränat upp ryggen de här seaste månaderna jag burit på magen, men det är väl nya muskler nu. bära barn väskor och shopping :whut: tränar ni annars? styrketräning osv? började med armhävningar och sittups det blir bättre då om jag inte är för lat och skiter i träningen :roll:
Användarens profilbild
Av Tootz
SusannaK skrev:hmm låter som jag får övertiga maken om att vi behöver ännu en sjal :D jag bär mest på ryggen nu ja ändrade lite remmar å så så häromdan gick det bättre på ryggen, men fortfarande tungt....tycker ändå att jag bor´de ha tränat upp ryggen de här seaste månaderna jag burit på magen, men det är väl nya muskler nu. bära barn väskor och shopping :whut: tränar ni annars? styrketräning osv? började med armhävningar och sittups det blir bättre då om jag inte är för lat och skiter i träningen :roll:
Jag tränar inte ett dugg :D mer än bär Leo i sjal då ;)
Användarens profilbild
Av Jolin
Jag håller med de flesta andra här, hur van/tränad man är och typ av bärdon. Manducan kan jag inte bära lika länge i som MT (breda sjalband) och sjal. Nu bär jag flera gånger om dagen, mest lillkillen men även storasyster åker på ryggen när hon är trött eller vill gosa en stund. Sambon som är starkare annnars blir tröttare mycket snabbare av att bära barnen.
Användarens profilbild
Av busflickan
Det är tungt när man går över från mag till rygg bärande (och likadant tvärtom). Då är det nya muskler som belastas och jag får ont. Jag måste oxå tänka på hållningen, annars får jag ont om jag går och sjunker ihop eller böjer mej. Utbredbara axelband tycker jag avlastar bättre om jag ska bära en längre tid. Sen är det en övningsgrej oxå. Om barnet går upp fort i vikt så kan det ta en stund innan kroppen hänger med, likadant om man av någon anledning inte burit så mycket på ett tag och sen börjar bära mer.

Lycka till! :heart:
Av SusannaK
tack för alla tips :heart: det går bättre och bättre på ryggen faktiskt men ska nog ordna med en ny sjal och våga mej på att knyta på ryggen. :D
Användarens profilbild
Av kapdurk
Tänkte bara att sjaltai typ BB Tai och liknande kanske kan vara nåt för dig?
Då får du breda(re) axelband åtminstone och kanske bredare midjeband.
Blir lite grann som en korsning mellan sjal och sele
(Jag tycker vissa meitaier ser ut att ha otroligt smala axel-/midjeband.)
Bild
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
Jag har burit Emil på ryggen i en Ergo när han var dryga 3 år och vägde 15 kg. I fjällen i Grövelsjön. Som längst gick vi 9 km en dag (då det regnade). Vi tog en snabb lunchpaus, annars satt han på min rygg (ville inte gå i regnet). Tror det tog 4 timmar totalt inklusive lunchpausen, det var väldigt brant uppför de första kilometrarna.

Jag räknar mig inte som särskilt stark, men seg och envis :wink: Det känns rejält i låren kan jag säga att bära en sådan klump i ojämn terräng.
Användarens profilbild
Av aktuelle
Bar dottern halva vägen och sonen halva vägen igår när vi var ut och gick, vi knatade kanske kring 1 h och jag fick lite träningsvärk i ryggslutet, men inte direkt ont. Bar i Ergon som jag precis köpt. Med sjal känns det som att jag skulle kunna bära huur länge som helst dock, men då har det oftast varit rätt svettigt efteråt :P Jag har riktigt dålig hållning, men det är nog bra att bära då iochmed att det känns direkt om man belastar fel så man tänker på det hela tiden :) faktiskt riktigt nöjd med ergon, fast manducan var bättre för magbärande tycker jag, men nu bär jag nästan aldrig så, sonen är ju 19 mån
Användarens profilbild
Av Ida
Ett litet tips är att om det känns jobbigt i ryggen, så spänn åt magmusklerna ordentligt. Jag tycker det är lättare att bära då, dessutom blir det lite träning :tumup:
Användarens profilbild
Av smurfis
SusannaK skrev:hmm låter som jag får övertiga maken om att vi behöver ännu en sjal :D jag bär mest på ryggen nu ja ändrade lite remmar å så så häromdan gick det bättre på ryggen, men fortfarande tungt....tycker ändå att jag bor´de ha tränat upp ryggen de här seaste månaderna jag burit på magen, men det är väl nya muskler nu. bära barn väskor och shopping :whut: tränar ni annars? styrketräning osv? började med armhävningar och sittups det blir bättre då om jag inte är för lat och skiter i träningen :roll:
Det är helt andra muskler man bär med när man växlar mellan mage och rygg, iallafall upplevde jag det så. Jag tyckte att det kändes lite jobbigt med ryggbärande efter att ha burit på mage i ca 1,5 år, men jag vande mig snabbt. Använde dock enbart Ergo på ryggen, gör fortfarande med min snart 4-åring på 16 kg! :D
Av IEDN
smurfis skrev:
Det är helt andra muskler man bär med när man växlar mellan mage och rygg, iallafall upplevde jag det så. Jag tyckte att det kändes lite jobbigt med ryggbärande efter att ha burit på mage i ca 1,5 år, men jag vande mig snabbt. Använde dock enbart Ergo på ryggen, gör fortfarande med min snart 4-åring på 16 kg! :D
Att du kunde bära på mage 1,5 år är :shock: . Jag får jätteont i ryggen av det medans jag kan bära hela dagar bara mina barn går med på att vara på ryggen.
Av linamh
Jag har inga problem att bära länge på magen, men när jag bär på ryggen får jag ont i ryggen efter 5 minuter. Jag jämför nu att bära med sele eftersom jag inte kan knyta på ryggen. Jag är ganska övertygad om att min hållning är fel när jag bär på rygg eftersom jag inte är van vid det.
Användarens profilbild
Av Din mamma
linamh skrev:Jag har inga problem att bära länge på magen, men när jag bär på ryggen får jag ont i ryggen efter 5 minuter. Jag jämför nu att bära med sele eftersom jag inte kan knyta på ryggen. Jag är ganska övertygad om att min hållning är fel när jag bär på rygg eftersom jag inte är van vid det.
Ja, jag tror också det. Förr fick jag ofta ont i ryggen när jag bar i sjal på ryggen. Knytningen var inte nog stabil, och jag kompenserade med att gå lite framåtlutad.
Användarens profilbild
Av smurfis
IED skrev:
smurfis skrev:
Att du kunde bära på mage 1,5 år är :shock: . Jag får jätteont i ryggen av det medans jag kan bära hela dagar bara mina barn går med på att vara på ryggen.
Jodå, lååååånga stunder oxå! Jag var väl van helt enkelt, och tyckte det var så vansinnigt mysigt, ville absolut inte gå öve till rygg tidigare än nödvändigt. Men sen vägde inte Simon så mycket heller, då vägde han 10-11 kg som mest. Jag fick ont när jag gick över till rygg istället som sagt, med det gick över fort! :D

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?