Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Förra sommaren sålde jag en sjal till en vännina.
Hon var jätte entusiastisk och ville bära sin son.
I somras träffade jag henne igen och undrade hur det gått.

Det hon sa gjorde mig ledsen. :(

Hon berättade att hon tyckt att sjalen fungerat jättebra, att hon använt den mycket... inne,
men.....inte utomhus för hon skämdes.
På öppna förskolan dit hon brukade gå fanns tydligen ett gäng "sjalmammor" och pga deras sätt skämdes hon för att själv bära, hon "ville inte bli tagen för att vara en sån"
Hon tyckte de var snobbiga och kaxiga och bara pratade om hur bra de var på olika knytningar och alla fina sjalar de hade.

Hon ville inte ens berätta för de andra där att hon också hade en sjal, och skulle absolut inte tagit med den dit pga av de mammornas attityd. Hon skämdes inför icke sjalmammorna att hon hade sjal....

Det gjorde mig jätteledsen att höra detta,

Har sjalbärande blivit en snobbtrend som står andra upp i halsen?
Det känns verkligen sorgligt om folk väljer att inte bära sina barn pga att de inte vill bli tagna för snobbar.
esarina skrev::(
Sannasmamma skrev:men så kan man ju inte tänka, jag slutar ju inte köra barnvagn för att några knasiga mammor har barnvagn.
Barnvagn är ändå norm. Nästan alla har en, så det är svårt att tänka något som klumpar ihop alla som har barnvagn till att ha samma egenskaper.
:iagree:

Det finns alltid risker med att inte vara norm och med "vi och dom". Ibland hur det uppfattas, som påpekats ovan. Ibland för att man faktiskt råkat på just en grupp som vill vara lite förmer, får väl vara först med att påpeka det i tråden här.

Jag har själv lite olika "anslag" när jag pratar sjal bland sjalbarnare only och när andra är med. Men så gör jag med alla särintressen jag har. Om jag vill införliva folk i ngt jag tycker är bra så försöker jag öppna en dörr s a s. Men sedan kan ju det uppfattas olika det också.
Jag vet inte om jag är så förvånad. Sjalbärande föräldrar är inte "snällare" än några andra föräldrar.
Vad hade hon för förväntningar på sjalmammorna?
Det finns "skit i alla hörn", sjalbärandet är inte förskonat. Det är ju helt vanliga föräldrar som bär i sjal.
Jag kan nog tänka mig att det finns de som utifrån ser ut att ha "snobb-attityd" trots att de egentligen inte har det. Och det gäller nog alla områden! Likaväl som det finns riktiga snobbar inom alla områden! Dessutom finns det helt klart exempelvis på familjeliv någon slags vi-och-dom känsla där vissa (både AP och icke-AP) har fått för sig att AP föräldrar är lite förmer än andra, lite bättre, lite smartare...

Hur det nu lyckades bli snobbigt att bära sina barn i sjal? :whut: :siishah: Jag trodde det var hippieaktigt och flum av allra högsta rang! :wink:

I vilket fall som helst, att din väninna valde att inte använda sjalen ute bland folk är naturligtvis synd, för då stod de ju "oemotsagda", de där snobbiga sjalmammorna! mammabarn har skrivit en bra grej på sin hemsida:
De flesta föräldrar bär sitt barn på ett eller annat sätt under de första åren. Med en bärsjal eller bärsele från MammaBarn kan du bära ditt barn bekvämt.
Så enkelt är det ju!
esarina skrev: Barnvagn är ändå norm. Nästan alla har en, så det är svårt att tänka något som klumpar ihop alla som har barnvagn till att ha samma egenskaper.
Fast de flesta har väl ändå hört talas om den ökända barnvagnsmaffian? Ett gäng mammor med tjusiga barnvagnar som tar upp hela gatan / trottoaren eftersom de tvunget skall gå i bredd? :mrgreen:

Jo. Barnvagn är ju norm. Och just nu försöker jag och sambon få våra anhöriga att förstå varför vi vill ha sjal och kanske ingen barnvagn alls. De tycker att vi är alldeles knasiga.
Jag har träffat på en handfull människor som har sjal i smyg. De kanske har en trikåsjal hemma men har en bb-sele under vagnen. Sen tillkommer ju alla de som har sjal ännu mer i smyg så att jag aldrig ens får reda på det.

Jag tror att många har uppfattning om sjalbärande människor redan i förväg och sen bara bekräftar dem när de ser dessa (mestadels) mammor som bär. Man blir ju också alltid hårdare bedömd när man är den som är avvikande än om man anstränger sig att följa massan. Min gissning är att mammorna som beskrivs i TS inte alls är snobbiga eller kaxiga, men uppfattades som det pga svårigheter att se dem för vilka de är. Eller för att en vi och dom-känsla var lättast att inta.

Vad tyckte väninnan att man ska tala om när mans samlas flera tjejer med sjal? Bästa vagnen? Sämsta blöjan? Klart man passar på att tala om sitt gemensamma intresse och troligen hann de med en del annat också.
Jag tror att hon mest reagerade på deras attityd att vara förmer än andra, att deras val var bättre än de andra mammornas, både vad gällde bärande men även annat.
Kan även tänka mig att det blev lite mycket av det goda.
Jag vet ju själv hur lätt det kan bli fanatiskt när jag själv träffar en annan sjal like. De diskussionerna kan nog för andra uppfallas som helt absurda, och många gånger får jag verkligen lägga band på mig. Jag hoppas verkligen att jag inte förmedlat något negativt angående sjalar och bärande.
Alla har ju faktiskt ett eget val hur de vill uppfostra och ta hand om sina barn även om det skiljer sig från hur jag gör.
Usch vad tråkigt att hon upplevde det så.. :(

Jag håller med Tyche helt i det hon skriver:
Jag vet inte om jag är så förvånad. Sjalbärande föräldrar är inte "snällare" än några andra föräldrar.
Vad hade hon för förväntningar på sjalmammorna?
Det finns "skit i alla hörn", sjalbärandet är inte förskonat. Det är ju helt vanliga föräldrar som bär i sjal.
Samtidigt tycker jag det är tråkigt att det blir så mycket grupperingar och vi- och dom-känsla på öppna förskolan.

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?