Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av SusannaK
Har precis kommit hem från en timmes promenad med sonen på ryggen i en manduca och jag är helt slut. Hur gör ni med bärandet? bär ni en gång om dagen eller hela dagen. Använder ni vagn eller aldrig vagn. Jag är så nyfiken! Jag träffar inte andra sjalare så himla ofta (ganska tunt med sådana här i förorten tyvärr)

och hur orkar ni, för det är ju tungt....eller? Min son är halvåret och väger 9 kilo. och när han somnat som han nästan alltid gör i selen eller sjalen så blir han dubbelt så tung.
Jag vill kunna gå långpromenader men det är omöjligt, orkar en timme sen måste jag hem och vila.... :(
Användarens profilbild
Av marlene
Det är väl säkert olika hur mycket man orkar. Jag bar min son i 2½ timme i vår ERGO när han skulle sova och medans han sov sommaren har var 3 år, då vägde han nog runt 15-16 kilo och det jag kände mest i var fötterna. När jag har burit i sele på ryggen har jag aldrig fått ont eller så förutom att jag har blivit trött i fötterna.
Användarens profilbild
Av Isanna
Dels så är det ju en form av träning, man blir mer van och starkare ju mer man bär, dels så är det också en fråga om att spänna remmarna rätt, så att de sitter där det ska. Det brukar vara stor skillnad på avlastningen om man testar att spänna remmarna ordentligt.

Om du redan har gjort det så se det som en träning, och du kommer nog orka mer. :tumup:
Användarens profilbild
Av Bara_jag
Det beror på vad jag ska göra... ska jag bara till en kompis eller bvc och hem (ca 1 timmes promenad t & r) så blir det sjalen. Ska jag ner på stan och vara där lääänge... handla och strosa runt med en vän, då brukar det bli Sigrid i sjalen och vagnen i handen, hälften av gångerna ångrar jag att jag tog med vagnen för att jag känner mig ivägen på bussen och bland folk sen är det bökigt att ta sig fram i vissa affärer med vagn. Den andra halvan är jag skitglad att jag har den med för att det är bekvämt att lägga allt jag handlat (mat oftast) och skötväskan i den. Men Sigrid sitter ändå oftast kvar i sjalen.
Bär du ofta... jag tror man tränar upp sin rygg om man bär regelbundet.
Jag har min flicka på ryggen om hon är mammig och jag har saker jag måste göra, som att laga mat och tvätta och sånt. Annars är hon ju så stor (9 mån) att hon oftast leker på golvet när vi är hemma. Sen mys bär jag i trikåsjalen på kvällen då hon är trött och då sitter hon ju på magen é klart.
Ute bär jag både på rygg och på mage beroende på vart vi är och vad vi gör.

Lycka till... Åsa
Av Hell Cat
Isanna skrev:Dels så är det ju en form av träning, man blir mer van och starkare ju mer man bär, dels så är det också en fråga om att spänna remmarna rätt, så att de sitter där det ska. Det brukar vara stor skillnad på avlastningen om man testar att spänna remmarna ordentligt.

Om du redan har gjort det så se det som en träning, och du kommer nog orka mer. :tumup:
Jag tycker också jag orkar betydligt bättre nu än tidigare trots att sonen väger mer. I börjarn fick jag faktiskt lite träningsvärk t o m...
En annan sak som är viktig att tänka på (förutom remmarna då) är hållningen! Jag tycker att det blir mycket bättre när jag sträcker på mig, då kommer inte hela tyngden på axlarna utan på höfterna som det ju är meningen att det ska!
Användarens profilbild
Av Elflin
Jag använder inte vagnen alls utan bär hela tiden. Det är en träningsfråga, och det tar några dagar innan kroppen anpassar sig när barnet växer. Jag brukar alternera mellan att bära på magen och ryggen och byta mellan sjal och MT för att inte anstränga samma muskelgrupper hela tiden. Det är dessutom viktigt att man har "ställt in/spännt åt" ordentligt annars gör det ont att bära. Idag har jag varit i kristianstad hela dagen och gått i affärer med mina systrar, Linnea har suttit i MTn hela dagen. Jag är trött i fötterna och lite öm i korsryggen (spännde åt lite dåligt när vi skulle på tåget :oops: det får man betala för efteråt...)
Användarens profilbild
Av sagis
Jag tycker det är tungt att bära! Dottern är 9 månader och väger nästan 11 kg. Det är som att bära på en stor degklump :fnissa: Jag har ofta vagnen med mig, just för att jag tycker det är för tungt att bära längre stunder. Det spelar ingen roll om jag bär i sjal, mt eller sele... på magen eller ryggen... det är tungt! :( Ska kanske tillägga att jag har värk i kroppen och därför har jag även dagar när jag inte bär alls.

Inser att jag kommer med ett negativt inlägg... men jag är imponerad av de som orkar bära på heltid :heart:
Av SusannaK
hmm kan tänkas vara min dåliga hållning då.... :( och en för mjuk och gropig säng..... kan dessutom tilläga att jag är extremt otränad (fast jag hade inga stora problem med ryggen när jag var gravid :?) men endå, jag är väldigt imponerad av dem som bär hela tiden, wow!
Användarens profilbild
Av thanisa
Jag tycker man vänjer sig. Till sonen har jag knappt använt vagn, men det finns tider när de ökar snabbt i vikt som de kan vara jobbigt att bära innan kroppen tränat upp sig. Kan ju säga att jag försökte bära dottern när sonen var nyfödd och gå på en promenad, vi fick vända efter typ 200 meter, det blev för tungt. Året efter gick vi på en lång kvälslspromenad där jag bar dottern hela tiden. Hon var då 5,5 år och det gick utmärkt det som året innan inte alls fungerade.
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
Jag är van att bära, har burit många tunga ryggsäckar med packning i mina dar, kanske därför jag aldrig tyckt det varit tungt.
För en som jag, som vanligtvis har taskig hållning, är det perfekt att bära barn på ryggen.
Bar hem A från ridningen förra hösten när han var 4, i en Beco. Hade även en ryggsäck med dagiskläder och regnkläder till oss båda på magen och en hammockbag med matsäck slängades. Kan säga att folk stirrade rätt bra på packåsnan och rätt svettig blev jag i uppförsbackarna men det funkade. :)
Användarens profilbild
Av Elflin
Sporttjejen skrev:Kan säga att folk stirrade rätt bra på packåsnan och rätt svettig blev jag i uppförsbackarna men det funkade. :)
:fnissa: Känner igen det där, jag bar 6åringen på ryggen och bebis på magen ryggsäck i handen och en inhandlad ica kasse i den andra handen... De tittade rätt konstigt på mig och det gjorde lite ont i fötterna efter 4 km....
Användarens profilbild
Av amani
Jag kunde bära K hela dagarna när hon var mindre (men samtidigt var hon inte så tung) fram tills ungefär hmm 8 månader, så föredrog hon mest att sitta i vagnen när vi var ute, plus att då var det vinter och jag kände mig lite för lat för att orka bära ute lika mycket. Sedan när jag inte hade burit sådär varje dag/långa stunder varje dag så kände jag att det blev tyngre och tyngre. Jag tror alltså det är en träningsfråga, musklerna blir väl starkare och vänjer sig vid att bära?

Du bär på ryggen nu va? Du kanske inte är så van vid det? ;)
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
Japp, man vänjer sig definitivt!
Men du, är du säker på att du har det bästa bärdonet för dig då? Har du testat andra selar?
Av Mary-Li
Hur starka är ni allihop!? :shock: Jag är nog inte så stark överhuvudtaget. Orkar inte bära min 12 kilos kille långa stunder och det orkade jag inte när han var mindre heller. Jag får lätt ont i kroppen, så långprommenader är uteslutna med honom på ryggen. Och skulle det inte göra ont så blir jag ändå helt slut. :roll:
Skulle gå skogsprommenad för några dagar sen, men maken var tvungen att ta över bärandet för mina knän pallade inte uppförsbacke + stenar, det tog stopp! :?
Så det finns fler som inte orkar...
Användarens profilbild
Av naimiez
Sele orkade jag aldrig bära länge i men i sjal......T somnade i becon i washington, knöt upp honom i x-omslut på ryggen med sjalen och bar 2½ h till :heart:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?