Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Knyttet & K skrev:Idag fick jag mitt Lucca Fino. Oj vad mjukt och fint det var :love:
En cerise och grönrandig tröja ska Agnes få. Jag tänkte sticka den uppifrån och ner. Går det bra att måtta efter en tröja som inte har raglanärm?

Sen har jag en strumpstickefråga. Jag såg att mina KnitPro-strumpstickor var den kortare varianten. Vill man ha korta strumpstickor eller ska jag kolla om jag får byta dem mot 20 cm? De blir kanske för korta om man stickar tex ärmar? Iofs kan jag ju sticka med ml istället...
:help:
Jag har ett par korta strumpstickor, och nu har jag nästan stickat färdigt ett par fingervantar, men jag har fortfarande inte riktigt vant mig utan tycker att de är för korta. Till ärmar kommer det säkert inte räcka till, men som sagt man kan ju ta till magic loop. Men jag gillar nog 20 cm-stickor bättre än 15 har jag kommit fram till.
Kaffemoster skrev:
Knyttet & K skrev:Idag fick jag mitt Lucca Fino. Oj vad mjukt och fint det var :love:
En cerise och grönrandig tröja ska Agnes få. Jag tänkte sticka den uppifrån och ner. Går det bra att måtta efter en tröja som inte har raglanärm?

Sen har jag en strumpstickefråga. Jag såg att mina KnitPro-strumpstickor var den kortare varianten. Vill man ha korta strumpstickor eller ska jag kolla om jag får byta dem mot 20 cm? De blir kanske för korta om man stickar tex ärmar? Iofs kan jag ju sticka med ml istället...
:help:
Jag har ett par korta strumpstickor, och nu har jag nästan stickat färdigt ett par fingervantar, men jag har fortfarande inte riktigt vant mig utan tycker att de är för korta. Till ärmar kommer det säkert inte räcka till, men som sagt man kan ju ta till magic loop. Men jag gillar nog 20 cm-stickor bättre än 15 har jag kommit fram till.
Jag tror att jag kommer tycka att det är för korta. Hoppas jag köpte dem hos 3stickor för då är det säkert inga problem att byta dem även fast det var länge sedan jag köpte dem.
Av leonie
melon skrev: Det är kul attugglorna stickas nästan sist, jag stickar på som en liten blå för att komma fram till dem. Jag struntar i informningen på ryggen för jag vill ha en rak tröja, men de där korta varven som är precis innan ugglorna - vad gör de egentligen? Är de till för att forma plats för brösten tro? I såna fall kan jag ju strunta i dem med för jag har ju typ inga :Hahaa:
Jag håller på med minskningar och ökningar i ryggen, jag gillar när det ser lite arbetat ut. Men jag fattar inte heller vad de där korta varven är till för. Får se hur jag gör när jag kommer till dem.

Har du problem med beskrivningen än så länge? Jag körde fast på ssk (slip slip knit), fattade inte alls utan gjorde en överdragshoptagning i stället. Men det var i minskningen och den har ju du hoppat över, din fuskis! :wink:
Användarens profilbild
Av melon
Umma skrev:
melon skrev:
leonie skrev:Så här långt har jag kommit på min uggletröja! Garnet är mörkare än vad det ser ut på bilden.

Bild
Mysigt garn du har valt, och fin färg också!! :mrgreen: Jag har kommit ungefär lika långt. Skönt med tjockt garn och stora stickor :tumup: och väldigt smart att sticka en spetssjal i tunt garn före detta för nu går det fort!!

Jag stickar i Alaska, men kände på Rowans garner innan jag kunde bestämma mig. Priset styr mig mycket när jag väljer garn, det blir så satans dyrt att betala 70:-/nystan för en tröja... :?

Det är kul attugglorna stickas nästan sist, jag stickar på som en liten blå för att komma fram till dem. Jag struntar i informningen på ryggen för jag vill ha en rak tröja, men de där korta varven som är precis innan ugglorna - vad gör de egentligen? Är de till för att forma plats för brösten tro? I såna fall kan jag ju strunta i dem med för jag har ju typ inga :Hahaa:
Berätta för mig hur är Alaska, är det stickigt? Bra pris på Alaska men det finns tyvärr inte i någon garnaffär här.
Ecoullen :love:
Alaska är jättemysigt!! Det har jag stickat blöjbyxor av.
Användarens profilbild
Av melon
leonie skrev:
melon skrev: Det är kul attugglorna stickas nästan sist, jag stickar på som en liten blå för att komma fram till dem. Jag struntar i informningen på ryggen för jag vill ha en rak tröja, men de där korta varven som är precis innan ugglorna - vad gör de egentligen? Är de till för att forma plats för brösten tro? I såna fall kan jag ju strunta i dem med för jag har ju typ inga :Hahaa:
Jag håller på med minskningar och ökningar i ryggen, jag gillar när det ser lite arbetat ut. Men jag fattar inte heller vad de där korta varven är till för. Får se hur jag gör när jag kommer till dem.

Har du problem med beskrivningen än så länge? Jag körde fast på ssk (slip slip knit), fattade inte alls utan gjorde en överdragshoptagning i stället. Men det var i minskningen och den har ju du hoppat över, din fuskis! :wink:
Den har jag i andra beskrivningar stickat som : sticka 2 maskor ihop i bakre baskbågen. Eller på riktigt vis : (men som jag tycker syns för mycket i jämförelse med den andra ihoptagningen) slip 1, sticka 1, drag den första maskan övr den andra. Jag blandar hej vilt mellan svenska och engelska nu men jag kommer inte ihåg alla orden... :Hahaa:
Av leonie
melon skrev: Den har jag i andra beskrivningar stickat som : sticka 2 maskor ihop i bakre baskbågen. Eller på riktigt vis : (men som jag tycker syns för mycket i jämförelse med den andra ihoptagningen) slip 1, sticka 1, drag den första maskan övr den andra. Jag blandar hej vilt mellan svenska och engelska nu men jag kommer inte ihåg alla orden... :Hahaa:
Då gör jag "på riktigt vis", då! :lol: Det är det jag kallar för överdragshoptagning. Jo, jag tycker också det syns mer, men jag tror det är meningen... :hmm: Nåja, jag tycker inte att det stör i alla fall, och det är ju huvudsaken.
Sen tycker jag det är trevligt att insvängningen sitter i ryggen i stället för i sidorna, det är lite ovanligare. Och jag tror det blir snyggt.
Av leonie
Ska jag vara ärlig vaknade jag i natt vid tretiden och funderade på om jag skulle göra en hoptagning i bakre maskbågen i stället... :oops: Men näe, nån måtta får det vara på perfektionismen! Och velandet! Och upprepandet!
Användarens profilbild
Av melon
leonie skrev:Ska jag vara ärlig vaknade jag i natt vid tretiden och funderade på om jag skulle göra en hoptagning i bakre maskbågen i stället... :oops: Men näe, nån måtta får det vara på perfektionismen! Och velandet! Och upprepandet!
:lol: :lol:

Jo, jag gillar också at det syns, men jag tycker en sån öht syns mycket mer än den som brukar vara på andra sidan - sticka 2m ihop - så då blir det inte symmetriskt. Perfektionist jag? Nejdå 8)
Av Umma
leonie skrev:

ssk är jättepraktiskt att kunna eftersom det blir en spegelvänd ihopstickning, sök på youtube, där finns massa korta instruktionsfilmer. :tumup:
här tex ignorera bara att hon håller på och kastar sitt garn annars är det precis samma
http://www.youtube.com/watch?v=RGwcYW3GG3M
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:Jag har fortfarande ont i händerna, och får inte sticka :(

Så går det när man stickar mellan 3-6 timmar om dagen, varje dag. :roll:
oj, det har jag missat. Vad har hänt? Bara stickningen?
Av Ponyo
MuuM skrev:

oj, det har jag missat. Vad har hänt? Bara stickningen?
Jag fick ont i händerna när jag stickade (klart) Gs kofta. En kombo av aviga och tungt garn. Och kanske för många timmar stickandes...
Har stickat aviga efter, och det var mycket lättare än den stora tunga koftan.
Användarens profilbild
Av melon

:cry: Vilken abstinens :?

Hjälper det inte ens att sticka i "lättare" garn? Jag får ofta ont om jag stickar med väldigt tunt garn eller väldigt stora stickor för jag spänner musklerna i händerna då. Men då brukar det lossa om jag tar en "vanlig" stickning i några dagar. Har du haft såhär ont förut? :heart:
Av Ponyo
melon skrev:

:cry: Vilken abstinens :?

Hjälper det inte ens att sticka i "lättare" garn? Jag får ofta ont om jag stickar med väldigt tunt garn eller väldigt stora stickor för jag spänner musklerna i händerna då. Men då brukar det lossa om jag tar en "vanlig" stickning i några dagar. Har du haft såhär ont förut? :heart:
Det var dubbelt garn (femmor) stickat på 7:or.
Nu har jag smort in händerna med ice power (kylbalsam) och stickar på en riktigt lätt stickning (bara räta i mjukt garn)

Har aldrig hänt mig förr. Har fått ont i nacken tidigare av aviga, men aldrig i händerna.
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?