Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

CrazyMagpie skrev:zandrama - jag röstar för slätstickade randiga ärmar och att du plockar upp den nya färgen i en snodd längs halskanten, ev. kanske även i nederkanten.

Färger? Jag tror att det blir fint att komplettera med en mörkare grön! :D
Alltså samma grön jag har+mörkare grön eller gul, natur eller grå+mörkare grön? Slätstickat är nog bra, så blir det inte så plottrigt.

Lite garn kommer jag få kvar efter att jag har gjort klart bak- och framstyckena. Om jag inte gör jämna ränder kanske det räcker. Vad tror ni om ojämna ränder? Hur ojämna ska de vara isf? Är 2+4 varv bra?
Av Ponyo
Zandrama, jag skulle nog våga testa samma färg - annat färgbad. Just eftersom bytet inte sker mitt i stickningen. Inte nog med att det sker på ärmarna, du har dessutom struktur på koftan.
Av Umma
Bubbi skrev:Zandrama, jag skulle nog våga testa samma färg - annat färgbad. Just eftersom bytet inte sker mitt i stickningen. Inte nog med att det sker på ärmarna, du har dessutom struktur på koftan.
:iagree:
Fin kofta förresten!
Hej hej!

Jag måste tassa in här, har tjuvläst lite då och då. Jag också planer på att sticka uggletröjan, så jag lyssnar spänt på vad ni kommer fram till vad gäller mönstret!
Har inte riktigt bestämt mig för garn än, väljer mellan rowan cocoon eller MK eco ull. Har blivit många vändor till yll & tyll för att klämma på garn. Har lovat mig själv att slutföra de projekt jag har på gång innan jag får lov att köpa, för jag vet att jag inte kommer kunna låta bli när jag har garnet hemma :wink:
willywonka skrev:Hej hej!

Jag måste tassa in här, har tjuvläst lite då och då. Jag också planer på att sticka uggletröjan, så jag lyssnar spänt på vad ni kommer fram till vad gäller mönstret!
Har inte riktigt bestämt mig för garn än, väljer mellan rowan cocoon eller MK eco ull. Har blivit många vändor till yll & tyll för att klämma på garn. Har lovat mig själv att slutföra de projekt jag har på gång innan jag får lov att köpa, för jag vet att jag inte kommer kunna låta bli när jag har garnet hemma :wink:
Hej! :hello:

Jag valde också mellan dessa garner, men fastnade för ecoullen dels för att den ju är ekologisk (det värmer ju hjärtat lite extra), dels för att den var billigare. Rowans garner är dyra! Men fina!
Jag har kommit till de första minskningarna på tröjan, stickar med sticknr. 5. Funkar bra än så länge och jag är jättenöjd med garnet, det är mjukt och fint!
Jag håller på att sticka vantar till Björn som ska filtas i maskin (ja, syftningsfel!)

Men jag kom just på att vi ju provar pulvertvättmedel just nu och jag inte har någon tvättsåpa kvar. Det står ju i alla beskrivningar att det ska vara milt flytande tvättmedel när man filtar.

Kan man använda grönsåpa eller så i tvättmaskinen :hmm: eller måste jag köpa lite flytande tvättmedel som får stå till mina filtprojekt.
Kaffemoster skrev:Jag håller på att sticka vantar till Björn som ska filtas i maskin (ja, syftningsfel!)

Men jag kom just på att vi ju provar pulvertvättmedel just nu och jag inte har någon tvättsåpa kvar. Det står ju i alla beskrivningar att det ska vara milt flytande tvättmedel när man filtar.

Kan man använda grönsåpa eller så i tvättmaskinen :hmm: eller måste jag köpa lite flytande tvättmedel som får stå till mina filtprojekt.
Jag har använt grönsåpa när jag tovat i maskin med gott resultat.
Av Umma
Jag är inte van att sticka randigt, funderar på att randa en tröja lite oregelbundet :think: med 3 färger. Om man stickar runt på en rundsticka hur byter man färg då? Låter man bara tråden följa med upp till nästa byte eller ska man klippa och fästa varenda tråd? Eller kanske bara tova ihop ändarna?

Råd?
Av Ponyo
Umma skrev:Jag är inte van att sticka randigt, funderar på att randa en tröja lite oregelbundet :think: med 3 färger. Om man stickar runt på en rundsticka hur byter man färg då? Låter man bara tråden följa med upp till nästa byte eller ska man klippa och fästa varenda tråd? Eller kanske bara tova ihop ändarna?

Råd?
Jag brukar dra upp tråden till önskat varv. Men det blir lite ojämnt på rundsticka. Speciellt kom man gör korta ränder.
Användarens profilbild
Av melon
leonie skrev:Så här långt har jag kommit på min uggletröja! Garnet är mörkare än vad det ser ut på bilden.

Bild
Mysigt garn du har valt, och fin färg också!! :mrgreen: Jag har kommit ungefär lika långt. Skönt med tjockt garn och stora stickor :tumup: och väldigt smart att sticka en spetssjal i tunt garn före detta för nu går det fort!!

Jag stickar i Alaska, men kände på Rowans garner innan jag kunde bestämma mig. Priset styr mig mycket när jag väljer garn, det blir så satans dyrt att betala 70:-/nystan för en tröja... :?

Det är kul attugglorna stickas nästan sist, jag stickar på som en liten blå för att komma fram till dem. Jag struntar i informningen på ryggen för jag vill ha en rak tröja, men de där korta varven som är precis innan ugglorna - vad gör de egentligen? Är de till för att forma plats för brösten tro? I såna fall kan jag ju strunta i dem med för jag har ju typ inga :Hahaa:
Av Umma
melon skrev:
leonie skrev:Så här långt har jag kommit på min uggletröja! Garnet är mörkare än vad det ser ut på bilden.

Bild
Mysigt garn du har valt, och fin färg också!! :mrgreen: Jag har kommit ungefär lika långt. Skönt med tjockt garn och stora stickor :tumup: och väldigt smart att sticka en spetssjal i tunt garn före detta för nu går det fort!!

Jag stickar i Alaska, men kände på Rowans garner innan jag kunde bestämma mig. Priset styr mig mycket när jag väljer garn, det blir så satans dyrt att betala 70:-/nystan för en tröja... :?

Det är kul attugglorna stickas nästan sist, jag stickar på som en liten blå för att komma fram till dem. Jag struntar i informningen på ryggen för jag vill ha en rak tröja, men de där korta varven som är precis innan ugglorna - vad gör de egentligen? Är de till för att forma plats för brösten tro? I såna fall kan jag ju strunta i dem med för jag har ju typ inga :Hahaa:
Berätta för mig hur är Alaska, är det stickigt? Bra pris på Alaska men det finns tyvärr inte i någon garnaffär här.
Ecoullen :love:

Bild
Åhh vad fint!! Är nästan färdig med Iggle Piggle och koftan jag håller på med, så strax får jag också börja! Jag lutar också åt ecoullen, har en virkad sjal av detta garn, den är väldigt mjuk och skön :loving:
Idag fick jag mitt Lucca Fino. Oj vad mjukt och fint det var :love:
En cerise och grönrandig tröja ska Agnes få. Jag tänkte sticka den uppifrån och ner. Går det bra att måtta efter en tröja som inte har raglanärm?

Sen har jag en strumpstickefråga. Jag såg att mina KnitPro-strumpstickor var den kortare varianten. Vill man ha korta strumpstickor eller ska jag kolla om jag får byta dem mot 20 cm? De blir kanske för korta om man stickar tex ärmar? Iofs kan jag ju sticka med ml istället...
:help:
  • 1
  • 159
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?