Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Essi73
Hej där alla kunniga!

Då är det dags att utöka vår Bärdonsförråd. Damen här hemma, 5 månader har vants vid en BB (jag vet, totalt oergonomiskt men tjejen HAR preferenser) sittandes framåt så att hon kan se, ses och utforska världen utan att så att säga sitta "klistrad" vid mig.
Jag har testar MeiTai på henne, "Tack tack" säger hon i typ 15 minuter sen är det det där :roll: .. "Vänd mig framåt och ge mig lite frihet plis" som kommer.

Jag har fått nys om Pikkolo'n, som tycks vara den enda ergonomiska (vilken min rygg tackar djupt för) ute på marknades där barnet kan bäras framåtvänt.

Någon som har testat Pikkolon? Vad tyckte ni?
Högst tacksam för svar för som sagt... läget börjar bli jobbigt!

Tusen tack på förhand för svar :D
Användarens profilbild
Av naimiez
För mig känns det helt främmande att sätta barnet framåt på magen..... jag bar Theo i sjal på ryggen från att han var 4½ månad. Det är så många intryck och en mammamage i ryggen och höfterna hamnar konstigt på barnet....någon här kanske har testat Pikkolo men blir det ett barn till blir det sjal på ryggen igen för oss ;-)
Användarens profilbild
Av Essi73
naimiez skrev:För mig känns det helt främmande att sätta barnet framåt på magen..... jag bar Theo i sjal på ryggen från att han var 4½ månad. Det är så många intryck och en mammamage i ryggen och höfterna hamnar konstigt på barnet....någon här kanske har testat Pikkolo men blir det ett barn till blir det sjal på ryggen igen för oss ;-)
Ok, många tack! Det var inte riktigt svar på min fråga men tack, verkligen, iaf!
Av Signatur
Du är "min" Essi va? Läget tjejen? :wave: Visst är det skönt att må bra igen.

Hur som helst är det inte så där värst bekvämt att bära framåtvänd i en ergonomisk sele. Barnets rygg bullar liksom in i ens mage vilket gör iallafall mig illamående och det är svårt att få till det bra med barnets ben (tycker jag). Men för ens nacke och axlar är det betydligt bekvämare än en BB.

Om man är lite bekväm som förälder så vänjer man barnet vid att inte sitta framåt längre. Min nummer ett ville också bara sitta framåt, men han fick vackert lära sig att sitta åt andra hållet när jag inte orkade bära i BBn längre (vilket inte var så länge eftersom han var en riktig liten dunderklump). Då var det bra med en ganska låg sele eftersom den ger lite mer rörelsefrihet och sikt för barnet. Vi körde med ERGO.

Hur som helst, mitt råd är att testa pikkolon. Den är hyfsat snygg och gillar man inte att bära framåt med den så går det ju utmärkt att bära även vänd mot sig, på ryggen eller på höften. Enda nackdelen som jag ser det är att höftbältet inte är vadderad, men man verkar kunna köpa en extra grej för att fixa det.

Du kanske kan försöka efterlysa någon i stockholmsområdet som har en så att du kan testa.
Användarens profilbild
Av Essi73
Signatur, många tack för dina tankar! (Sen tror jag att jag är "din" Essi men jag är inte säker :lol: )

Jo, en tanke är att vänja henne vid att sitta nån' annanstans eller på annat vis men du... alltså, tjejen har sin vilja och röstresurser därefter ju :hopmad: ! Precis som brorsan hade när det begav sig (sjal, MT, BB och Ergo :siishah: :shock: ) Tillvänjandet får ske när hon är mer resonibel men/och just nu brinner det i knutarna.
Min tanke med Pikkolon är precis som du skriver, när/om jag inte pallar att bära henne framåt får jag introducera höften, då har hon fortfarande rörelsefriheten, kan se åt sidorna och jag har armarna fria. Den kan alltså användas länge.
Ergon blev maken mer kompis med än jag, fick aldrig till den riktigt så mitt hopp står till - Pikkolon.

Tack och kram!

Ser också att jag nog postade den här tråden på fel avdelning men no worries, jag LOVAR att ge utlåtande om dess plus- och minussidor nästa vecka när Pikkolon anländer!
Användarens profilbild
Av Din mamma
Hej och framför allt välkommen! Jag har ännu inte hittat ett bekvämt sätt att bära barn framåt i längden, men förstår så väl behovet. Min son ville under perioder också bara bäras framåt. Jag ser med andra ord mycket fram emot din recention, för framtida bruk (när nästa bråkbebis kommer ;))
Användarens profilbild
Av Jennelii
Vad är en Pikkolo? *nyfiken*
Användarens profilbild
Av Essi73
Din mamma skrev:Hej och framför allt välkommen! Jag har ännu inte hittat ett bekvämt sätt att bära barn framåt i längden, men förstår så väl behovet. Min son ville under perioder också bara bäras framåt. Jag ser med andra ord mycket fram emot din recention, för framtida bruk (när nästa bråkbebis kommer ;))
Tack! Jag är lika otålig som du *s* Ser fram emot att testa och återge!

Jennelli här är en länk : http://www.edenbaby.se/catalog.php?category=81
(Ämnar inte att göra reklam, just for the record, men det är bara där jag har funnit den)
Användarens profilbild
Av imsel
Va!?
Jag visste inte ens att det fanns en sele där barnet kan sitta fram (som är ergonomisk)!
Och som man kan ha åt andra hållen med.

Sån skulle vi behöva!
Tycker det är krångligt att sätta sonen framåt i sjalen, ofta är det det enda som funkar tyvärr, lite obehvämt, men bättre än skrikande unge, eller att bära i famnen.

Fast inte har man råd med en ny inte :(
Användarens profilbild
Av Essi73
imsel skrev:Va!?
Jag visste inte ens att det fanns en sele där barnet kan sitta fram (som är ergonomisk)!
Och som man kan ha åt andra hållen med.

Sån skulle vi behöva!
Tycker det är krångligt att sätta sonen framåt i sjalen, ofta är det det enda som funkar tyvärr, lite obehvämt, men bättre än skrikande unge, eller att bära i famnen.

Fast inte har man råd med en ny inte :(
Jag vet! Jag tog till "nöden" jag med en kväll, hade Lilltjejen framåt i MT:en, gick så där men funkade just den stunden.
Priset; jag letade här, på Blocket och Tradera efter begagnade men den tycks vara så ny på (svenska) marknaden att jag inget fann. Såg att de är ngt billigare i USA (dollarn ganska låg nu) men med frakt så hamnade man på ung. samma pris. Kanske kommer det fler ut på andrahandsmarknaden så småningom?
Användarens profilbild
Av dolvis
Känner inte till selen men skriver ändå apropå bakåtvänt(framåtvänt etc: Vår dotter blåvägrade också att sitta bakåtvänt och ergonomiskt ("vänja" var inget alternativ, det lovar jag :? ) när hon var liten. Bara om man smugglade ner henne i sjalen precis när hon somnat och höll sig i rörelse så hon inte vaknade gick det sådär en halvtimme. Babybjörnen och min gamla semperssele från 76 var de alternativen som funkade mellan 4-6 mån. Ibland kunde hon acceptera att sitta framåtvänd på magen i trikåsjalen. Det var svajigt och man fick parera ibland med handen, men avlastade bättre än babybjörn om man tex ville gå och hämta posten.

Detta kanske inte gäller era barn MEN för vår dotter vände det (vände hon :lol: ) vid runt 7 mån. Då började hon acceptera framåtvänd vagn och ergonomisk sele PÅ RYGGEN. Strax efter detta började hon även tycka det var mer och mer ok att åka bil. Runt 9 mån ålder åkte hon glatt sele och bärpåse både på magen, ryggen och höften och även bakåtvänd vagn! :tumup:

Jag har hört om flera "framåtkrävare" som börjar acceptera att sitta bakåt runt samma tid - tror det har att göra med att de är mer rörliga själva och kan vrida och vända sig mer i selen. För vår dotter tror jag även det spelade in att hennes magonda som hon verkade ha började gå över.

Så om ni inte har råd med just pikkolon just nu så finns det ändå lite hopp om att ni ska kunna bära mer egonomiskt då de blir tyngre!
Användarens profilbild
Av imsel
Jag provade framåt i mei-taien idag, det funkade, men hans armar satt lite mer "fast" än i sjalen, och jag tror det var därför han inte gillade det.
Fast han gillar inte riktigt meitaien mot mig heller.. han gnäller inte lika mycket i sjalen, men jag förstår inte vad som är de stora skillnaden :hmm:
Användarens profilbild
Av dolvis
imsel skrev:Jag provade framåt i mei-taien idag, det funkade, men hans armar satt lite mer "fast" än i sjalen, och jag tror det var därför han inte gillade det.
Fast han gillar inte riktigt meitaien mot mig heller.. han gnäller inte lika mycket i sjalen, men jag förstår inte vad som är de stora skillnaden :hmm:

Nä, hur lyhörd man än försöker vara som förälder så finns det ju en gräns för vad man kan lista ut ibland :? :heart: .
Användarens profilbild
Av Essi73
Dolvis!! Exakt, det är DET jag menar när jag säger att Lilltjejen har sina preferenser gällande att sitta framåt, vänja kanske går men NOT just nu. Men jag sätter hopp till att det vänder för henne där runt 7 månader.
Vagn, aj aj aj, VE den som ids sätta henne där. Försökte senast igår, baxade upp henne så att hon kunde sittligga kungligt men NEJ. Selen (BB:n :x ) var det bästa. Men jag sätter mitt hopp!
Storebror köpte att åka Ergon på våra ryggar de facto när han var 7månader+ :tumup: Innan dess spottade han och fräste efter vagnen precis lika mycket som Lillasyster nu gör, BB:n var hans grej.
Besynnerligt faktiskt, hur vissa barn vill bli burna och på vilket vis sen :lol:

Imsel Ang. framåtvänd i MT:en, så rullade jag dubbelt, längst ner så att Lilltjejen fick mindre tyg uppe vid halsen så att säga. Det gav hennes armar mer rörelsefrihet. Däremot så stasades hennes lår en smula nertill, så där fick jag typ hålla tillbaka tyget så att det blev bättre passform mellan hennes ben. Kanske värt att prova (nästa gång om det blir fler)?
Användarens profilbild
Av imsel
Essi73 skrev:Dolvis!! Exakt, det är DET jag menar när jag säger att Lilltjejen har sina preferenser gällande att sitta framåt, vänja kanske går men NOT just nu. Men jag sätter hopp till att det vänder för henne där runt 7 månader.
Vagn, aj aj aj, VE den som ids sätta henne där. Försökte senast igår, baxade upp henne så att hon kunde sittligga kungligt men NEJ. Selen (BB:n :x ) var det bästa. Men jag sätter mitt hopp!
Storebror köpte att åka Ergon på våra ryggar de facto när han var 7månader+ :tumup: Innan dess spottade han och fräste efter vagnen precis lika mycket som Lillasyster nu gör, BB:n var hans grej.
Besynnerligt faktiskt, hur vissa barn vill bli burna och på vilket vis sen :lol:

Imsel Ang. framåtvänd i MT:en, så rullade jag dubbelt, längst ner så att Lilltjejen fick mindre tyg uppe vid halsen så att säga. Det gav hennes armar mer rörelsefrihet. Däremot så stasades hennes lår en smula nertill, så där fick jag typ hålla tillbaka tyget så att det blev bättre passform mellan hennes ben. Kanske värt att prova (nästa gång om det blir fler)?
Det blir tyvärr inte mer plats för armarna då :?
Blir snarare mindre plats om jag viker höftbältet (visst var det så du menade?)
Nä, jag får nog fortsätta med sjalen..men bland har jag funderat på en bb. men jag skulle faktikst skämmas att gå med den :roll: :oops: :lol: och aldrig skulle jag betala för en sån :mrgreen:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?