Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lenaskeå
Som många vet så har lilla Ebba kommit, hon är 6 dagar gammal idag & hon älskar att sitta i sjal! :D Däremot är det många i omgivningen som rynkar på näsan & tycker att jag skämmer bort henne då jag hellre bär henne än lägger henne i vagnen eller sängen som hon inte riktigt gillar.

På nätterna vill hon oxå ligga på mig & jag brukar bädda ner oss med kuddar i soffan. Det är mysigt (& varmt) & hon sover jättebra!

Fler som har bebisar som inte vill ligga själva? Hur reagerar er omgivning på att du bär mycket i sjal? Jag tycker inte att man kan skämma bort sitt barn med närhet. Jag berättade detta för en barnmorska & hon blev lite upprörd & menade att det mest naturliga är ju att bära sitt barn nära, det är hellre vagnen som är onaturlig! kändes skönt att ha sånt medhåll! :lol: Trisst att inte fler ser det så bara!
Användarens profilbild
Av solanna
Strunt i dem säger jag bara om alla som tycker att man inte ska bära sitt barn i onödan. Det är ju det absolut bekvämaste för både barn och förälder när de är så där små. Jag undrar verkligen vad det är för knasig mekanism som gör att folk tror att det skulle vara något dåligt att ge barnet mycket närhet. Dåligt samvete för hur de själva gjorde kanske?

I vilket fall som helst så finns det gott om forskning som visar på alla möjliga positiva effekter av fysisk närhet för barn. Särskilt för tidigt fördda har man studerat ingående och känguruvård blir ju allt mer populärt på neonatalavdelningar. Alla kroppens system som andning, temperaturreglering och hjärtrytm mår bra av fysisk närhet till en vårdare. Självklart är det bra även för fullgångna barn även om de klarar att ligga själva också. Dock har ingen av mina killar gillat det så här har valet varit enkelt. Bära nöjd bebis nära eller ha skrikande barn i vagn? Jag tog det första.
Användarens profilbild
Av KATARINA
Säg att vi inte lever på 1800-talet längre.

Du ska se att samma personer i framtiden förvånat kommer att tycka att hon är så nöjd och trygg, tyvärr kommer de inte koppla ihop det dock.
Användarens profilbild
Av Hallon
Min BM säger att barn inte KAN bli "bortskämda" första halvåret (vad man nu menar med det). Så det är bara att ösa på med närhet och kärlek...
Av Ponyo
V var en riktig liten bärfis, som inte tolererade att bli nerlagd alls.
Vissa kompisar fällde samma kommentarer som du fått, och så som jag tolkar det så menade de att om vi bar runt på honom när han var så liten så skulle han vänja sig vid det och fortsätta kräva närhet. De tyckte att om vi istället lät honom ligga och skrika i vagnen/sängen så skulle han vänja sig direkt, och vi skulle få det betydligt lättare senare. Så skulle de själva göra nästa gång de fick barn :roll: :cry:

Kan avslöja att dessa vänner slutade pracka på oss sina råd när vår kille visade sig bli en lugn, glad, harmonisk kille, medan deras är en bråkstake och olycklig liten kille som desperat söker föräldrarnas uppmärksamhet. Inte för att det nödvändigtvis måste ha ett samband, men det känns som om det kanske gör lite skillnad.
Av Lenaskeå
Bubbi skrev:V var en riktig liten bärfis, som inte tolererade att bli nerlagd alls.
Vissa kompisar fällde samma kommentarer som du fått, och så som jag tolkar det så menade de att om vi bar runt på honom när han var så liten så skulle han vänja sig vid det och fortsätta kräva närhet. De tyckte att om vi istället lät honom ligga och skrika i vagnen/sängen så skulle han vänja sig direkt, och vi skulle få det betydligt lättare senare. Så skulle de själva göra nästa gång de fick barn :roll: :cry:

Kan avslöja att dessa vänner slutade pracka på oss sina råd när vår kille visade sig bli en lugn, glad, harmonisk kille, medan deras är en bråkstake och olycklig liten kille som desperat söker föräldrarnas uppmärksamhet. Inte för att det nödvändigtvis måste ha ett samband, men det känns som om det kanske gör lite skillnad.
Skönt att höra! Tänk så kloka människor det finns här!! :heart: :heart:
Användarens profilbild
Av zingo
:tumup: bär på, det som gör bebis nöjd gör resten av familjen nöjda !!!!!!!
Användarens profilbild
Av katha
Finns det något barn som inte vill vara med sin mamma hela tiden!?

Titta på barnen i Afrika, de bärs hela tiden och släpps ner först i tre års ålder och kan gå utan träning!
Du vet bäst, skit i andra! :tumup:
Användarens profilbild
Av solanna
Jag kom att tänka på boken The continuum concept ocm jag verkligen varmt kan rekommendera. Den finns inte att få tag i på svenska längre, men kommer förhoppningsvis ut igen snart. Den kan i alla fall köpas på engelska på nätet, det har jag gjort. En va de mest omvälvande böcker jag läst och efter den kan man inte längre tvivla på om det är rätt att bära sitt barn eller inte.
Användarens profilbild
Av Lundie
Det måste vara tidernas största myt, att barn blir bortskämda av för mycket närhet.

Hur gjorde man innan det fanns vagnar? Band fast ungen i ett snöre och drog det några meter bakom sig för att inte riskera att skämma bort det?
Jag fick också höra det med första barnet. När jag bar nummer två hade de flesta i min omgivning vant sig. Och med nummer två var det ju helt oumbärligt, för jag behövde ju armar och händer fria till storasyster. Så de flesta såg det nog som rätt praktiskt. De kommenterade mest när hon blivit så stor att hon var ur sjalen ibland. -Jasså är det så här hon ser ut! :lol:
Jag har inte alls fått "klängiga" barn som en del olyckskorpar menade att allt bärande skulle ge... :roll:
Av Ponyo
Lundie skrev:Det måste vara tidernas största myt, att barn blir bortskämda av för mycket närhet.

Hur gjorde man innan det fanns vagnar? Band fast ungen i ett snöre och drog det några meter bakom sig för att inte riskera att skämma bort det?
:fnissa:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?