Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Det är kaos bland mina mönster. Jag hittar ingenting och får ofta rita av mönstren flera gånger för att de försvunnit i högen. Och smådelar och detaljer som flyger runt och hamnar bakom bordet, det funkar ju inte.

Hur organiserar du dina mönster? Efter storlek eller typ av plagg? I pärmar, lådor, kuvert?

Hjälp mig med tips att få ordning i oredan! :help:
Av Marine78
I pärmar! Överdelar i en pärm, underdelar i en annan. Sedan sitter det storleksindelat, 2-3 storlekar i en plastficka, men även "modellindelat" med tydligt påskrivet på varje platsficka vad det är för modell/storlek. Inte svårare än så ;-)
Marine78 skrev:I pärmar! Överdelar i en pärm, underdelar i en annan. Sedan sitter det storleksindelat, 2-3 storlekar i en plastficka, men även "modellindelat" med tydligt påskrivet på varje platsficka vad det är för modell/storlek. Inte svårare än så ;-)
:notes: Ok, pärmar och plastfickor. Och etiketter.

Flera tips?
Av corona
Humleblomstern skrev:
Marine78 skrev:I pärmar! Överdelar i en pärm, underdelar i en annan. Sedan sitter det storleksindelat, 2-3 storlekar i en plastficka, men även "modellindelat" med tydligt påskrivet på varje platsficka vad det är för modell/storlek. Inte svårare än så ;-)

Flera tips?

I varje plastficka ha jag längst fram, så att det syns utåt, ett vitt A4-papper.
På den ritar eller beskriver jag vad mönstret skall bli och hur det kan komma att se ut, samt vilken/-a storlek/-ar som finns utklippta i plastfickan.
Där har jag också plats för noteringar i stil med "långa ben, kom ihåg att korta av", "blir väldigt vid" o.s.v...
corona skrev:
I varje plastficka ha jag längst fram, så att det syns utåt, ett vitt A4-papper.
På den ritar eller beskriver jag vad mönstret skall bli och hur det kan komma att se ut, samt vilken/-a storlek/-ar som finns utklippta i plastfickan.
Där har jag också plats för noteringar i stil med "långa ben, kom ihåg att korta av", "blir väldigt vid" o.s.v...
Smaaart, bra tips :tumup: . Sådant tror jag alltid att jag skall komma ihåg ändå, men det gör jag ju aldrig.
Av Enid
corona skrev:
Humleblomstern skrev:

Flera tips?

Så gör jag också. :tumup:
Användarens profilbild
Av teres
Jag organiserar mönster i plastfickor som sedan är sorterade i olika pärmar beroende vart mönstret kommer ifrån. I pärmen är de sorterade efter vad det är, alltså tröjor, byxor, kjolar. Alla mönster som är likadan, fast i olika storlekar i samma mapp. Så vill jag har Meedoms grundmönster för tröja, så finns alla storlekarna jag använt i samma ficka.
Utanpå plastfickan skriver jag vilka mönster som finns inuti, storlek och var det kommer ifrån.

Ändringar, förslag etc skriver jag direkt på mönstret alternativt i mönsterboken.

Mönster som jag återvänder till och använder mycket har jag försökt att göra i byggplast, de hänger i ett stort gem på en krok, krokarna sitter fast i ett sådant räcke man har vid spisen etc att hänga köksredskap på. Har även en lina med tvätklämmor på för sådants om är tillfälligt framme.
teres skrev:Jag organiserar mönster i plastfickor som sedan är sorterade i olika pärmar beroende vart mönstret kommer ifrån. I pärmen är de sorterade efter vad det är, alltså tröjor, byxor, kjolar. Alla mönster som är likadan, fast i olika storlekar i samma mapp. Så vill jag har Meedoms grundmönster för tröja, så finns alla storlekarna jag använt i samma ficka.
Utanpå plastfickan skriver jag vilka mönster som finns inuti, storlek och var det kommer ifrån.

Ändringar, förslag etc skriver jag direkt på mönstret alternativt i mönsterboken.

Mönster som jag återvänder till och använder mycket har jag försökt att göra i byggplast, de hänger i ett stort gem på en krok, krokarna sitter fast i ett sådant räcke man har vid spisen etc att hänga köksredskap på. Har även en lina med tvätklämmor på för sådants om är tillfälligt framme.
Ojoj, här var det ordning vill jag lova! Jag är djupt imponerad. Smart med plasten, mönster man använder ofta har ju en förmåga att bli slitna efter ett tag.

Tack för alla tips :vågen: ! Jag skall ta till mig alltihop och fundera ut ett system som passar mig.
Av Marine78
Passar på att tipsa om Stoff & Stils mönstermellanlägg. Det är mkt bättre än mönsterpapper eftersom det är mjukt och följsamt som tyg och kan användas i all oändlighet utan att gå sönder. Det är betydligt mer lättarbetat än byggplast också. Det kostar 9 kr/m och är på 150 cm bredd. Väl värt varenda krona i mitt tycke
Humleblomstern skrev:
teres skrev:Jag organiserar mönster i plastfickor som sedan är sorterade i olika pärmar beroende vart mönstret kommer ifrån. I pärmen är de sorterade efter vad det är, alltså tröjor, byxor, kjolar. Alla mönster som är likadan, fast i olika storlekar i samma mapp. Så vill jag har Meedoms grundmönster för tröja, så finns alla storlekarna jag använt i samma ficka.

Ojoj, här var det ordning vill jag lova! Jag är djupt imponerad. Smart med plasten, mönster man använder ofta har ju en förmåga att bli slitna efter ett tag.

Tack för alla tips :vågen: ! Jag skall ta till mig alltihop och fundera ut ett system som passar mig.
Användarens profilbild
Av teres
jo, jag använder stoff och stills mönstermellanlägg också men jag gillar byggplasten just för sin tjockhet. Ska jag rita av något många gånger, som ex tygblöjor, bindor, tofflor (nu talar vi om något som sytts i mer än 20 ex) så är byggplasten med sin tjocklek oersättlig, det är bara att lägga på tyget och rita runt.

Annars är det inte så organiserat egentligen, det handlar bara om överlevnad ! Jag har sytt barnkläder i 8 år och hade blivit galen om jag inte hade någon form av koll. (och det har ändå hänt att jag ritat av samma mönster av misstag :oops: )

Annars har jag funderat på någon form av arkivlåda, med hängande fickor.
Användarens profilbild
Av Fryle
Marine78 skrev:Passar på att tipsa om Stoff & Stils mönstermellanlägg. Det är mkt bättre än mönsterpapper eftersom det är mjukt och följsamt som tyg och kan användas i all oändlighet utan att gå sönder. Det är betydligt mer lättarbetat än byggplast också. Det kostar 9 kr/m och är på 150 cm bredd. Väl värt varenda krona i mitt tycke
Jag kör med engångslakan från Åhléns och tycker det är fantastiskt bra. Minns inte vad det kostade, så jag kan inte säga om det är mer prisvärt än mellanlägget.
Av Emmiez
jag har inte så många mönster ännu, så jag sätter ihop alla delar med en nål så jag har dom tillssammans, sen sätter jag varje storlek i en platsficka i en pärm, sen blir det väl att ha en pärm för varje storlek alternativt en pärm för tröjor en för byxor osv.
Av Emmiez
corona skrev:
Humleblomstern skrev:

Flera tips?

:notes: rita färdigt plagg.

nu skriver jag bara på en lapp vad för mönster som ligger i, men helt klart värt att rita modellen om man har specialare :)
Av Emmiez
Marine78 skrev:Passar på att tipsa om Stoff & Stils mönstermellanlägg. Det är mkt bättre än mönsterpapper eftersom det är mjukt och följsamt som tyg och kan användas i all oändlighet utan att gå sönder. Det är betydligt mer lättarbetat än byggplast också. Det kostar 9 kr/m och är på 150 cm bredd. Väl värt varenda krona i mitt tycke
de va inte så dyrt, värt det istället för pappret som bara går sönder :roll:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?