Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Silverälva
Fick låna mammas maskin och en gammal tvillingnål hon hittat i sina gömmor, MEN.... de två raksömmarna kommer väldigt nära varandra, en hoppar över stygn och sicksacken ser ut som kack.....

Finns det olika bredd på tvillingnål och hur gör jag för att få det rätt? :hmm:
Användarens profilbild
Av tweed
det finns olika bredd, så vill du ha längre emellan sömmarna så får du skaffa en annan :D När du säger sicksack, menar du att du syr sicksack med tvillingnålen eller menar du det som blir på baksidan? Man ska aldrig sy nåt annat än raksöm med tvillingnål och om du menar hur det ser ut på baksidan så ska det se lite kackigt ut, det blir ingen riktig sicksack :D
Av Vinterhumlan
Bra fråga :D
Jag har en tvillingnål (som jag vann en gång på tinaw's hemsida bäranära :heart: ) som jag inte börjat använda förrän nu (har varit lite rädd för om den var kompatibel med min sunkiga symaskin :oops: ). I början sydde den jättefint och jag var så glad eftersom den gjorde att jag inte behövde lära mig använda vår overlock (som jag då är ännu mer rädd för än jag var för tvillingnålen :oops: ). MEN den har nu börjat bete sig precis som du beskriver!
Dvs den ena nålen/sömmen hoppar över/tar lååångt stygn emellanåt (den andra syr en fin söm hela vägen) och tittar man då på baksidan där det skall vara typ en zig-zag är det helt knasigt (alltså där där den ena nålen hoppat över ett stygn). Är det så du menar?
Jag vet inte vad som är problemet. Har försökt ändra trådspänning och sy med olika hastigheter men det har inte hjälpt :( Jag börjar misstänka att nålen är sliten, men jag har inte använt den så hysteriskt mycket :?
Av Marine78
Tvillingnål finns med 2,5 resp 4 mm avstånd mellan nålarna (tror inte det finns ngn annan variant). Jag brukar få öka trådspänningen något för att få en fin söm på både fram- och baksida när jag syr med tvillingnål. Och då blir det en fin zickzacksöm på baksidan och jag får sällan eller aldrig hoppstygn. Kan ta kort imorgon på ett par små trosor jag använt tvillingnålen på. Orkar inte riktigt nu...
Användarens profilbild
Av Silverälva
Vinterhumlan skrev:Bra fråga :D
Jag har en tvillingnål (som jag vann en gång på tinaw's hemsida bäranära :heart: ) som jag inte börjat använda förrän nu (har varit lite rädd för om den var kompatibel med min sunkiga symaskin :oops: ). I början sydde den jättefint och jag var så glad eftersom den gjorde att jag inte behövde lära mig använda vår overlock (som jag då är ännu mer rädd för än jag var för tvillingnålen :oops: ). MEN den har nu börjat bete sig precis som du beskriver!
Dvs den ena nålen/sömmen hoppar över/tar lååångt stygn emellanåt (den andra syr en fin söm hela vägen) och tittar man då på baksidan där det skall vara typ en zig-zag är det helt knasigt (alltså där där den ena nålen hoppat över ett stygn). Är det så du menar?
Jag vet inte vad som är problemet. Har försökt ändra trådspänning och sy med olika hastigheter men det har inte hjälpt :( Jag börjar misstänka att nålen är sliten, men jag har inte använt den så hysteriskt mycket :?

Ja, precis så blev det för mig....
Användarens profilbild
Av Silverälva
kvarnvik skrev:det finns olika bredd, så vill du ha längre emellan sömmarna så får du skaffa en annan :D När du säger sicksack, menar du att du syr sicksack med tvillingnålen eller menar du det som blir på baksidan? Man ska aldrig sy nåt annat än raksöm med tvillingnål och om du menar hur det ser ut på baksidan så ska det se lite kackigt ut, det blir ingen riktig sicksack :D

Nej nej, jag är inte hlet galen :Hahaa: , jag menade sömen som blir på baksidan
Av Vinterhumlan
mist skrev:
Vinterhumlan skrev:Bra fråga :D

Ja, precis så blev det för mig....
Okej. Skönt att inte vara ensam :wink:
Då hoppas vi på en ädel riddare/riddarinna som kommer med lite hjälp nu då :D
:help:
Användarens profilbild
Av glis
Om kacket på baksiden gissar jag att det är trådspänningen som strular. Om att den hoppar över stygn på ena nålen: så gjorde min, hoppade över högernålens stygn, och det blev bra igen efter att jag dammat ur maskinen. Jag har en 15 år gammal Husqvarna som visst lär skall vara ganska dammkänslig.
Av Vinterhumlan
glis skrev:Om kacket på baksiden gissar jag att det är trådspänningen som strular. Om att den hoppar över stygn på ena nålen: så gjorde min, hoppade över högernålens stygn, och det blev bra igen efter att jag dammat ur maskinen. Jag har en 15 år gammal Husqvarna som visst lär skall vara ganska dammkänslig.
Tack! Detta tips skall testas! Det låter inte orimligt i mitt fall (även om min maskin är en 12 år gammal Pfaff av billig modell) eftersom den började kajka ur efter att jag sytt en "amningstunika" i sweatshirttyg =mycket ludd!
Min mamma sade att det kunde bero på att nålen kan vara uddstött :roll: Jag hoppas dock att glis har rätt!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?