Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

melon - så fin den blev! :love:

Bestämde mig för att jag ville ha fickor på min kofta, och efter en kort förlaring från Bubbi som var snäll och läste från sitt mönster så har jag nu totat ihop en bildserie på min blogg kring hur man kan sticka en instickad ficka! *pust*

Ni som kikar på den, PMa gärna här om ev. stavfel, syftningsfel, om det är ngt som är svår- eller obegripligt osv.!
Har ju gjort den för att förenkla och förklara, inte för att röra till det... :D ;-)
Senast redigerad av CrazyMagpie den tis aug 25, 2009 12:48, redigerad totalt 1 gånger.
leonie skrev:Jag har precis börjat på en ny sjal, en Bird´s Eye, mönster finns här.

Stickar den på stickor 4 i Drops Alpaca. Har precis insett att det gäller att hålla tungan rätt i mun och inte tappa någon maska, för då är det kört! Fick börja om...
Jag har börjat på den ett par ggr också.... och sen givit upp :D
Mitt tips är att använda sig av livlinor på den sjalen!
Mitt tips är att använda sig av livlinor på den sjalen![/quote]

Jag har också funderingar på att göra den sjalen, men vad menar du med livlinor?
MariaL skrev:Mitt tips är att använda sig av livlinor på den sjalen!
Jag har också funderingar på att göra den sjalen, men vad menar du med livlinor?[/quote]
Att du på ett ställe du VET att du gjort rätt, till exempel efter en avslutad mönsterrapport drar i en tråd genom alla maskorna och låter sitta kvar nere i stickningen när du fortsätter. Om du sedan kommer till ett ställe när du inser att du stickat fel, och det är hopplöst att försöka repa upp och fixa till, så kan du ju glatt (Nåja..) dra ur stickorna och repa upp tills du kommer till det ställe där livlinan gör att du inte kan repa upp mera, för den har kvar alla maskorna och där VET du att det var rätt. Sen är det bara (nåja..) att börja om att sticka igen.
Skulle vilja testa att sticka flätor, men finns det någon som har någon bra beskrivning (med bilder) där man kan se bra hur det hela ska gå till?
Hittade på dropps, men där var det bara smala, tvinnade flätor liksom.
Är det ngn skillnad när man ska sticka bredare flätor?

(Tänkte att det kanske skulle kunna gå att sätta sånna där ugglor som många stickade på tröjor, på ett par halvvantar eller vantar nu inför vintern? :hmm: )
CrazyMagpie skrev:Skulle vilja testa att sticka flätor, men finns det någon som har någon bra beskrivning (med bilder) där man kan se bra hur det hela ska gå till?

(Tänkte att det kanske skulle kunna gå att sätta sånna där ugglor som många stickade på tröjor, på ett par halvvantar eller vantar nu inför vintern? :hmm: )
Jag har varit rädd för flätor tills jag provade förra vintern, och nu undrar jag hur jag tänkte ;-) det är verkligen lätt!

Man sätter över så många maskor som ingår i flätan på en flätsticka som man sen håller framför eller bakom arbetet beroende på åt vilket håll flätan ska gå och stickar maskor "som vanligt" och sen stickar man maskorna på flätstickan. Oftast i mönster tycker jag att det är bra beskrivet hur man ska göra, och jag är inte säker på att bilder skulle underlätta :hmm: Men kanske det finns videos på knittinghelp.com? Länk finns i trådstarten, och på engelska säger man cables om flätor ifall du vill googla efter bilder.
Av Fab
CrazyMagpie skrev:
Bestämde mig för att jag ville ha fickor på min kofta, och efter en kort förlaring från Bubbi som var snäll och läste från sitt mönster så har jag nu totat ihop en bildserie på min blogg kring hur man kan sticka en instickad ficka! *pust*

Ni som kikar på den, PMa gärna här om ev. stavfel, syftningsfel, om det är ngt som är svår- eller obegripligt osv.!
Har ju gjort den för att förenkla och förklara, inte för att röra till det... :D ;-)
Tack för det!
Inte för att jag stickar något till mig som ska ha en sån ficka än, men jag var nyfiken på hur man gjorde, och nu vet jag :D
Kaffemoster skrev: Mitt tips är att använda sig av livlinor på den sjalen!
Det där var minsann det bästa tips jag fått mig till råds på länge! :tumup: Tack!

Apropå de där ugglorna... finns det någon beskrivning på hur man gör dem? Vill minnas att jag sett ett par strumpor med sådana och de var ju hur häftiga som helst! :love:
Av Ponyo
CrazyMagpie skrev:Kaffemoster - Det där lät ju faktiskt inte så fasligt krångligt - måste nog ta och sticka mig en provlapp iaf nu när jag återfunnit en bild på de där ugglorna... 8) Tackar! :tumup:

Fab - Vassego! Hoppas min beskrivning blev förståelig! :D
Jag tyckte som kaffemoster, tills jag testade att göra flätor. Det är verkligen superenkelt. Och jag gjorde superbreda, på samma sätt som smala. Kolla min blogg, där har jag foto på min flätkofta.
Av Umma
Kaffemoster skrev:
CrazyMagpie skrev:Skulle vilja testa att sticka flätor, men finns det någon som har någon bra beskrivning (med bilder) där man kan se bra hur det hela ska gå till?

Jag har varit rädd för flätor tills jag provade förra vintern, och nu undrar jag hur jag tänkte ;-) det är verkligen lätt!

Man sätter över så många maskor som ingår i flätan på en flätsticka som man sen håller framför eller bakom arbetet beroende på åt vilket håll flätan ska gå och stickar maskor "som vanligt" och sen stickar man maskorna på flätstickan. Oftast i mönster tycker jag att det är bra beskrivet hur man ska göra, och jag är inte säker på att bilder skulle underlätta :hmm: Men kanske det finns videos på knittinghelp.com? Länk finns i trådstarten, och på engelska säger man cables om flätor ifall du vill googla efter bilder.
Flätstickning är jätteskoj :vågen: vad är det för ugglor ni mumlar om? :D
Flätor är inte alls svårt, bara man kommer ihåg att vrida alla åt samma håll.

Jag undrar också över ugglorna... :hmm: låter spännande!

Idag fick hjärtevärmaren flytta hem (nåja, till sjukhuset iaf) till min vän. Jag och Alma hälsade på henne på sjukhuset. Hon blev jätteglad, färgen perfekt och den kommer väl till pass, för hon får fortfarande febertoppar på eftermiddagarna, så den kommer nog att användas flitigt! Lite mysigare än landstingets filtar...
melon skrev:zandrama: Åååå gotländsk ull så mysigt. Vad ska det bli?
Det komer bli en luftig sjal, om ett tag, när åtminstone en av koftorna är klara. :lol:
  • 1
  • 151
  • 152
  • 153
  • 154
  • 155
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?