Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Mamma Eli
Jag skulle vilja ha hjälp att reda ut bvegreppen kring olika typer av trikåtyger, vad de har för egenskaper och vad de används bäst till. Lägg gärna till fler typer.

jersey
singeljersey
stretchjersey
interlock
viscosejersey
Av Marine78
Mamma Eli skrev:Jag skulle vilja ha hjälp att reda ut bvegreppen kring olika typer av trikåtyger, vad de har för egenskaper och vad de används bäst till. Lägg gärna till fler typer.

jersey kort och gott ett samlingsnamn för de flesta trikåtyger
singeljersey
stretchjersey
interlock
viscosejersey
Observera - jag är ingen expert :wink:

jersey - kort och gott ett samlingsnamn för de flesta trikåtyger
singeljersey - trikåtyg med en rät och en avig sida, är oftast tunnare än interlocktygerna och "krullar" sig gärna lite i kanterna.
stretchjersey - är i regel en singeljersey med inslag av lycra, spandex etc.
interlock - trikåtyg som ej har någon rät/avig sida. Stickningen ser lika ut på båda sidor. Är oftast lite kraftigare och stadigare än singeljerseyn och i regel lite mer lättarbetad.
viscosejersey - viscose = cellulosafiber, fiber från växtriket, tja kan säkert vara både singeljersey och interlock.
Senast redigerad av Marine78 den mån aug 24, 2009 18:43, redigerad totalt 1 gånger.
Av Marine78
Äsch, nu hittade jag Johnnys info (Jofotex, Söderköping) om olika tyger ibland mina "sypapper". Så här kommer ännu mer ingående förklaring:

Singeljersey: är den enklaste trikåbindningen. Den visar rätmaskor åt ena sidan och avigmaskor åt den andra. Bomull/lycra och viscose/lycra är populära materialsammansättningar.

Muddväv/ribbvaror: ribb stickas av omväxlande aviga och räta maskor. Denna bindning har stor tänjbarhet och elasticitet på bredden och är särskilt lämplig till underkläder och muddar som skall vara mkt följsamma.

Interlock: i interlock har två ribbvaror stickats ihop på så sätt att den enas rätmaskor täcker den andras avigmaskor och så vidare. Detta ger att interlocken blir slät på båda sidor och mycket mjuk. Interlocken är tänjbar, men inte särskilt elastisk och kann sträckas mer på längden än ribb.
Användarens profilbild
Av Sanfora
Tack för både frågan och svar, har länge undrat men varit för lat... 8)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?