Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Skogstokig
Jag undrar om någon här har erfarenhet av eller vet något om att bära lite större barn med motoriska svårigheter? Det gäller min (halv)bror som är 3 år, han kan hålla upp sitt huvud ganska bra, rullar, sitter med hjälp av sittstöd. Han älskar att bli buren :heart: och har blivit buren massor i sin mammas armar (varför har jag inte sjaltipsat henne tidigare :( ). Han börjar minst sagt bli tung att bära och jag har pratat med hans mamma om bärhjälp, sjalar och selar och dylikt. Hon är jätteintresserad och vill veta vad som skulle kunna passa bra. Jag tänker en stadig sjal, men vet inte så mycket om märken odyl (stork, hoppediz?). Knytningar som kan fungera? Knep? Jag kan inget om selar - är det kanske bättre? Hur skulle det fungera med ett större barn med ganska dålig "styrsel"? Vi bor tyvärr långtlångt ifrån varandra annars hade jag bara testat helt enkelt. Många funderingar, jag får återkomma om någon kan bolla det här med mig :D
Användarens profilbild
Av Droppen
Det låter absolut som att en ERGO skulle passa dem, den brukar fuka bra för större barn!
De finns ju att hyra på Hyrsjal.se så de kan prova den först. Vet dock inte om det är väntetid på dem nu eller inte.
Lycka till!
Användarens profilbild
Av Kaja
Jag skulle nog gå på en sele också. Patapum finns ju som toddler och den är ju extra hög i ryggen och har ett extra spänne på sig. Är man ovan att hantera en sjal och dessutom ska få upp ett barn som har svårt att hjälpa till (eller som kämpar emot) på ryggen så får det gå så lätt som möjligt.

Kanske behöver man förstärka den lite ytterligare på något sätt. Huvudstöd kanske är nödvändigt. Visserligen så går det att vila huvudet mot mammas rygg när man blir trött, men ett LITET huvudstöd kanske kunde vara skönt också?? Fast, ett lite mindre än ett sådant man har när man ska sova.
//Kaja
Användarens profilbild
Av asa
Droppen skrev:Det låter absolut som att en ERGO skulle passa dem, den brukar fuka bra för större barn!
De finns ju att hyra på Hyrsjal.se så de kan prova den först. Vet dock inte om det är väntetid på dem nu eller inte.
Lycka till!
:iagree:
Av Skogstokig
tack för svar! :D ni tror alltså på sele. jag läste lite om patapum toddler på mammabarn, det stod något om bäraren har kort överkropp rekommenderas normal patapum - hon är ganska kort, kan toddler bli för stor då?

Kaja - jag tror inte att han skulle kämpa emot när han blir uppsjalad/selad, men inte heller hjälpa till. huvudstöd har du helt rätt i att det skulle vara bra och det har patapumen väl... hm, borde ju annars vara ganska enkelt att fixa.. :hmm:

Droppen - hyrsjal var ett toppentips, men tyvärr verkar de varken ha sjalar eller seler till uthyrning för tillfället.

sjal kanske blir svårt... jag tänker om man sätter honom på sjalen i typ en soffa och sätter sig själv framför och börjar knytningen så, men det blir kanske alldeles för bökigt... synd att hon inte sjalat från start, men det får ordna sig ändå.

jag tar gärna emot fler tankar, idéer och tips! :D
Användarens profilbild
Av Droppen
Aha de har semesterstängt. Även på mallgroda.se kan du hyra sele. :)
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
Jag tror inte Toddlern blir för stor. Jag är inte så lång (160 cm) och har kort överkropp. Vi har en vanlig Patpaum och den är inte hög i ryggen. Albert är inte så lång (kanske 86-87 cm) och sittyget slutar under hans armar.

Jag tror också på Toddlern eller Ergon!
Användarens profilbild
Av Helena
Knyttet & K skrev:Jag tror inte Toddlern blir för stor. Jag är inte så lång (160 cm) och har kort överkropp. Vi har en vanlig Patpaum och den är inte hög i ryggen. Albert är inte så lång (kanske 86-87 cm) och sittyget slutar under hans armar.

Jag tror också på Toddlern eller Ergon!
Håller med, inte vanliga patapumen, den blir för liten. Tyckte den var liten på Saga 68 centimeter. :shock:
Och så kan den bli lite trång tror jag också, man måste liksom humpa ner barnet jätte mycket för att det ska komma i ordentligt, kanske knepigt ifall man inte är van.
Av Skogstokig
tack droppen för tipset om mallgroda - nu är en ergo hyrd därifrån! jag hoppas det blir en uppskattad överaskning om några dagar.

så får vi se hur och om det fungerar. jag ska förhoppningsvis träffa de i höst och då ska jag testa att sjala upp honom på ryggen och se hur det känns för honom och bäraren.

hur tror ni man lättast får upp honom på ryggen med ergon? :hmm: jag har ingen selerfarenhet. fast instruktioner följer väl förhoppningsvis med selen.
Användarens profilbild
Av Veronikak
Jag gissar att det är lättast att lägga/sätta honom på selen uppallad i en soffa eller så, och så sätta sig framför, luta sig bakåt, sätta fast höftbältet och trä på axelremmarna och sedan luta sig framåt och dra åt axelremmarna. Alternativt möjligen ha någon som lägger honom tillrätta på ryggen medan man lutar sig framåt, sedan sätter man fast höftbältet och trät på axelremmarna. Fast jag har aldrig klätt på mig ett barn som inte hjälper till alls på ryggen i sele. Däremot bär vi ofta våran snart fyraåring i sele och det går hur bra som helst, tyngdmässigt och längdmässigt (men hon är liten iofs).

Hoppas att det funkar bra, det är förmodligen jättehärligt att bli buren så, komma upp och se och vara så nära, om man inte kan ta sig fram på egen hand. När man sitter på ryggen blir ju världen mera "rättvänd" också, jämfört med att bli buren i armarna, då ser man ju inte lika lätt framåt, i färdriktningen.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag hjälpte en gång en mamma som hade en son på 12 år som satt i rullstol och hade någon slags huvudstöd också. Fast jag tror han kunde hålla upp huvudet en aning själv.

Hon var ganska kort och liten, men brukade ändå kånka runt med honom på höften en hel del, så gott det gick. Vi knöt ett höftkryss med en vävd långsjal som han fick sitta i, och det gick jättebra! Hon var såå glad och lättad över att hitta en så bra bärhjälp. Det är nästan så jag blir lite tårögd nu när jag tänker på det. Den stora pojken som satt på hennes höft, nästan lika lång som hon var han...

Man kan ju stötta upp ryggen och även huvudet på barnet när man bär i höftkryss med lång sjal. Och man orkar bära väldigt länge på höften så, tack vare att man bär mest med höftpartiet. Men även selar och Mei Tai kan man ju använda på höften.

Jag har upplevt att mina barn föredrar att sitta på höften framför att sitta på ryggen många gånger. Jag tror det har att göra med att de kan få ögonkontakt med mig när de sitter på höften, jämfört med ryggen. Nu är det ju lättare att bära på ryggen, så fungerar det är det ju lättast med ett större barn, men man måste ju också anpassa sig efter vad barnet känner sig nöjd och trygg med.

Hoppas att de hittar något bra bärhjälpmedel! Var bor de någonstans? Har de någon möjlighet att gå på någon sjalträff, knytkurs eller träffa någon bärsjalsambassadör, så tror jag att det skulle vara väldigt bra. Man kan behöva lite mer hjälp i början att knyta upp barnet när det inte kan hjälpa till så mycket själv.
Användarens profilbild
Av Elin G
Ingrid;
Hur fick ni i honom i höftkrysset? Jag diskuterade ochså med en mamma med ett rörelsehindrat barn i den åldern men kunde inte för mitt liv förstå hur vi skulle kunna få i henne i en sjal.
Användarens profilbild
Av Ingrid
Jag måste säga att jag kommer faktiskt inte ihåg det! Det var första året på Underbarabarn-mässan i Älvsjö, och det var otroligt mycket folk som jag träffade de dagarna. Men jag tror att vi måste ha knutit sjalen i höftkryss och lyft i honom efteråt. Fast, som du säger, det kan ju inte vara helt enkelt med en så stor pojke. Nu var mamman väldigt van att lyfta och bära honom, så det gjorde säkert det hela enklare. Jag vet inte om man möjligtvis skulle kunna knyta sjalen halvvägs, lägga sig ner på en säng, få upp barnet på sig och sedan knyta klart. :hmm:
Användarens profilbild
Av kogkarin
Hoppas det funkar för din halvbror! Det låter som om din mamma kommer bli hjälpt massor av en ergo.

Din mamma kanske bor någonstans där det finns en snäll sjalbarnare som skulle kunna hjälpa henne med Ergon?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?