Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här kan du komma kontakt med andra SjalBärare som kan hjälpa dig!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av akm
Jag har en dotter som är drygt en vecka gammal och har så smått börjat bära henne i min eco-wrap. Både hon och jag trivs bra med det, men jag blir ibland orolig att hon inte andas. Hon har då förstås somnat och jag försöker hysteriskt få henne att visa något livstecken men hon bara sover vidare. Jag tror då att jag går runt med en död bebis och det känns ju jättehemskt. :shock: Så då återstår bara att dra upp henne ur selen för att överlyckligt upptäcka att hon fortfarande lever.
Så här kan vi ju inte ha det. Är det någon som har något tips att ge mig?
Användarens profilbild
Av mammagumman
Jag tänker så här - att det är en mammas uppgift att se till att barnet mår bra så din oro är helt som den ska. Alltså helt vanlig. Hur många gånger har inte oroliga mammor slitit upp sina ungar ur vagnar, sängar, bärselar, sjalar, bilstolar etc etc när bebisen slagit sig till ro och somnat som en liten liten stock? Kontrollera barnets andning kan man göra på många olika sätt men att kontrollera mammas oro - det kan vara svårare.

Din mammas tips är jättebra, man kan också känna efter utandningsluft vid näsborrarna, lyssna noga, känna på barnets puls, se på dess färg, känna på händer och fötter m.m. Fördelen med att bära i sjal är i alla fall att barnet är nära dig så att du har möjlighet att vaka över lilla livet på nära håll och hela tiden.

:heart:
Användarens profilbild
Av Jason
Många bra råd har du fått. Små bebisars andning är ju så varierande och det är helt normalt att de håller andan ett par sekunder.
Försök slappna av och pröva på något av tipsen du fått ovan.
Jag är också likadan ibland med min femveckors bebis.
:heart:
Användarens profilbild
Av Joffsan
Det är helt normalt! Och det går över...fast jag kollar fortfarande 3-åringen ibland när han sovit hela natten utan att låta nåt... :shock:

Men seriöst... för oss funkade det att killa eller nypa lite i lilla näsan så gnydde han till eller tog ett djupt andetag men vaknade inte...och då visste jag ju att han andades! :tumup:
Användarens profilbild
Av Elflin
Din oro är helt normal! När jag bar min lilla i början så hade hon en historia med apnéer (prematur) och jag var lite nervös men neoläkaren lugnade mig och sa att eftersom hon ligger mot min bröstkorg blir hon konstant påmind om att andas eftersom min bröstkorg rör sig. Barn som vårdas med sk kängruvård har mycket mindre apnéer när de ligger hud mot hud med sina föräldrar. (Apnéer= andningsuppehåll, prematura barn har det ganska ofta i början eftersom andningscentrum i hjärnan är underutvecklat.)
Användarens profilbild
Av mammagumman
Elflin skrev:...neoläkaren lugnade mig och sa att eftersom hon ligger mot min bröstkorg blir hon konstant påmind om att andas eftersom min bröstkorg rör sig. Barn som vårdas med sk kängruvård har mycket mindre apnéer när de ligger hud mot hud med sina föräldrar. (Apnéer= andningsuppehåll, prematura barn har det ganska ofta i början eftersom andningscentrum i hjärnan är underutvecklat.)
Spännande att höra!
Användarens profilbild
Av amani
mammagumman skrev:
Elflin skrev:...neoläkaren lugnade mig och sa att eftersom hon ligger mot min bröstkorg blir hon konstant påmind om att andas eftersom min bröstkorg rör sig. Barn som vårdas med sk kängruvård har mycket mindre apnéer när de ligger hud mot hud med sina föräldrar. (Apnéer= andningsuppehåll, prematura barn har det ganska ofta i början eftersom andningscentrum i hjärnan är underutvecklat.)
Spännande att höra!
Det där hade jag hört och det lugnade ner mig, när min dotter riktigt borrade in huvet inne i sjalen och folk(och jag!) undrade hur hon kunde få luft :lol:
Användarens profilbild
Av Ida
Du kanske kan ha med en liten fickspegel som du kan sticka under näsan, det borde bildas imma om bebin andas. Om det går att krångla in den i sjalen förstås :hmm:
Användarens profilbild
Av sussry
Förstår hur du känner dig. Var jätteorolig första tiden med Alex i sjal. Oftast hjälpte det att killa honom under foten eller hakan för att han skulle röra på sig. Det är nog mammornas lott att oro sig...
Av akm
Tack alla som hittills har svarat. Jag känner mig lugnare nu tack vare alla tips och fakta som ni har kommit med.
Tänker fortfarande lite på att det blir syrefattigt i sjalen. Bebisen andas in samma luft hela tiden. Det kan väl inte vara så nyttigt? Jag brukar lossa lite på tyget för att få in lite nytt syre till henne.Hur gör ni?
Av Emmiez
akm skrev:Tack alla som hittills har svarat. Jag känner mig lugnare nu tack vare alla tips och fakta som ni har kommit med.
Tänker fortfarande lite på att det blir syrefattigt i sjalen. Bebisen andas in samma luft hela tiden. Det kan väl inte vara så nyttigt? Jag brukar lossa lite på tyget för att få in lite nytt syre till henne.Hur gör ni?
jag brukar också göra så.
Men tyget är relativt tunnt så jag tror att det egentligen kommer luft igenom tyget, men jag släppte också in ny luft när Amanda var liten.
Användarens profilbild
Av imsel
Jag var oxå orolig att Noa skulle sluta andas i sjalen.
Samma när min sambo bar honom när han var pyttig, nu kollar vi ibland oxå :lol:

Har oxå tänkt på det där med luften i sjalen, och jag gör samma, alltså öppnar lite då och då.
Är alltid rädd när folk börjar prata med en att dom ska kommentera om luften..
Flera har ju gjort det (både vänner och okända).
Även fast jag vet själv att det går bra så är jag rädd att folk ska tro att han inte får luft därinne.

Läste även om det där med att barnet påminns om att andas.. men jag tror jag läste att det var pga av att man andas "på" barnet.. fast dom var inte säkra.
Användarens profilbild
Av Jason
mammagumman skrev:
Spännande att höra!
Så bra att veta! Tack!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?