Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av skogsväsen
Maken vill inte lyssna mer o sonen verka ytterst ointresserad han med.
Jag har två sjalar som skall färgas, och jag har två färger som jag skulle vilja ha sjalar i, men hur blir det bäst?
Det är två ullindios, en zinnober..
Bild
..och en ljusblå
Bild
(båda bilderna är lånade)

Jag vill ha en röd o en brun sjal. Hemma har jag massa herdins terracotta(som jag skulle haft till annat för länge sedan)
Om jag färgar den blå med teracottan så borde den likna copper cashmere-eller? O då färgar jag zinnober röd, kommer den då att bli helröd? I så fall färgar jag den blåa röd o zinnober i brun, men då tänkte jag färga den i gradering(?) mörkt mörkt brun till ljusbrun eller blir det jobbigt med både mönster o graderingsfärgat? o kommer möstret att synas när den blir brun? Och hur blir det att färga en ullblandning, fläckigt?

Jag blir alldeles vimsig av allt färgtänk :whut:. Älta lite med mig, snälla.
Av sjaltokan
ull är svårt att färga eftersom du bör färga det i kastrull på spisen, och men mängden tyg i en sjal är det lätt att det blir fläckigt. Jag har dock aldrig provat färga ull på spisen men dock en bomullsjal som blev fläckig.

Jag tror att zinnober inte kommer bli helröd om du inte väljer en väldigt mörk röd.
Har tyvärr inga råd om ullfärgning... men vet hur det där ältandet och tänkandet på färgning är :roll: man kan inte ens få sova ifred...
Fina är dom i allafall sjalarna. Och blå med terracotta borde bli likt copper-cashmere... :hmm:

lycka till i allafall! :tumup:
thowida skrev:ull är svårt att färga eftersom du bör färga det i kastrull på spisen, och men mängden tyg i en sjal är det lätt att det blir fläckigt. Jag har dock aldrig provat färga ull på spisen men dock en bomullsjal som blev fläckig.

Jag tror att zinnober inte kommer bli helröd om du inte väljer en väldigt mörk röd.
Jag har fyndat en stor kastrull för färgningens skull så att den skall kunna flyta runt fritt.. Blötte du sjalen innan du la den i färgbadet?
Emmamedhunden skrev:Och blå med terracotta borde bli likt copper-cashmere... :hmm:
fast det tror du egentligen inte på, du vill bara att jag skall kunna sova gott inatt? :wink:

Jag kan inte besluta mig, o jag vet inget om färgning o jag får ångest o måste stanna uppe hela nätterna o virka mormorsrutor i olika färgkombinationer-hjälp.
:lol: virka i de färger du tänkt färga! :lol:

Joo tror nog på coppar där ändå, men tveksam till ullfärgning, (då det gäller en sjal) men läs om det på nätet och prova med ett annat ulltyg först. (vill själv färga tyg som jag ska sy blöjor av, och det är ull, mindre bitar dock.) Det gäller bara att inte få för stora temperaturskiftningar. tror det finns färg som inte behöver vara så hög temp... inte nitors och inte herdins... det som de i norge brukar färga med... Dylon var det jag tänkte på! :)
Av sjaltokan
skogsväsen skrev:
thowida skrev:ull är svårt att färga eftersom du bör färga det i kastrull på spisen, och men mängden tyg i en sjal är det lätt att det blir fläckigt. Jag har dock aldrig provat färga ull på spisen men dock en bomullsjal som blev fläckig.

Jag har fyndat en stor kastrull för färgningens skull så att den skall kunna flyta runt fritt.. Blötte du sjalen innan du la den i färgbadet?
Ja annars blir det ju med säkerhet fläckigt, jag har en typ jättekastrull men den är för liten ändå..
Användarens profilbild
Av thanisa
Först vilken av trådarna är i ull i den ljusblåa? Jag tror att det är de blå. Då om man färgar med vanlig så tar inte de blå åt sig och man kan få härlig kontraster. Denna sjal är i bomull lila och vit och färgad rust orange och den tycker jag blev ljuvlig.

Detta är bilder från the babywearer men jag hoppas de kan ge lite inspiration.
Bild
Bild
Thanisa, vilken tjusig sjal :loving:
Men tror du att sjalen är vävd med bomullstråd o ulltråd omväxlande? Jag tänkte att det var en blandning redan innan de väver sjalen?

..nu har jag läst instruktionerna på färgen o precis som du säger thowida så skall sjalen vara blöt innan. Ja, jag är helt nybörjare på färgning :oops: förövrigt så är det 30 grader som är lägsta temperaturen för färgning med herdins o det borde väl ullen tåla? I allafall på deras nya förpackningar står det så, på de gamla så står det 60 grader men det borde ju vara samma?
Av sjaltokan
skogsväsen skrev:Thanisa, vilken tjusig sjal :loving:
Men tror du att sjalen är vävd med bomullstråd o ulltråd omväxlande? Jag tänkte att det var en blandning redan innan de väver sjalen?

..nu har jag läst instruktionerna på färgen o precis som du säger thowida så skall sjalen vara blöt innan. Ja, jag är helt nybörjare på färgning :oops: förövrigt så är det 30 grader som är lägsta temperaturen för färgning med herdins o det borde väl ullen tåla? I allafall på deras nya förpackningar står det så, på de gamla så står det 60 grader men det borde ju vara samma?
Frågan är bara om ullen drar åt sig någon färg? Eller om det blir flammigt/fläckigt?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?