Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Jag hade en Sino till Bore som vi tyckte så mycket om, men som jag min klant sålde :(. Den var väldigt mjuk och skön, men räckte ju inte så länge så vi köpte en Manduca som vi använder hela tiden nu. Till ett eventuellt andra barn så vill jag ju såklart bära i sjal igen, men är nu lite sugen på att skaffa en som man kan ha lite längre period, bära på ryggen också. Den ska ändå vara mjuk och gosig och lättknuten.

Maken önskar helst diskret färg (typ svart).

Vi är 164cm resp. 180cm och normalvikt, Sinon var 5m och den funkade bra att knyta. Behöver man längre sjal om man ska knyta på ryggen?

Så, vad har ni för förslag!
Det är ju svårt att hitta ne sjal som fungerar bra hela bärperioden för de har så olika egenskaper. Även om en trikåsjal bara kan användas i ca 3 månader så finns det inget som slår en sådan till en nyföding. Jag skulle rekommendera att ni köper en ny sådan och leta begagnat så kan ni säkert hitta något prisvärt.

Sedan skaffar ni en vävd sjal som blir bra när bebisen blivit lite större och ni så småningom vill testa ryggbärning, kanske när bebisen blivit runt 6 månader. Min favvo är Easycare som är supermjuk och lättknuten. Bra elasticitet också gör att den har relativt mycket trikåkänsla kvar. Didymos Indio-sjalarna är också superfina.

Det finns ju lite stadigare trikåsjalar som man kan använda längre som till exempel en bred Babybundler (finns nog bara begagnat numera) och hampasjalar som Mam Eco, men det skulle jag inte ha valt själv. Andra som har erfarenhet av dessa kanske kan tipsa bättre?
Jag skulle rekommendera en WBS som första sjal, det är enstadig trikå som har längre livslängd än en vanlig trikå, det finns i olika färger, bla. svart med fiskar på.

När barnet blir för tungt så investerar du i en mjuk och skön vävd sjal. Tipsar om att köpa begagnad och ingosad.
För ryggknyt brukar en kortare sjal funka bäst. Tex. 4,2 m.

Lycka till! :vågen:
Här är länk till den trikån jag menade. http://www.edenbaby.se/catalog.php?category=30
Betydligt mycket snyggare än vanliga trikåer, eller hur? Jättetunn och supermjuk. Lång hållbarhet. Det finns många andra färger av dessa, det är ju bara att sätta ut en köpesannons om det du önskar! :D
Edenbaby har annat sjal och selnyttigt också! Det finns naturligtvis andra återförsäljare med många fina bärdon!
Av sjaltokan
lisalisa skrev:Hm, då blir det alltså att ge sig på jakt efter trikåsjal igen. Och då blir det nog en Sino iaf. men jag vill nog ha en ryggbärarsjal iaf.
Du kan bära på ryggen med en WBS, annars så är det ju enklast att försöka träffa någon annan som bär i sjal och få prova och känna.
katha skrev:Jag skulle rekommendera en WBS som första sjal, det är enstadig trikå som har längre livslängd än en vanlig trikå, det finns i olika färger, bla. svart med fiskar på.

När barnet blir för tungt så investerar du i en mjuk och skön vävd sjal. Tipsar om att köpa begagnad och ingosad.

Nu såg jag 4,2 m! Ska det alltså vara kortare sjal till ryggknyt än till magknyt?
lisalisa skrev:
katha skrev:Jag skulle rekommendera en WBS som första sjal, det är enstadig trikå som har längre livslängd än en vanlig trikå, det finns i olika färger, bla. svart med fiskar på.

Nu såg jag 4,2 m! Ska det alltså vara kortare sjal till ryggknyt än till magknyt?
Ja, jag tycker att det är bättre eftersom jag vill få knuten fram när jag bär på ryggen. Då räcker 4,2 m precis till mig, men med en 4,6-4,7 har man ju mer valfrihet så dte är dne längd jag brukar köpa. Jag är lika lång som du, men din man drar nog lite mer tyg så en 4,7:a är kanske att föredra? Avsmalnande ändar på sjalen ger också lite mer att knyta med, men har den raka ändar är det bra med en snäppet längre sjal.
lisalisa skrev:

Orsaken är att man behöver mindre tyg till ryggknyt. Men om du inte har råd att skaffa en i varje längd skulle jag säga att du köper en sjal på 4,6 -4,7 m så kan du knyta det mesta(beroende på hur stor du är).

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?