Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Umma
Bubbi skrev:Jag har stickat klart min gråa "blithe". Och oj vad den inte passade mig. Storleksmässigt satt den perfekt. Men modellen var inte jag.
Bild
Bild lånad från Kim Hargreaves hemsida

Så det lutar åt att svärmor får den i födelsedagspresent istället.
Synd, jag tycker den är jättesnygg, men då blir ju svärmor glad iaf.
:notes: Lucca säger du, var köper man det?
Umma skrev:
Bubbi skrev:Jag har stickat klart min gråa "blithe". Och oj vad den inte passade mig. Storleksmässigt satt den perfekt. Men modellen var inte jag.
Bild

Åh vilken fin :love:

Jag tror att 3stickor säljer Lucca
Hur ska man tänka när man väljer grovlek på stickorna? Jag håller på med provlappar till koftan och jag tycker det blir ok med både stl 4 och 4,5. Lite lösare med de senare såklart. Man kanske ska välja dem då, ifall den drar ihop sig lite när man tvättar? Garnet är superwashbehandlat, men lite lär det väl dra ihop sig ändå? Eller kommer den töja sig och bli för lös?
:help:
Av Umma
Knyttet & K skrev:Hur ska man tänka när man väljer grovlek på stickorna? Jag håller på med provlappar till koftan och jag tycker det blir ok med både stl 4 och 4,5. Lite lösare med de senare såklart. Man kanske ska välja dem då, ifall den drar ihop sig lite när man tvättar? Garnet är superwashbehandlat, men lite lär det väl dra ihop sig ändå? Eller kommer den töja sig och bli för lös?
Jag har inte upplevt att stickade plagg drar ihop sig, jag brukar iofs dra lite lätt i dem och plantorka. Välj det som känns bäst säger jag, jag hade nog ändå valt 4 för jag har definitivt en tendens att sticka för löst och lösare ju längre jag håller på.
Vad ska det bli för något då? :D *nyfiken*
Umma skrev:
Knyttet & K skrev:Hur ska man tänka när man väljer grovlek på stickorna? Jag håller på med provlappar till koftan och jag tycker det blir ok med både stl 4 och 4,5. Lite lösare med de senare såklart. Man kanske ska välja dem då, ifall den drar ihop sig lite när man tvättar? Garnet är superwashbehandlat, men lite lär det väl dra ihop sig ändå? Eller kommer den töja sig och bli för lös?
Jag har inte upplevt att stickade plagg drar ihop sig, jag brukar iofs dra lite lätt i dem och plantorka. Välj det som känns bäst säger jag, jag hade nog ändå valt 4 för jag har definitivt en tendens att sticka för löst och lösare ju längre jag håller på.
Vad ska det bli för något då? :D *nyfiken*
Jag stickar också lite löst. Stickprovet blev ju helt ok, men det kan säkert vara så att jag börjar sticka lösare och lösare. Och tar jag nr 4 behöver jag inte tänka lika mycket på att inte sticka löst :lol:

Det ska bli en sån där uppifrånochnerkofta.
Nu behöver jag hjälp!!

Jag ska öka en maska på avigsidan, inte på så sätt att jag stickar avig maska i både främre och bakre maskbågen, utan på något annat sätt - och jag hittar INGENTING om det på nätet eller i Bonniers stora bok om stickning.....

Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster skrev:Nu behöver jag hjälp!!

Jag ska öka en maska på avigsidan, inte på så sätt att jag stickar avig maska i både främre och bakre maskbågen, utan på något annat sätt - och jag hittar INGENTING om det på nätet eller i Bonniers stora bok om stickning.....

Göra som på rätsidan, ta upp en maska mellan maskorna (omslag, alltså) och sticka den i bakre maskbågen? Så det inte blir hål, alltså.
Long time no see!

Vi har haft semester. Under semestern har jag stickat sockar och halvvantar åt min systerdotter (finns att se i bloggen) och så har jag nästan virkat klart en vågfilt i retrofärger av bomullsgarn. Men den ena färgen tog slut så jag måste beställa lite till.

Nu håller jag på med en gallerfilt i rött bomullsgarn. Får se om det blir bra, det är en testfilt. *s*

Sen har jag fått två sjalbeställningar och två mössbeställningar så jag har lite att pyssla med närmaste tiden. :)
MuuM skrev:
Kaffemoster skrev:Nu behöver jag hjälp!!

Göra som på rätsidan, ta upp en maska mellan maskorna (omslag, alltså) och sticka den i bakre maskbågen? Så det inte blir hål, alltså.
Ja, jag får väl ta och prova. Det jobbiga är att jag ska göra två aviga efter varandra... och förra gången (på Siesta. Jag stickar en till - fast två storlekar mindre. Också den till mig. Gissa om den första blev lite för stor? :D) så blev det tokfult. Å andra sidan gick det att fixa till i efterhand, men det är ju bättre om man lär sig av sina misstag.
Knyttet & K skrev:
Umma skrev:
Bild

Alltså den är rackarns fin den här. Var den svår att sticka? (ja, vi är ju på lite olika nivå men ändå)
Var köper man mönster? Vad är det för garn?
Av Ponyo
Knyttet & K skrev:
Knyttet & K skrev:
Umma skrev:
Bild

Alltså den är rackarns fin den här. Var den svår att sticka? (ja, vi är ju på lite olika nivå men ändå)
Var köper man mönster? Vad är det för garn?
Jag tyckte inte att den var svår att sticka alls. Och om du skulle tycka det så kan du ju alltid ta hjälp av mig.
Man kan köpa mönstret på hennes hemsida tillsammans med garn. (tror jag)
Men annars kan jag scanna av det imorgon.
Det är ett tunt tunt bomullsgarn (2,75 om jag inte minns fel). Men den gick ändå fort att sticka eftersom den är så tajt.

Detta garn har de använt på denna modell:
http://www.knitrowan.com/yarns/Fine-Milk-Cotton.aspx
Bubbi - vilken mysig kofta du siktat in dig på! :D

Dock väcker det en fråga hos mig...

Hur ska man tänka när man ska sticka sånna instickade fickor?
Är lite sugen på att testa att lägga till fickor på min körsbärskofta och det är snyggare med sånna som är på insidan istället för sånna påsydda tycker jag.
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:Någon som vet var jag kan köpa följande:
Merinogarn, svart, stickor 6-8.
Det får inte vara luddigt eller ojämnt.

Drops Alaska? Är det luddigt?
Drops Alaska är inte så luddigt. Det filtar sig dock lätt, jag stickade gröna blöjbyxor i det om du möjligen minns...
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?