Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lenaskeå
Jag var på Barnens hus idag & hörde en tjej fundera på en Baby Björn & sedan pratade hon med en säljare som lovordade BB väldigt mycket! "-Den är väldigt skön att bära i, avlastningen är kanon osv osv"
Jag stod i bakgrunden & lyssnade lite & sen när tjejen pratat klart med säljaren & skulle fundera var jag fräck (?) & gick fram till henne & sa vad jag tyckte om BB, hon fick sedan se min manduca som låg i bilen. Gav henne tipset att titta in här på SB! Hoppas hon hittar hit & glömmer allt vad BB heter!!

Vad skulle ni göra om ni såg en gravid fundera på en Baby Björn? Tycker ju lite synd om bebisar i sen selen, många sitter dessutom utåt i den oxå :(
Användarens profilbild
Av katha
Jag går fram och talar om vad jag tycker, barn ska inte plågas! Jag blir rent ut sagt jävligt förbannad, så in i norden upprörd så jag har lust att klappa till föräldrar med bb... :oops:
Jag har säkert klampat i klaveret både en och 15 ggr när jag öppnat mun.. :rodna:
Användarens profilbild
Av Asia
Hellre BB än ingen sele alls! :this:

Men jag tycker det är modigt att våga göra så :tumup: . Önskar jag hade det modet oxå!
Användarens profilbild
Av Lundie
Jag ger mig bara på dem jag känner. Jag har nog hindrat 4 eller 5 BB-köp i alla fall och alla har köpt sjal eller ergonomisk sele istället! :D
Användarens profilbild
Av Maerion
Asia skrev:Hellre BB än ingen sele alls! :this:
:iagree:

Och att bli förbannad på föräldrar man inte känner för att de väljer annorlunda än man själv gör tycker jag låter rent oförskämt faktiskt.
Användarens profilbild
Av Indah
Lenaskeå skrev:Jag var på Barnens hus idag & hörde en tjej fundera på en Baby Björn & sedan pratade hon med en säljare som lovordade BB väldigt mycket! "-Den är väldigt skön att bära i, avlastningen är kanon osv osv"
Jag stod i bakgrunden & lyssnade lite & sen när tjejen pratat klart med säljaren & skulle fundera var jag fräck (?) & gick fram till henne & sa vad jag tyckte om BB, hon fick sedan se min manduca som låg i bilen. Gav henne tipset att titta in här på SB! Hoppas hon hittar hit & glömmer allt vad BB heter!!

Vad skulle ni göra om ni såg en gravid fundera på en Baby Björn? Tycker ju lite synd om bebisar i sen selen, många sitter dessutom utåt i den oxå :(
Jag skulle nog ha gjort likadant faktiskt.
Jag var ju faktiskt en bb-bärare förut med min äldsta. Stream försökte styra min kosa åt en ergonomisk sele eller sjal men av någon anledning så lyssnade jag inte just då. Jag hade iof ganska problem med ryggen just då och använde vagnen mest. BB var bara för korta stunder när det krisade som mest.
katha skrev:Jag går fram och talar om vad jag tycker, barn ska inte plågas! Jag blir rent ut sagt jävligt förbannad, så in i norden upprörd så jag har lust att klappa till föräldrar med bb... :oops:
Jag har säkert klampat i klaveret både en och 15 ggr när jag öppnat mun.. :rodna:
Det är säkert många föräldrar som inte har en aning om att det finns andra bärselar. De vet inte att det finns bättre alternativ. Är det något som BB är bra på så är det ju att marknadsföra sig iom att de flesta har hört talats om BB.
Användarens profilbild
Av katha
Maerion skrev:

Och att bli förbannad på föräldrar man inte känner för att de väljer annorlunda än man själv gör tycker jag låter rent oförskämt faktiskt.
Ok, jag trodde att man fick säga vad man tyckte här på sjalbarn men det får man tydligen inte! :shock:
Jag säger min och du din, ok? Jag har inte bett om din åsikt, det gjorde Lenaskeå.
Förresten så har du ingen aning om hur jag närmar mig föräldrarna, inte fan går jag fram och skäller ut dom, vad trodde du?!
Jag talade om vad jag KÄNNER inte vad jag SÄGER. Och nu var du oförskämd mot mig och jag blev förnärmad. :(
Användarens profilbild
Av Maerion
katha skrev:
Maerion skrev:

Ok, jag trodde att man fick säga vad man tyckte här på sjalbarn men det får man tydligen inte! :shock:
Jag säger min och du din, ok? Jag har inte bett om din åsikt, det gjorde Lenaskeå.
Förresten så har du ingen aning om hur jag närmar mig föräldrarna, inte fan går jag fram och skäller ut dom, vad trodde du?!
Jag talade om vad jag KÄNNER inte vad jag SÄGER. Och nu var du oförskämd mot mig och jag blev förnärmad. :(
Har jag skrivit att du inte får skriva vad du tycker? Var då?
Jag skrev, precis som du, vad jag tycker. Det står uttryckligen att det är min åsikt om du läser en gång till.

Du skriver att du blir så upprörd att du har lust att klappa till föräldrar som bär i BabyBjörn.

Jag tycker att det är helt okej att tipsa om en produkt man tycker fungerar bättre. Jag tycker däremot inte att det är okej att närma sig andra när man är så arg att man vill slåss.

Och att andra tycker till om det man skriver tycker jag att man får räkna med när man skriver på ett diskussionsforum, däremot var det alls inte min mening att göra dig ledsen.
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Jag skulle behöva veta mer om varför BB är dåligt. Mer än avlastningsmässigt för bäraren då. Hur sitter barnet dåligt (är det att det hänger i grenen och ej får stöd ut åt sidorna?)

En vän har försökt med trikåsjal, men nu köpt en BB, och vi bor långt ifrån varann, kan inte visa min meitai tex. Hur ska jag prata med henne? Det ergonomiska för barnet? Och alla ergonomiska selarna är ju så mycket snyggare! Beco mfl. Vet inget om selar heller då vi inte äger någon. Är användningstiden längre för tex en beco eller manduca än en BB? Känns så. En meitai kan man ju ha länge!

Jag behöver bli påläst! Info tack! (sen kan jag med lägga mig i :wink: om jag törs. På rätt sätt då :) )
Användarens profilbild
Av sanna73
Jag tycker det är skillnad på att lägga sig i och informera om ett bättre alternativ.
Tycker du gjorde en bra grej, en välgärning, för varför skall inte en blivande förälder få information om att det finns selar som är bättre och mer bekväma för bäraren, säljaren av BB lär ju inte säga det i vart fall :tumup:

Sedan hur dålig BB är osv. Visst BB är inte ergonomiska för bäraren och barnet sitter inte direkt i grodpossition, men om den var farlig för barnen skulle vi här i Sverige ha en väldigt massa barn med höft och ryggproblem pga felbärande i BB. Jag har än så länge inte hittat någon opartiskt information (för jag tycker inte pepplons information kan räknas dit) om att BB är FARLIG för barnet. Så tills den kommer fram ser jag helst att föräldrar vågar bära sina barn och att de när de väljer bärverktyg gör det utifrån god information och inte utifrån att de tror att bb är den enda eller bästa bara för att den syns mest.
Av Hell Cat
Emmamedhunden skrev:Jag skulle behöva veta mer om varför BB är dåligt. Mer än avlastningsmässigt för bäraren då. Hur sitter barnet dåligt (är det att det hänger i grenen och ej får stöd ut åt sidorna?)

En vän har försökt med trikåsjal, men nu köpt en BB, och vi bor långt ifrån varann, kan inte visa min meitai tex. Hur ska jag prata med henne? Det ergonomiska för barnet? Och alla ergonomiska selarna är ju så mycket snyggare! Beco mfl. Vet inget om selar heller då vi inte äger någon. Är användningstiden längre för tex en beco eller manduca än en BB? Känns så. En meitai kan man ju ha länge!

Jag behöver bli påläst! Info tack! (sen kan jag med lägga mig i :wink: om jag törs. På rätt sätt då :) )
I dessa selar kan du bära barn (iaf i Manducan) upp till 20 kg! Medan barnet blir för tungt för BB betydligt tidigare, jag bar mellansonen i BB men bara ett litet tag, när han var 6 månader var han för tung! :siishah: Jag hade tyvärr inga kunskaper om sjal och ergonomiska selar då...
Det som jag absolut inte gillar med BB är att de visar att man kan bära små barn framåtvänt, jag anser att det är alldeles för tidigt när babyn är under halvåret, min son är nu snart 9 månader (men 10 v för tidigt född, så runt 7-8 utvecklingsmässigt och han vill INTE sitta framåt i vagn). När folk bär 3 månaders babys i BB, framåtvänt, då blir jag ledsen i ögat... :cry:
http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25 =text om varför BB inte är så bra...
Användarens profilbild
Av MammaMuckla
JennyB73 skrev: Det som jag absolut inte gillar med BB är att de visar att man kan bära små barn framåtvänt, jag anser att det är alldeles för tidigt när babyn är under halvåret, min son är nu snart 9 månader (men 10 v för tidigt född, så runt 7-8 utvecklingsmässigt och han vill INTE sitta framåt i vagn). När folk bär 3 månaders babys i BB, framåtvänt, då blir jag ledsen i ögat... :cry:
http://www.pepplon.se/information.php?info_id=25 =text om varför BB inte är så bra...
Precis detta är det starkaste skälet för min del att jag försöker prata med bekanta om att inte använda BB, eller tja jag försöker inte omvända men jag pratar om fördelarna med andra bärverktyg. Jag mår dåligt av att se de små sitta framåt och jag köper inte resonemanget att det är barnet som behöver titta fram eller som vill det, för det blir ju så tråkigt annars... :shock:
Användarens profilbild
Av zero.sara
Jag tycker det var bra att du visade ett alternativ Lenaskeå, sen är det ju upp till föräldern själv att välja vad hon kommer att bära i :tumup:

Några starka argument (som inte heller klankar ner på BB) som jag brukar använda :D
* Det går att bära barnet längre i en ergonomisk sele, både vikt och åldersmässigt
* Det finns ergonomiska selar som kostar mindre än BB
* Bekvämare för både barn och framför allt den som bär
* Man kan bära fram, på höften och ryggen med en och samma sele

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?