Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Vad tror ni om det?
Ett kypertvävt tyg...

detta; http://www.broarne.se/butik/shop/lantli ... _1657.html
"Ett kypertvävt tyg (alltså lite randigt på tvären) kvalitén är 60% hampa, 20 % ramie och 30% Bomull ( Ramie är en fiber från en brännässla som inte bränns Boehmeria Nivea, det är den stakaste och längsta växfiber man känner till ).. Tvätta gärna innan sömnad för att få fram den lätta känslan på tyget. 60 grader och torktumla gärna. Krymper 10% och blir 150 bred efter tvätt. passar fint till många plagg, som lättare byxor och jacka. Men även en tunika i den här kvalitén går fint. "

så här står det om ramie om man gogglar på det! Låter ju super :D
"RAMIE is also similar to linen and is a bast of plant fiber. It is natural white in color, has a high luster and an unusual resistance to bacteria and molds. Used in fabrics, and often mistaken for linen, it is extremely absorbent and dries quickly. Ramie has excellent abrasion resistance and has been tested to be three to five times stronger than cotton and twice as strong as flax. It is an inexpensive fiber from an East Asian plant and can be spun or woven into a fabric."

eller detta... fiskbensmönstrat...
http://www.broarne.se/butik/shop/lantli ... _1648.html

sen ska det färgas :wink:
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Pilotta skrev:Bra tips! Det ska jag också prova, beställde just 2 m :shock:
Vilket tyg tog du? Vad ska det bli?
Har inte pengar till tyg just nu :( så får drömma istället... nu vill jag sy omlottbyxor med i deras tyg... och en amningstopp av deras skrynkliga längst ner på sidan...

Har best tygprover i allafall. Får se när de kommer.
Användarens profilbild
Av Pilotta
Emmamedhunden skrev:
Har inte pengar till tyg just nu :( så får drömma istället... nu vill jag sy omlottbyxor med i deras tyg... och en amningstopp av deras skrynkliga längst ner på sidan...

Beställde Hampa kypert som jag tror ska bli en kanga. Om tyget är någorlunda tunt ska jag även göra en ringsjal :D
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Pilotta skrev:
Emmamedhunden skrev:

Beställde Hampa kypert som jag tror ska bli en kanga. Om tyget är någorlunda tunt ska jag även göra en ringsjal :D
Du kan väl berätta hur tyget känns när du fått det! Om du tror det passar till långsjal eller inte... :)
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Fick mina tygprover idag. Tror hampakypert passar bäst av de 2 jag beställde prov på till sjal. Känns rätt tunnt, tunnare än indio-tyget, tjockare än gauzen. Min bit på 15x15 stretchar bra på diagonalen, rätt stum upp och ned-riktning. Snedrandig i väven.
Pilotta, ska du färga ditt tyg?
Användarens profilbild
Av Pilotta
Nu har jag fått tyget och har tvättat och torktumlat det. Varning för att det luddar extremt mycket i tvätten, vårt egengjorda filter till tvättmaskinen kläggade igen helt :roll: .
Tyget blev mycket mjukare efter tvätt men jag är inte helt säker på vad jag ska göra med det längre. Ju mer jag tittar på det desto vackrare tycker jag att det är som det är utan att jag färgar det.
Tycker nog att tyget är lite för tjockt att sy en ringsjal av och nån kanga blir det nog inte heller. Kanske får det bli en väska eller två.
Jag skulle inte sy en sjal av det här tyget för om jag jämför med min supertunna Hoppe så känns den så mycket mjukare och tunnare än det här tyget (tyvärr).
Användarens profilbild
Av Emmamedhunden
Pilotta skrev:Nu har jag fått tyget och har tvättat och torktumlat det. Varning för att det luddar extremt mycket i tvätten, vårt egengjorda filter till tvättmaskinen kläggade igen helt :roll: .
Tyget blev mycket mjukare efter tvätt men jag är inte helt säker på vad jag ska göra med det längre. Ju mer jag tittar på det desto vackrare tycker jag att det är som det är utan att jag färgar det.
Tycker nog att tyget är lite för tjockt att sy en ringsjal av och nån kanga blir det nog inte heller. Kanske får det bli en väska eller två.
Jag skulle inte sy en sjal av det här tyget för om jag jämför med min supertunna Hoppe så känns den så mycket mjukare och tunnare än det här tyget (tyvärr).
Bra att veta med luddet... Men den är inte luddig nu efter tvätt? Har du nån annan än hoppe att jämföra med? en didymos kanske? Eller en ringo? Jag tyckte att trådarna var tunnare än i min indio, men att den var tätare vävd än indion, men skillnad på en liten provbit och ett helt tyg förståss... vad tror du om diagonalstretchen till sjal då?
Vill inte ge upp det som långsjalstyg... (och 6 m borde ju räcka till ngt mer :lol: väska eller byxor kanske. Vad var tygbredden efter tvätt? krymte det mycket?
Användarens profilbild
Av Pilotta
Emmamedhunden skrev:
Pilotta skrev:Nu har jag fått tyget och har tvättat och torktumlat det. Varning för att det luddar extremt mycket i tvätten, vårt egengjorda filter till tvättmaskinen kläggade igen helt :roll: .
Bra att veta med luddet... Men den är inte luddig nu efter tvätt? Har du nån annan än hoppe att jämföra med? en didymos kanske? Eller en ringo? Jag tyckte att trådarna var tunnare än i min indio, men att den var tätare vävd än indion, men skillnad på en liten provbit och ett helt tyg förståss... vad tror du om diagonalstretchen till sjal då?
Vill inte ge upp det som långsjalstyg... (och 6 m borde ju räcka till ngt mer :lol: väska eller byxor kanske. Vad var tygbredden efter tvätt? krymte det mycket?
Det är inte luddigt men lite nopprigt, jag tycker inte att det stör.
Har tyvärr inget annat än en Hoppe att jämföra med och har inte nån stor erfarenhet av långsjalar och hur mycket diagonalstretch som behövs.
Tygbredden är 150 cm efter tvätt precis som det stod.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?