Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av eM
Såg bilden på Bina och lillFrans i Ergon och blev lite nyfiken på hur små barn man kan bära i sele? Har en Patapum och där står det ju att barnet måste vara minst 5 mån, vad beror det på?

Elliot är född 30/5 men väger redan 7 kg och är över 65 cm lång :shock:

Så storleksmässigt borde det ju fungera, men ska man vänta iaf pga. kroppens utveckling eller nåt sånt? Vilka rekomendationer är det för Ergo och Beco osv? Nån som har burit små bebisar i Patapum?
Användarens profilbild
Av Helena
Man kanske tänker på ett medelstort barn och då tycker man kanske inte att barnet sitter optimalt i en patapum, kanske med tanke på bredden på sittytan. Ergon är ju lite mjukare, den kanske anpassar sig lite bättre till små barn?

Men om han är så stor så kan du ju testa att sätta dit honom. Min dotter är ju bara tre centimeter längre och hon drunknar ju inte alls i patapumen. :D
Av belinda
Ture 10 dagar gammal trivs ypperligt i Ergon :wink: han har fötterna inuti selen som en groda.

Bild
Användarens profilbild
Av eM
Ååh vilken underbar bild!! :heart: :loving:
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
eM skrev:Ååh vilken underbar bild!! :heart: :loving:
Håller med!

Bar S i Ergon med benen utanför när hon var 3 månader ungefär... hon är jätteliten till växten men det funkade bra...
Användarens profilbild
Av MammaTillFelicia
om man vill bära i tex ergo utan babyinlägg ska man väl ha dem som (inte syns *L*) på bilden, i groda fast med benen innanför.
Användarens profilbild
Av Anso
En liten bebis får ju mycket stöd för huvudet i en sele men sittdelen är på tok för bred, det blir spagat av det hela. April visade (och jg har provat!) att man kan sy in bredden på selen längst ner vid avbärarbältet så blir det smalare att sitta på. Jag vek in ca 2-3 cm /sida och sydde med lite längre stygn för att det ska gå lätt att sprätta bort sedan.

TÄNK PÅ att ett litet barn är lite ostyrslig i kroppen och att selen inte har så mycket fallskydd ut åt sidorna som en sjal eller som man kan knyta med en Mei Tai!!!
Användarens profilbild
Av Sockertopp
Anso skrev:En liten bebis får ju mycket stöd för huvudet i en sele men sittdelen är på tok för bred, det blir spagat av det hela. April visade (och jg har provat!) att man kan sy in bredden på selen längst ner vid avbärarbältet så blir det smalare att sitta på. Jag vek in ca 2-3 cm /sida och sydde med lite längre stygn för att det ska gå lätt att sprätta bort sedan.

TÄNK PÅ att ett litet barn är lite ostyrslig i kroppen och att selen inte har så mycket fallskydd ut åt sidorna som en sjal eller som man kan knyta med en Mei Tai!!!
Apropå April o sele så vet jag ju att hon testade Patapum TODDLER när Ines var 2-3 veckor. O tyckte det funkade okej.

Både Beco o Ergo har ju fö ett infant insert för de minsta.
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Har provat att sätta Dante i grodposition i ergon men han var för lång, hans huvud stack upp och fick inget stöd (detta var när han var ca 3-4 veckor. :(

Annars är det väl delvis där det hänger, antar jag - selarna är inte sydda för att ge stöd för huvudet åt en som inte kan hålla det själv.
Användarens profilbild
Av eM
Mm testade lite försiktigt i eftermiddags och sätta honom i Patapumen men han var så lång så huvudet var jättehögt över kanten och då fungerar det ju inte, samtidigt som sittdelen är så bred så det blir ju i nån slags konstig, oskön version utav grodpositionen... Men vi gillade det inte alls, varken jag eller Totte, sjal är ju såå mycket skönare och mysigare så vi kör det istället!

Ska testa Patapumen med William igen nu i helgen när vi ska till Kolmården men sen kanske den får flytta till ett nytt hem istället, vi gillar nog sjal bättre som sagt... :roll:
Användarens profilbild
Av Auroratiger
Testade med Dante nu igen. Måste ha slarvat förra gången för den här gången funkade det med stöd för huvudet. Lite brett för benen blev det dock (Dante är 7 veckor och någonstans i trakterna kring 5,5 kg och 58-59 cm för den som undrar):

Bild
Bild

Så helt ultimat är det ju inte. Fast nu sitter jag här med honom i selen fortfarande. Jag skulle ju bara testa och ta ur honom igen. Han hann somna... :loving:
Användarens profilbild
Av Anouk
Har Infant insert till Ergon och testat att bära nâgra gânger. Tycker inte alls att det blir lika bekvämt som med lângsjal. Har man inte "inserten" kan man istället använda sig av en vanlig filt för att fulla all utrymme. Har nâgra bilder men lyckades inte att klistra in dem...
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?