Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av lotti
Har kämpat med overlocken i snart två timmar och är beredd att slänga den all världens väg :evil: .......nu har jag äntligen trätt den rätt men sömmen blir inte fin hur jag än gör!!!! jag har trätt om den ett flertalgånger så där är inte problemet! tråd 1 och 2 alltså de som går om tyget blir lös hur jag än ställer in den....

Vad är den vanligaste inställningen vid trikåtyg?? Diffrential ratt och stygnlängd oxå....
Jag syr i uggletyget så det är inget konstigt med tyget...

Snälla hjälp jag blir knäpp snart!!!! :whut:
Användarens profilbild
Av sagis
Jag har samma problem! Jag blir inte klok på min overlockmaskin trots att jag lusläst manualen! :evil:
Väntar och ser om någon har svar på problemet :tumup:
Av Emmiez
ja vet inte, men har någon nåt bra förslag så vill jag gärna ha det med
Användarens profilbild
Av teres
Jag har gjort ett inlägg i min blogg för ganska länge sedan om hur man kan tänka när det gäller trådspänning och overlocker. För mig har det hjälpt mycket för att kunna problemlösa.

http://irmamamma.blogspot.com/2009/01/d ... ocken.html
Av Emmiez
teres skrev:Jag har gjort ett inlägg i min blogg för ganska länge sedan om hur man kan tänka när det gäller trådspänning och overlocker. För mig har det hjälpt mycket för att kunna problemlösa.

:urule: perfekt
Användarens profilbild
Av lotti
teres skrev:Jag har gjort ett inlägg i min blogg för ganska länge sedan om hur man kan tänka när det gäller trådspänning och overlocker. För mig har det hjälpt mycket för att kunna problemlösa.

Jättebra skrivet men jag skulle ändå vilja ha bara på ett ungefär hur rattarna står vid trikåtyg?? Bara så jag har något att utgå ifrån för nu står allt på noll :? känner mig helt förvirrad... :roll:
Av Emmiez
lotti skrev:

Jättebra skrivet men jag skulle ändå vilja ha bara på ett ungefär hur rattarna står vid trikåtyg?? Bara så jag har något att utgå ifrån för nu står allt på noll :? känner mig helt förvirrad... :roll:
jag vet inte om det är samma värden på alla.
men jag brukar börja med tre på alla och så provsyr jag på spillbitar och ser tills det blir bra..
Av Umma
En öglig söm kan ibland bero på att trådarna inte har gått ner mellan "skivorna" ordentligt alltså direkt efter själva rullen leds ju varje tråd ner mellan två skivor? Jag har fått ta tag i tråden på båda sidor och liksom skurit ner den på plats.

Nähä ingen fattar vad jag menar va? :hmm:
Användarens profilbild
Av sagis
Umma skrev:En öglig söm kan ibland bero på att trådarna inte har gått ner mellan "skivorna" ordentligt alltså direkt efter själva rullen leds ju varje tråd ner mellan två skivor? Jag har fått ta tag i tråden på båda sidor och liksom skurit ner den på plats.

Jo, jag fattade :lol: Jag brukar också göra så.
Användarens profilbild
Av lotti
sagis skrev:
Umma skrev:En öglig söm kan ibland bero på att trådarna inte har gått ner mellan "skivorna" ordentligt alltså direkt efter själva rullen leds ju varje tråd ner mellan två skivor? Jag har fått ta tag i tråden på båda sidor och liksom skurit ner den på plats.

Det där ska jag prova nästa gång......verkar inte klokt att trådspänningen ska stå på 8-9 av 9 möjliga på alla fyra trådarna för att det ska bli hyfsat!!! :|
Användarens profilbild
Av MammaMuckla

Du menar där upptill på maskinen då? Heter det inte trådspänningsbrickor eller något sånt?? :hmm:

När jag trädde om den sist (bråttom-moster) hade jag missat att verkligen kolla att den "fastnade" å sen blev ju sömmen som den blev oxå... jätteful och "öglig" aj vad sur jag blev.

Brukar för övrigt köra på en 4-5 i trådspänningen på trikå sen ibland har jag micklat lite med differentialen
Av Umma
lotti skrev:
sagis skrev:

Det där ska jag prova nästa gång......verkar inte klokt att trådspänningen ska stå på 8-9 av 9 möjliga på alla fyra trådarna för att det ska bli hyfsat!!! :|
Nej nej, jag tror inte att du ska behöva ha så hög trådspänning, titta i manualen där bör det stå ungefär vad spänningen ska vara för varje tråd. Jag tror inte tråden kommit ner mellan skivorna (=brickorna) ordentligt. Det är en gissning men det problemet har jag själv haft.
Av Umma
he77na skrev:

Du menar där upptill på maskinen då? Heter det inte trådspänningsbrickor eller något sånt?? :hmm:

När jag trädde om den sist (bråttom-moster) hade jag missat att verkligen kolla att den "fastnade" å sen blev ju sömmen som den blev oxå... jätteful och "öglig" aj vad sur jag blev.

Brukar för övrigt köra på en 4-5 i trådspänningen på trikå sen ibland har jag micklat lite med differentialen
:tumup: brickor heter det visst.
Användarens profilbild
Av teres
Jag tar alltid tag i tråden på varje sida om brickan och rycker lite i den för att kolla att den kommit ned ordentligt! Jag tar alltid upp tråden ur trådspänningsbrickorna när jag byter tråd och låter den nya gå igenom maskinen innan jag sätter ned tråden igen. Dessutom är det bra att nollställa trådspänningen när du drar igenom tråden, så att den kommer ordentligt ned, sedan spänner man.

På min maskin är normalinställningen mellan 3-5 men inställningen beror på så mycket, har jag wwoly nylontråd är ofta inställningen runt 3, tunn singelyersey hade jag börjat runt 5, interlock runt 4-4,5. Sedan beror det på hur många lager tyg jag ska sy igenom. Fast är du uppe på 9 är något fel!
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?