Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Hittade den här sidan... de verkar ha en massa tyger som kanske kan passa som sjal? Tuskaftvävd? Är det lite stummare än jacuardvävd och fiskbensvävd? Massa tyger i hampa och linne.... Såg fina ut. Nån som tror det funkar som sjaltyg? Något tyg verkade ju lite gauzeliknande i sin struktur...http://www.broarne.se/butik/shop/-lantl ... 4wodWhvMIQ
Av Jinxan
thowida skrev:
JinxLinda skrev:tass.

Tuskaft är väl som Rebozo? :hmm: eller minns jag alldeles galet?
tuskaft är som rebozo och gauze tror jag.
Vävt i kors och inte snett är väl tuskaft? Krypert eller vad det heter är väl när "korsen" går snett typ :D
Av sjaltokan
JinxLinda skrev:
thowida skrev:

Vävt i kors och inte snett är väl tuskaft? Krypert eller vad det heter är väl när "korsen" går snett typ :D
:hellu:
ingen aning
Tuskaft används i lakansväv t ex, ”en över, en under”. Det är den vävmetod som används i t ex BäraBarn-sjalen och ofta i rebozos i Sydamerika. Tuskaft är det minst stretchiga tyget, men en glest vävd tuskaft eller en inte så hårt slagen tuskaft kan vara riktigt stretchig på diagnalen. En sorts tuskaft med två trådar som följs åt i varp och väft(inslag) kallas Panama, och har bättre giv än tuskaft. Amazonas Brazil är gjord i Panamaväv. Ett tuskaftvävt tyg med fin varp och grövre inslag kallas Rips.

Kypert kallas ibland diagonalvävt. Kypert har ofta mer giv än tuskaft och slits inte lika fort. Det beror på att kypert har färre ställen där trådar korsar varandra i väven. Inslagstråden går över två trådar och under två trådar, och nästa inslag förskjuts ett steg åt sidan. Resultatet ser ut som ett tyg med diagonala linjer över ytan. Exempel på kypertvävda tyger är jeanstyg (denim) och twill. Kypert har en tydlig avigsida om varpen och inslagstråden är i olika färger. Kypert är tjockare och varmare än tuskaft. Det finns en variant av kypert som kallas korskypert och ofta används i bärsjalar (t ex Storchenwiege). Korskypert har inte så tydlig avigsida som kypert. Fiskbensmönstrat kallas tyg med kypertränder där diagonalriktningen ändras i ränder på tyget. Det ser ut som v:n över ytan.
http://web.bitnet.net/baranara/sidor/tygval.html
Av Jinxan
thowida skrev:
JinxLinda skrev:
thowida skrev:

:hellu:
ingen aning
Tuskaft används i lakansväv t ex, ”en över, en under”. Det är den vävmetod som används i t ex BäraBarn-sjalen och ofta i rebozos i Sydamerika. Tuskaft är det minst stretchiga tyget, men en glest vävd tuskaft eller en inte så hårt slagen tuskaft kan vara riktigt stretchig på diagnalen. En sorts tuskaft med två trådar som följs åt i varp och väft(inslag) kallas Panama, och har bättre giv än tuskaft. Amazonas Brazil är gjord i Panamaväv. Ett tuskaftvävt tyg med fin varp och grövre inslag kallas Rips.

Kypert kallas ibland diagonalvävt. Kypert har ofta mer giv än tuskaft och slits inte lika fort. Det beror på att kypert har färre ställen där trådar korsar varandra i väven. Inslagstråden går över två trådar och under två trådar, och nästa inslag förskjuts ett steg åt sidan. Resultatet ser ut som ett tyg med diagonala linjer över ytan. Exempel på kypertvävda tyger är jeanstyg (denim) och twill. Kypert har en tydlig avigsida om varpen och inslagstråden är i olika färger. Kypert är tjockare och varmare än tuskaft. Det finns en variant av kypert som kallas korskypert och ofta används i bärsjalar (t ex Storchenwiege). Korskypert har inte så tydlig avigsida som kypert. Fiskbensmönstrat kallas tyg med kypertränder där diagonalriktningen ändras i ränder på tyget. Det ser ut som v:n över ytan.
http://web.bitnet.net/baranara/sidor/tygval.html
det var ju typ det jag menade :fnissa:
anxy skrev:Dom verkar ha ändrat informationen på sidan....har någon sytt en sjal av nån av dessa tyger???? nyfiken
Beställer nog när bb kommer! :D
Användarens profilbild
Av anxy
Emmamedhunden skrev:
anxy skrev:Dom verkar ha ändrat informationen på sidan....har någon sytt en sjal av nån av dessa tyger???? nyfiken
Beställer nog när bb kommer! :D
vilket tyg tänker du ta då?
http://www.broarne.se/butik/shop/lantli ... _1657.html
det här... hampakypert. Fick prov på det för någon vecka sen...
Ska ta 6 m, och göra en sjal som ska bli 5,5m lång! :heart: Vet inte om jag sen ska färga tyget eller om den får vara vit ett tag tills jag bestämt mig.
Sen vill jag oxå beställa ett tyg som finns nästan längst ner på sidan, ett viscose med en aning ull i, krinklat och jätteskönt i kvalitén... ska bli en amningströja/gravid tröja... med råa kanter (overlockade bara... men det förutsätter att jag köper en overlock :Hahaa: ) annars får jag väl nöja mig med att fulzigzacka alt skicka den till syrran som får overlocka! :lol:
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?