Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Nettan skrev:
Knyttet & K skrev:Vad är starkast, lingarn eller bomullsgarn?
Har fått lära mig att man kan skilja bomull från lin genom att man inte kan dra av lin lika lätt som bomull.
Men slitagemässigt vet jag inte, mina första lindisktrasor som är väl använda under ett år har börjat få hål nu.
Mina köpta lindisktrasor blev sönderslitna jättesnabbt. Min man testade att dra av bomullsgarnet men det gick inte. Kanske om han hade haft handskar, nu skar det in i händerna. Det borde vara tillräckligt starkt :lol:
Kaffemoster skrev:Nytt projekt (evighetsdito..?) :
Bild

En trekantssjal i entrelac (näverstickning) i entrådigt ullgarn på stickor 3.... Det kommer att variera i grönt, svart och lila vad det lider.
På syfestivalen lärde jag mig att "sticka baklänges" och det var ju lite roligt, men kanske inte egentligen mera praktiskt än att sticka aviga maskor. Men nu när jag stickar entrelac inser jag bakåtstickandets fördel!! Nu behöver jag inte vända arbetet var tionde maska som man ju annars måste göra.

Knitting help hade en video på bakåtstickning också, så jag behöver inte göra verklighet av mitt hot att lägga upp en instruktion på you tube :D
http://www.knittinghelp.com/apps/flash/ ... play/135/1
Knyttet & K skrev:
Nettan skrev:
Har fått lära mig att man kan skilja bomull från lin genom att man inte kan dra av lin lika lätt som bomull.
Men slitagemässigt vet jag inte, mina första lindisktrasor som är väl använda under ett år har börjat få hål nu.
Mina köpta lindisktrasor blev sönderslitna jättesnabbt. Min man testade att dra av bomullsgarnet men det gick inte. Kanske om han hade haft handskar, nu skar det in i händerna. Det borde vara tillräckligt starkt :lol:
Inte bara min disktrasor som är stickade av undermåligt garn, med andra ord - för jag börjar få hål i några av mina också.
Bild

En trekantssjal i entrelac (näverstickning) i entrådigt ullgarn på stickor 3.... Det kommer att variera i grönt, svart och lila vad det lider.
Jättesnyggt! Är det det där som också kallas kontstickning, eller är det något annat?
Knyttet & K skrev:
[img]bild[/img]

Jättesnyggt! Är det det där som också kallas kontstickning, eller är det något annat?
Ja, så kanske det är. Jag har hört näverstickning tror jag. Men näver och kont känns ju liksom rätt så nära varandra också, så det kan ju säkert heta båda.
Användarens profilbild
Av Elsa
Bild

Snyggt! :love: Får man fråga vad det är för garn du använder? :hide:
Användarens profilbild
Av melon
Lin går av lättare i varpen än bomull när man väver, men det är nog starkare mot slitage? :hmm:
Kaffemoster skrev:
Knyttet & K skrev:
[img]bild[/img]

Ja, så kanske det är. Jag har hört näverstickning tror jag. Men näver och kont känns ju liksom rätt så nära varandra också, så det kan ju säkert heta båda.
Det ser ut som det jag kallar kontstickning, men näverstickning var ett finare namn tycker jag. Jag har mönster på ett par vantar i det här nånstans.

Det blir väldigt fint moster!!!
Tro vad ni gör med era disktrasor som vi inte gör, för våra håller sig fortfarande hela och fina? :hmm:
De har ju hunnit bli torkade med en hel del, fast de har iofs aldrig blivit torktumlade, kanske det kan ha med saken att göra?

Kaffemoster - Åh så fint det kommer att bli! :vågen:
Näverstickning står nog högst på min lista över tekniker jag vill lära mig... nån gång när tid ges... :wink:
Jag tassar lite här. Väntar på garn från min hund.

Ja, alltså, nån har spunnit garn till mig av ullen som jag sparat från min hund. Han kan inte gå till garnaffären själv. Än. ;)
Användarens profilbild
Av ellla
gurkan76 skrev:Jag tassar lite här. Väntar på garn från min hund.

Ja, alltså, nån har spunnit garn till mig av ullen som jag sparat från min hund. Han kan inte gå till garnaffären själv. Än. ;)
Det skulle annars vara ett praktiskt trick!

jag har en del kassar från Elsas valpull som jag har tänkt spinna... men det blir liksom aldrig av!?! Min "att göra"-lista är helt enkelt fööör lång...
Elsa skrev:
Snyggt! :love: Får man fråga vad det är för garn du använder? :hide:
Det är entrådigt (8/1) ullgarn som jag köpte på syfestivalen, det är från Evilla. Färgen heter H68.
Användarens profilbild
Av glis
Jag har hört sägas att lin blir starkare när det är fuktigt än när det är torrt. Därför kan man behöva en blomspruta när man väver i lin. En nätkasse i Borås bör därför vara i lin men i Stockholm kan den vara i bommul :wink:
Användarens profilbild
Av melon
glis skrev:Jag har hört sägas att lin blir starkare när det är fuktigt än när det är torrt. Därför kan man behöva en blomspruta när man väver i lin. En nätkasse i Borås bör därför vara i lin men i Stockholm kan den vara i bommul :wink:
:Hahaa: :Hahaa: Känner dock igen det där med att lin blir starkare om det är vått.
Användarens profilbild
Av MuuM
Som ni kanske sett har makens faster just gått bort. Nu har vi varit och tittat i lägenheten. Den är full med grejor. Svågern visade på en docksäng full med garner - fina lingarner, bland annat. Både UFOn och nystan. Så kom maken.

"Du ska titta här inne" sa han. Så gick vi in i en klädkammare. Högst upp, på två spikar, vilade en... STICKMASKIN! :app: Han har sagt det förut men det hade jag helt förträngt. En enkel, typ den Knittax jag haft tidigare fast en annan modell. :mrgreen: Dessutom fanns det ett par kartonger till med garner. :-) Mest lingarner och bomullsgarner men en del annat också. Inte mycket syntet vad jag har sett.

Sen har hon också massor - och jag talar massor - av olika stickor, virknålar, rundstickor, tråd till symaskin, minst en symaskin, kanske två, knappar, prylar... Allt man behöver för att pyssla. Vi kommer att sälja mycket av det, här och på Tradera.

På vinden fanns en leksaksvävstol! Melon, nu får du lära mig att trä. Och när vi kommer ner med den säger svärfar typ "Ja, det fattas några pinnar här, men den stora ska vara komplett."

Han har alltså en 160-vävstol i ett hörn nånstans i huset/ladugården. Nån som är intresserad av en sån, kanske? Viskar: "Meloooon..." ;-)
Användarens profilbild
Av melon
Skojar du, vilken skattkammare!!!!! :shock: :app:

Om jag bara hade en vävstuga så :vågen: :vågen: :vågen: men det har jag ju inte. Jag hjälper dig gärna att trä den lilla vävstolen, det är lätt när du väl sett det en gång. Siri har en liten vävstol som kanske är lika? i trä och med plastsked och riktiga små solv, den är så söt! Hon väver på den just nu men jag har vävt band på den, skitsmart :tumup:

Å en stickmaskin, det verkar skoj! Återkom medmer info sen tycker jag, när du smält det och hunnit gå igenom lite mer.

Och, förlåt min framfusiga och smått entusiastiska sida, beklagar sorgen. :heart:
  • 1
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 124
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?