Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:
melon skrev:Knyttet: Vilken underbar sjal!!! Jag gillar verkligen garnet, snart kan jag inte hålla mig från det längre. Är det alltså lite sticksigt? Jag är så allergisk mot stickiga garner men en väska kanske funkar? :hmm:
Ja, lite sticksigt kan man nog säga att det är. Men det känns mjukare än vad jag trodde att det skulle göra innan jag började sticka. Jag är också lite känslig så jag skulle inte palla att sticka en mössa i det, och jag skulle nog inte vilja ha det som halsdukssjal, men att ha över axlarna med tröja under funkar nog bara bra.
Synd det ju så fint... Många ullgarner tycker jag är mjuka i nystanet, men sen när jag börjar sticka så känns det mer stickigt. Antar att ullfibrerna lägger sig utåt i maskorna och sticks lite mer, eller nåt.
melon skrev:...
The kaffemoster: Fin tröja! Du är verkligen supersnabb :shock: Snygga och jämna flätor du får till, det tycker jag kan vara svårt.
...
Tack :rodna:

Det var ganska grovt garn - stickor fyra, och sen bara räta varv bortsett från början. Så jag tyckte faktiskt att den här gjorde sig förtjänt av benämningen "a quick knit" som det stod i beskrivningen :D
Hjälp!
Jag har nu startat ett nytt projekt en buttercup av ett överblivet garn, och det går så fint att sticka på engelska men jag har stött på en grej som jag ej förstår. k0(1,4) hittar inte förkortningen någonstans. Finns det någon som kan hjälpa mig lite snabbt jag skall snart åka på semester. Snälla :D
Användarens profilbild
Av ellla
MariaL skrev:Hjälp!
Jag har nu startat ett nytt projekt en buttercup av ett överblivet garn, och det går så fint att sticka på engelska men jag har stött på en grej som jag ej förstår. k0(1,4) hittar inte förkortningen någonstans. Finns det någon som kan hjälpa mig lite snabbt jag skall snart åka på semester. Snälla :D
Jag skulle anta att i minsta storleken stickas ingen maska, i nästa strl 1 och största strl 4 maskor. Kan det stämma??
Annars kan jag kanske få se det i ett sammanhang?
ellla skrev:
MariaL skrev:Hjälp!
Jag skulle anta att i minsta storleken stickas ingen maska, i nästa strl 1 och största strl 4 maskor. Kan det stämma??
Annars kan jag kanske få se det i ett sammanhang?
Men du vad du är duktig det verkar stämma jätte bra. TACK! :heart:
Igår lämnade jag min sjal på jobbet :purskis: Det är lite utpressning mot mig själv eftersom jag har en del andra projekt som jag måste ta tag i, men jag vill bara sticka på sjalen hela tiden :lol:
Jag påbörjade det ena igår. Det var väldigt roligt. Det ska bli till bytestråden, så jag kan inte visa bild men förhoppningsvis blir jag klar idag så senare i veckan kanske.
Oj vad ni stickar mycket, har era dygn fler timmar än mitt eller är ni snabbstickare?

Har kommit 7 cm på min koftankofta och den stickas till en 3-åring = liten och få maskor. :oops:
Sitter ofta här och beundrar era vackra verk. :loving:
Knyttet & K skrev:Vad är starkast, lingarn eller bomullsgarn?
Bra fråga... Jag skulle spontant och helt bara på känsla säga lingarn. Men det har ingen som helst grund i fakta, utan bara magkänsla. Släng ett PM på liten06, jag är rätt säker på att hon läst en massa om textila material.. (Eller också är det liten vus? Jag blandar alltid ihop de nicken.. :oops:)
Kaffemoster skrev:
Bra fråga... Jag skulle spontant och helt bara på känsla säga lingarn. Men det har ingen som helst grund i fakta, utan bara magkänsla. Släng ett PM på liten06, jag är rätt säker på att hon läst en massa om textila material.. (Eller också är det liten vus? Jag blandar alltid ihop de nicken.. :oops:)
Jag tänker mig att lin har mycket längre fibrer än bomull och att lingarn därför borde vara starkare.

Josefin
Kaffemoster skrev:
Det är min tanke också. Fast nu lutar det ändå mot att jag använder bomullsgarn. På Drops hemsida verkar det som att det fortfarande är 40% på Muskat så det blir rätt mycket billigare än lin. Deras lin finns ju dessutom i så trista färger och Yllets är ganska dyrt.
Det ska bli en nätkasse.
Har fått lära mig att man kan skilja bomull från lin genom att man inte kan dra av lin lika lätt som bomull.
Men slitagemässigt vet jag inte, mina första lindisktrasor som är väl använda under ett år har börjat få hål nu.
  • 1
  • 119
  • 120
  • 121
  • 122
  • 123
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?