Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av ellla
rätstickat blir bredare och kortare än slätstickat. Så det passar nog utmärkt!

Jag tyckte kaunigarnet var lite stickigt, men är kär i den gröna färgen EQ, tror jag den heter... Så nånting blir det nog av den i framtiden!
Nu ska jag sticka lite till på dopklänningen!
ellla skrev:rätstickat blir bredare och kortare än slätstickat. Så det passar nog utmärkt!

Jag tyckte kaunigarnet var lite stickigt, men är kär i den gröna färgen EQ, tror jag den heter... Så nånting blir det nog av den i framtiden!
Min sjal blir grön :loving:
Jag tycker också att det är stickigt, men enligt P som har 3stickor blir det mjukare med tiden. Och eftersom det inte är en sjal som jag ska ha direkt mot huden skiter jag i stickigheten för garnet är så himla fint.
Användarens profilbild
Av ellla
Knyttet & K skrev:
ellla skrev:rätstickat blir bredare och kortare än slätstickat. Så det passar nog utmärkt!

Jag tycker också att det är stickigt, men enligt P som har 3stickor blir det mjukare med tiden. Och eftersom det inte är en sjal som jag ska ha direkt mot huden skiter jag i stickigheten för garnet är så himla fint.
*Hoppas på bilder*
ellla skrev:
Knyttet & K skrev:

*Hoppas på bilder*
Än är det inte så mycket att visa bild på, det kommer en när jag stickat en bit så man ser färgskiftningarna ordentligt.
Användarens profilbild
Av melon
Knyttet & K skrev:Jag sätter också före och efter. Och ja, jag har bara en maska som mittmaska, men frågan är om jag kanske ska ha två eftersom jag har tre räta maskor och sen kommer hålranden som går längst kanterna... så blir mitten och kanten mer lika.
Jag brukar använda uppläggningsänden som markör. Innan mittmaskan lägger jag tråden så att änden är på baksidan av stickningen, sedan stickar jag mittmaskan och lägger sen fram änden på framsidan av arbetet. Jag tar med änden hela arbetet och virar den runt de mittmaskorna där jag tex gjort en ökning eller en minskning, eller för att visa tex mittmaska eller början på varvet.
Användarens profilbild
Av ellla
melon skrev:
Knyttet & K skrev:Jag sätter också före och efter. Och ja, jag har bara en maska som mittmaska, men frågan är om jag kanske ska ha två eftersom jag har tre räta maskor och sen kommer hålranden som går längst kanterna... så blir mitten och kanten mer lika.
Jag brukar använda uppläggningsänden som markör. Innan mittmaskan lägger jag tråden så att änden är på baksidan av stickningen, sedan stickar jag mittmaskan och lägger sen fram änden på framsidan av arbetet. Jag tar med änden hela arbetet och virar den runt de mittmaskorna där jag tex gjort en ökning eller en minskning, eller för att visa tex mittmaska eller början på varvet.
Smart! :vågen:
Av Ponyo
Vilket dilemma! Har bara några få varv kvar på min KAL-tröja. Men vad ska jag sticka efter den? Har mitt gråa garn som skulle bli klänning först. Nu har jag tänkt göra en liten tröja till mig själv, och en tröja till Ville. Men vad ska jag göra först? Vill nog helst göra något snabbt nu. Men Ville behöver inte riktigt en tröja till just nu. Och jag har inget mönster här till honom, och det vore skoj att följa ett mönster. :blahblah:
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev:Vilket dilemma! Har bara några få varv kvar på min KAL-tröja. Men vad ska jag sticka efter den? Har mitt gråa garn som skulle bli klänning först. Nu har jag tänkt göra en liten tröja till mig själv, och en tröja till Ville. Men vad ska jag göra först? Vill nog helst göra något snabbt nu. Men Ville behöver inte riktigt en tröja till just nu. Och jag har inget mönster här till honom, och det vore skoj att följa ett mönster. :blahblah:
Garnstudio.se? Eller en garnaffär i södern. Knitty.com?
Av Ponyo
MuuM skrev:
Bubbi skrev:Vilket dilemma! Har bara några få varv kvar på min KAL-tröja. Men vad ska jag sticka efter den? Har mitt gråa garn som skulle bli klänning först. Nu har jag tänkt göra en liten tröja till mig själv, och en tröja till Ville. Men vad ska jag göra först? Vill nog helst göra något snabbt nu. Men Ville behöver inte riktigt en tröja till just nu. Och jag har inget mönster här till honom, och det vore skoj att följa ett mönster. :blahblah:
Nja, men det betyder kanske att jag måste köpa ny stickbok? :app:
Av Ponyo
:hopmad:

Ödet bestämde åt mig. Min sticka gick sönder! Den bröts av när jag skulle byta kabel.
Knit Pro, treor. Så nu kan jag inte sticka. Är fast ute på landet.
Vi har testat att limma den med något riktigt starkt lim, men jagmåste tydligen vänta några timmar på att det ska torka. Vad ska jag göra medan jag väntar? Sy? Vila?
Användarens profilbild
Av ellla
Bubbi skrev:
MuuM skrev:
Nja, men det betyder kanske att jag måste köpa ny stickbok? :app:
Absolut! Det MÅSTE man ibland!
Användarens profilbild
Av ellla
Bubbi skrev::hopmad:

Ödet bestämde åt mig. Min sticka gick sönder! Den bröts av när jag skulle byta kabel.
Knit Pro, treor. Så nu kan jag inte sticka. Är fast ute på landet.
Vi har testat att limma den med något riktigt starkt lim, men jagmåste tydligen vänta några timmar på att det ska torka. Vad ska jag göra medan jag väntar? Sy? Vila?
Okej, du med?
jag har ju en ynklig ensam sticka över!

Det fungerar inte med karlssons klister. Det blev bara gojsigt. Två komponents epoxylim, billigaste varianten, höll ett tag, men efter lite belastning gick det också sönder. Min pappa röstar på att prova trälim, medan jag håller på epoxy, riktiga varianten...
Lycka till!
Nu har jag kommit en bit på sjalen. Jag känner mig nöjd, förutom att jag borde ha stickat mittmaskan avig på vartannat varv, det blir en tydligare rand mellan omslagen då. Nu blir det nästan som tre omslag i rad eftersom mittmaskan blir så lös. Men, men. Jag repar inte upp den för det :lol: Den mörkgröna färgen är inte lika mörk i verkligheten som på bilden.

Bild

Bild på den snyggare mittranden:
Bild
Av Britt
fröken_zombie skrev:
ellla skrev:Det skulle vara härligt med lite svalka, men innan man vet ordet av är sommaren över och man längtar tillbaka till den!

En våg-filt skulle jag också vilja göra, men den får ställa sig i kö känns det som...

...och den limmade stickan höll inte...
Och när ändå vågfilt kom på tal ;)

någon som har något bra tips om hur man får kanterna snygga och hela tiden slipper räkna stolpar ??
Så här gör jag. http://sjalbarn.se/forum/viewtopic.php? ... t#p7268975 finns ett inlägg mitt i tråden. Det har nu funkat till två filtar. Och jag har räknat ut hur många maskor man ska lägga upp för att det ska bli jämnt, men det minns jag inte vem som frågade efter. Antalet ska vara delbart med 12 och så lägger man till 4...
  • 1
  • 117
  • 118
  • 119
  • 120
  • 121
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?