Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av saraj
Hej !

Min som är närmare två år och jag ska hitta något nytt bär-sätt men är lite tveksam till vad jag ska testa. Jag är ca 160 cm och tjock (100 kg), lite lat men vill samtidigt inte kompromissa så att det inte är bekvämt.
Min bärbakgrund:
Jag har en moby wrap och en looma sino samt en bad-ringsjal.
Jag är inte någon storbärare utan har burit vid tillfällen när det har underlättat /när han inte ville somna i vagnen/när jag inte kunde ha med vagnen etc.
Trikåsjalarna trivdes jag jättebra med men ringsjal var inte riktigt min grejj

Jag vill hitta något som går lite snabbare än trikåsjalarna, jag skulle i och för sej gärna
fortsätta bära i dem men de känns lite för svajjiga. Vävd sjal känns inte som min grejj, jag tror inte att jag skulle använda dem tillräckligt ofta för att få till rätt snits. Och jag vill bära på magen.

Idag var jag inne och provade en Beco Butterfly samt Manduca men jag var inte så jätteimponerad av någon av dem. Manducan hade jag svårt att få till själv pga spännet mellan axelbanden, som jag oxå tyckte satt för högt upp i nacken. Nu vet jag inte om det är möjligt att det är lättare att istället korsa axelbanden. Men hur gör man då, knäpper man loss dem och knäpper fast dem med barnet i ? Sonen satt jättebra i när han sov men när han var vaken så kändes det som om han var lite väl instängd, kanske bara ovana ? Becon gav sämre stöd när han sov men han satt friare i den som vaken. Möjligen var remmarna som gick från selen upp till axelbanden lite ivägen och skavde under armarna på honom. Kanske oxå går att få till med lite omspännande här och var ? Nackdelen med den var väl möjligen att den var svårare att reglera bandens längd (främst de som gick från selen och upp till axelbanden) när man väl hade den på. Och att jag inte gillade att ha selens tyg mellan honom och mej.

Jag har surfat runt lite och tittade på bl.a Easy Hug men är osäker på hur länge man kan bära i en sådan, och om de blir lika svajjiga som en trikåsjal eller om de funkar ?

Mei tai, hur funkar sådana, är det lite blandning av sjal och sele, går de snabbare att få på än en sjal eller är det ungefär samma sak ?

Någon som kan ge mej lite råd eller som har haft samma funderingar/problem ?

Lättast vore det ju om det fanns ett ställe som hade alla olika sorters bär-saker så man kunde jämför men tyvärr så är det ju oftast någon sort på ett ställe, en annan sort på nästa ställe och då är det så svårt att jämföra.
Av Lenaskeå
Easy hug är väldigt enkel & bekväm tycker jag, den är lätt att sy själv om man bara har måtten &v det kan du nog få hjälp med här på SB om du frågar. Mei tai är oxå smidigt, kräver knytning men det lär man sig ganska snart.

Jag sitter på jobbet nu & det börjar larma men hoppas du hittar något som passar er!
Av Jenny
Hej Hej *vinkar* (Det var mig du träffade igår)
Jag tycker du ska gå tillbaka och testa den knytningen som är nästan som en easyhug, den är superenkel att lära sig och går jättefort att göra dubbelkryss tror jag att den heter. Annars tror jag MeiTai kan vara ett alternativ som sitter bättre än selarna.
Hoppas du hittar något som passar :heart:
Jag har testat det mesta och när man väl fått in sjalknytningen så är den det absolut bästa! Och går lika fort som nåt annat. Men om man inte vill knyta sjal så rekommenderar jag mt. :tumup:
Bar tösen i MT idag och tänkte på din tråd. MT är ju ett strålande bärverktyg! En sjal-mt som Dorislina skriver om är riktigt bekvämt om man fixar magremmen.
Hej alla !

Och tack för era åsikter och idéer. Jag känner mej fortfarande lite rådvill :whut: men det är nog mer för att jag helst skulle vilja prova alla alternativ innan jag väljer (typiskt mej). Jag ska prova att knyta dubbelkryss med mobyn för att få en känsla av hur "det känns", själva knytningen ser ju hur enkel ut som helst. Sedan förstår jag ju självklart att det blir en annan känsla och avlastning med en vävd sjal än en i trikå.
Men jag är ändå bra nyfiken på en mei tai, just för att det kanske (inbillar jag mej i alla fall) går lite snabbare att få på. Det är ju en del tyg att hålla reda på i en sjal och står man utomhus i lite halvdassigt väder och ska få på sej den så blir det lätt smutsigt. Eller om man ska hålla koll på den väldigt nyfikna 2-åringen samtidigt....då gäller det att det går snabbt så han inte har hunnit springa iväg :jippiii:
Jag har aldrig provat en mt, det känns som om det är vanligare och enklare att hitta sjalar i alla varrianter, än vad det är att hitta olika mt. I alla fall om man inte vill beställa via nätet utan prova live. Jag har funderat lite på om jag ska prova att sy en själv men det svåra är väl att sy "rätt modell" från början. Det finns ju en uppsjö olika alternativ med vaddering, bredder, placering av axelband osv. Jag såg någon som hade sytt en hybrid av mei tai och sele fast med sjal-axelband och den blev jag ju självklart oxå nyfiken på. Det finns för mycket att välja på helt enkelt !!
Var hittar man sjal-mei tai ? Är det något man syr själv eller beställer man ? Vad är skillnaden med en sådan och en vanlig mt, är det liksom en fast panel men med 4 sjal-ändar ? Fördelar jämfört med en vanlig mt ?

Många frågor blir det !! :notes:
Vad skönt att det finns en sådan här bra site där man kan fråga alla som är lite mer vana ! Stort tack för alla svar!

/Sara
Jag har en Easy Hug som bara ligger här och aldrig används om du vill prova den. Jag jobbar i Huddinge, (Flemingsberg) men har semester tills i augusti. Men jag är kvar i Stockholm en vecka till om du är sugen på att prova den.
Jag sydde en mei tai själv först för att kolla om jag gillade det och det gjorde jag :tumup: den blev använd jättemycket så nu har jag beställt en köpe meitai, med sjalband, det tycker jag är skönast. Jag sydde efter Knytet & k beskrivning tror jag, fick lite hjälp av mamsen med det var faktiskt inte så svårt (om man bara får lite tid utan 2åring som springer runt och vill hjälpa för då blir det svårt att tänka :wink: ) i efterhand så skulle jag velat sy in lite vaddering i midje"bältet" (2 lager bordsfilt och ett eller 2 fleece kanske) och så vill jag ha det såpass långt så jag kan vira det runt och tillbaka igen och knyta under barnets rumpa.
Tyget jag använde var ett linnetyg som var stadigt och det blev bra och svalt.
Hej !

Och stor tack till Lindiwe för erbjudandet att prova din Easy Hug, tiden räckte dock inte till förra veckan och nu jobbar jag den här veckan (och lillkillen är hemma med pappa). Jag har dock redan bestämt mej och köpt tyg så nu ska här sys en mei tai. Jag testade att knyta dubbelkryss med min Moby Wrap och min son satt bra (och det blev inte svajjigt som jag trodde att det skulle bli) men däremot så är den så tjock i tyget och bred att det blir en massa tyg över som jag bara irreterar mej på. Men den kommer definitivt att följa med på semestern som alternativ.

Jättetack till alla för all hjälp i djungeln och för tips på vilken beskrivning jag kan sy efter (kommer använda knyttet & K men med modifieringen att jag tänkte testa att ha sjaländar även runt midjan men lite smalare och göra dem lite längre så jag kan testa att knyta fram). Det går ju att sy om ifall jag hellre vill ha vadderat band där.

Tack för all hjälp !
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?