Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vi har en tygsoffa med avtagbart, tvättbart tyg. Den är, eller rättare sagt var, vrålsnygg. Nu är den väääääldigt solblekt på sina ställen. Från början var den beige-brun men på vissa ställen är den nästan vit. Med 2 små barn har den ju blivit lite skitig också så jag tänkte att eftersom stora delar av soffan är vit så bleker jag hela med klorin. Sagt och gjort. Jag slängde in tyget, satte på en 40-tvätt och hällde i klorin i tvättmedelsfacket. När jag sedan tog ut tyget när tvätten var klar var tyget helt lysande orange-aprikos. Hur är det möjligt? Det kan vara den fulaste färgen jag har sett i hela mitt liv. Hur kan det bli så? Snälla hjälp mig. Finns det något jag kan göra? Hur kan solen göra soffan vit men inte klorin.
Snyft! Min fina soffa...
Färga? Eller prova bleka igen? Det tar kke flera gånger innan det orangea försvinner..just rött/orange tycker jag brukar vara svårt att få bort :? Har du badkar eller en stor balja så kan du lägga överdraget i klorinbad & röra om emellanåt..tänker att då ligger det längre än i maskinen, men eg. vet jag inte, bara spånar :lol:
Fryle skrev:Lägg det i Remol i badkaret (om du har ett sånt, annars en stor balja).
Vad är Remol?

Jag har redan provat att färga småkuddarna som var i samma färg. Jag färgade dem mörkbruna men de blev väldigt rödspräckliga.

Jag ska prova att lägga den i badkaret.

Har ni fler tips tar jag tacksamt emot dem.
Oj vad trist! Men är den jämn i färgen då eller är den fortfarande fläckig? För är den jämn i färgen kanske du kan färga om den.

När du färgade kuddarna, la du dem först i vatten så de var riktigt genomblöta innan du färgade? Gör man så brukar tydligen infärgningen bli jämnare än om man har torra textilier.

Jag tänkte att om du hade lagt kuddarna torra i maskinen så kanske de blev fläckiga av den anledningen.
Jag tror det kan vara svårt att få tyget helt vitt.. men jag skulle ha blekt ner det mer för att få en jämnare färg att starta från när jag sedan färgade in den igen.
Nu har kuddfodralet legat i badkaret med klorin hela eftermiddagen. Nu är det mer kanariegult. Det verkar inte som att det kommer att bli ljust. Frågan är om jag vågar mig på att färga det. Fast det är väl skit samma. Jag kan ju ändå inte ha en knallgul soffkudde i den beige soffan.
Tyget är mycket gulare på undersidan är på översidan som är solblekt. Om jag färgar, kommer det att bli ojämnt även då?
Lundie skrev:Nu har kuddfodralet legat i badkaret med klorin hela eftermiddagen. Nu är det mer kanariegult. Det verkar inte som att det kommer att bli ljust. Frågan är om jag vågar mig på att färga det. Fast det är väl skit samma. Jag kan ju ändå inte ha en knallgul soffkudde i den beige soffan.
Tyget är mycket gulare på undersidan är på översidan som är solblekt. Om jag färgar, kommer det att bli ojämnt även då?
Risken är väldigt stor att det blir ojämnt även när du färgar.
Lundie skrev:Nu har kuddfodralet legat i badkaret med klorin hela eftermiddagen. Nu är det mer kanariegult. Det verkar inte som att det kommer att bli ljust. Frågan är om jag vågar mig på att färga det. Fast det är väl skit samma. Jag kan ju ändå inte ha en knallgul soffkudde i den beige soffan.
Annars får du köra det svart. Kanske ett par gånger, men det borde ju bli helt svart tillslut..
Svart kan fungera alltså? Nu har tyget legat i klorin hela natten också och det blir inte mindre gult. Jag får skicka det till någon öken så får det ligga där och solblekas några år. Gah!
Lundie skrev:Svart kan fungera alltså? Nu har tyget legat i klorin hela natten också och det blir inte mindre gult. Jag får skicka det till någon öken så får det ligga där och solblekas några år. Gah!
Det är så jag har gjort med håret, det blir alltid svart. :)
Om det är en IKEA-soffa kanske du kan köpa nya överdrag? Vi köpte nyligen för 600 kr, fast då valde vi medvetet billigaste överdraget.

Kan avfärgning ha bättre effekt än blekning kanske? Tänker på sån avfärgning som finns ihop med textilfärg i affären.
Mrs Data skrev:Om det är en IKEA-soffa kanske du kan köpa nya överdrag? Vi köpte nyligen för 600 kr, fast då valde vi medvetet billigaste överdraget.

Kan avfärgning ha bättre effekt än blekning kanske? Tänker på sån avfärgning som finns ihop med textilfärg i affären.
Tyvärr är det inte en IKEA-soffa. Jag får gå och kolla upp det där med avfärgning i morgon. Tack för alla svar och all hjälp. Ni är för goa allihop. Vad vore livet utan SJALBARN?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?