Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Sybeskrivningar, tips, knep och knåp!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av MuuM
Jag har gjort klart min BSJ. :-) Mycket nöjd. Nacken blev lite "smal" eller vad man ska säga, men det blir säkert bra bara den får en bebis att omfamna.

Här är bilder.

Färdigstickat stycke
Bild

Hopvikt tröja
Bild

Jag har sytt ihop den nu men har ingen bild på det. Men det ser ut ungefär sådär.
Användarens profilbild
Av MuuM
Nu börjar jag med Anatolia. http://www.knitty.com/ISSUEspring06/PATTanatolia.html

Är jag galen om jag kör den på rundsticka? Jag är inte så förtjust i aviga och är inspirerad av bla Glis som kör allt på en gång när hon gör Sylvi. Att slippa montera en hel massa är också en motivering.
Användarens profilbild
Av MuuM
Just det. Ni som har Knitpicks. hur många sladdar ska man ha? Jag hittar bara tre, och det är en 40, en 60 och en 120 (eller nåt). Visst ska man ha en 80 också? Var är den då? *mutter*
MuuM skrev:Just det. Ni som har Knitpicks. hur många sladdar ska man ha? Jag hittar bara tre, och det är en 40, en 60 och en 120 (eller nåt). Visst ska man ha en 80 också? Var är den då? *mutter*
I startpaketet var det 60, 80 och 120, så visst borde du ha en sån.
MuuM: jag förstår din tanke om rundsticka - det är väl vid ärmarna det börjar bli lurigt, men där kanske du delar upp det och stickar fram och tillbaka? I alla fall skulle nog jag göra så också.

Själv har jag kommit ner så att jag stickat ihop Siesta. Två hela varv har jag stickat (strax över 300 maskor) och nu inser jag att man skulle fortsätta med raglanökningarna tre varv till :gaah: Frågan är om jag kan krysta fram maskor med det garn som finns, jag har lyckats på den sista ökningen på andra varvet, men nästa gång jag kommer till en ökning blir det ju ett varv tills missade ökningar jag ska få till.... Eller också fuskar jag till något, för det kommer ju att vara mitt under ärmen nästan....
Av Ponyo
MuuM skrev:Nu börjar jag med Anatolia. http://www.knitty.com/ISSUEspring06/PATTanatolia.html

Är jag galen om jag kör den på rundsticka? Jag är inte så förtjust i aviga och är inspirerad av bla Glis som kör allt på en gång när hon gör Sylvi. Att slippa montera en hel massa är också en motivering.
Du vore galen om du INTE körde den på rundsticka. Helt meningslöst att sticka en massa aviga, för att sedan dessutom vara tvungen att montera
allt.

:D
Användarens profilbild
Av MuuM
Kaffemoster - ja, under armarna kommer jag ju dela den.

Bubbi - du har helt rätt. Det var så jag tänkte.

Jag har lagt upp en gång nu och stickat ett varv. och lyckades göra tokfel på de sista tre maskorna så att jag tappade dem helt och det bara blev två trådar. *suck* Så nu har jag tagit upp det och ska lägga upp 350 maskor igen. ;-) Det jag funtar på nu är om jag ska göra 177+177 eller om jag ska göra 177+177-3 eftersom mönstret ska vara delbart med 6+3. Men då vet jag inte om det blir snyggt där det går ihop... :hmm:
Användarens profilbild
Av MuuM
Hmm. Nu är jag ute på djupt vatten. :hmm:

Det ska vara en zickzack-resår. Hur gör jag den på rundstickor...?

Såhär står det:
Set up row [WS] K1, p1, [k2, p1] to last st, k1

Row 1 [RS]: K1, ssk, [k3, S2KP] to last 6 sts, k3, k2tog, k1
Row2 [WS]: K1, [p1, k1, m1, p1, m1, k1] to last 2 sts, p1, k1.

ssk - slip, slip knit. Den har jag listat ut.
S2KP - slip next 2 sts togehter, as if to k2tog, knit next st, pass slipped sts over. Det var inte heller så svårt.

Men om jag gör på detta sätt, som jag börjat. Så ser det inte direkt ut som en zick-zackresår... Det är aviga här och var och det är inte så himla snyggt. Har provat på en provlapp också och den är inte heller fint. Kan någon fundera ut hur jag ska göra för att det ska bli rätt?

Det ska alltså se ut såhär: Bild På min blir det en avigbula under de som är sammanstickade.

Nån som kan förklara? :hmm:
Av Ponyo
MuuM skrev:Hmm. Nu är jag ute på djupt vatten. :hmm:

Det ska vara en zickzack-resår. Hur gör jag den på rundstickor...?

Såhär står det:
Set up row [WS] K1, p1, [k2, p1] to last st, k1

Row 1 [RS]: K1, ssk, [k3, S2KP] to last 6 sts, k3, k2tog, k1
Row2 [WS]: K1, [p1, k1, m1, p1, m1, k1] to last 2 sts, p1, k1.

ssk - slip, slip knit. Den har jag listat ut.
S2KP - slip next 2 sts togehter, as if to k2tog, knit next st, pass slipped sts over. Det var inte heller så svårt.

Men om jag gör på detta sätt, som jag börjat. Så ser det inte direkt ut som en zick-zackresår... Det är aviga här och var och det är inte så himla snyggt. Har provat på en provlapp också och den är inte heller fint. Kan någon fundera ut hur jag ska göra för att det ska bli rätt?

Det ska alltså se ut såhär: Bild På min blir det en avigbula under de som är sammanstickade.

Nån som kan förklara? :hmm:

Du kan ju alltid göra resåren utan att stänga loopen...
Användarens profilbild
Av MuuM
Bubbi skrev: Du kan ju alltid göra resåren utan att stänga loopen...
Ja, jag funderar nästan på att riva upp allt igen och göra just så. har gjort en liten pytteprovlapp där jag först stickade runt och sen fram och tillbaka och det blir väldig skillnad... De maskor man gör extra på det aviga varvet är de som blir det aviga i resåren. Så det blir nog att repa upp igen. Håhåjaja. :-) Hoppas den blir fin till slut.
Bild
Är klar med min trekantsjal i Noro sock yarn - mindre än den jag stickade i Kauni effekt garn, så denna kommer nog bli en renodlad halsduks-sjal och inte en "över-axlarna-sjal"... :wink:
Är nöjd med hur min randgning genom att variera mellan rät och slätstickning tog sig ut i verkligheten, kommer nog att testa detta fler gånger, och då kanske även jobba mer med omslag och hålmönster?

(fler bilder i bloggen, som vanligt...)
Asereht skrev:Uj uj uj så länge sen jag var in. :oops: Har haft lite fullt upp med annat. Har virkat en del på senaste tiden (lite bilder i bloggen) och nu har jag just fått veta att jag kan börja sticka babysaker. :D
Grattis! :vågen: :heart:
Användarens profilbild
Av melon
[quote="CrazyMagpie"]Bild
Är klar med min trekantsjal i Noro sock yarn - mindre än den jag stickade i Kauni effekt garn, så denna kommer nog bli en renodlad halsduks-sjal och inte en "över-axlarna-sjal"... :wink:
Är nöjd med hur min randgning genom att variera mellan rät och slätstickning tog sig ut i verkligheten, kommer nog att testa detta fler gånger, och då kanske även jobba mer med omslag och hålmönster?

(fler bilder i bloggen, som vanligt...)

Jättefin!!! :loving: Var kan man hitta mönstret?
  • 1
  • 114
  • 115
  • 116
  • 117
  • 118
  • 267

Vilken uppdatering! Grattis! :loving:

Nu har jag äntligen kommit mig för att s[…]

Virkhjälp sökes!

Sjalbarn är bäst :heart: Verklige[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?