Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av wokka
Idag var jag på stan med min son, en vecka gammal. Jag bar honom i en vit gauze. En kille på tebutiken började prata med mig: "Wow, that's crazy! Is that, like, part of your clothing?" Jag frågade vad han menade med "crazy" och han undrade om inte bebisen kunde ramla ut. Jag förklarade att det är ett fem meter långt tygstycke, och visade smokingbältet på tvären innanför krysset -- killen blev lugnad ;)

Sen åkte jag buss, och hamnade brevid en tant som tyckte att det såg så bra ut, det här sättet att bära sin bebis. Bra för barnet och bra för bäraren. Hon berättade att hon haft en bärpåse till sin dotter, men det var dåligt för ryggen eftersom det belastar snett. Jag förklarade glatt hur bra det är med långsjal, varpå en kvinna framför oss vände sig om och tittade. Hon hade sitt barn i en Baby Björn-klon, och när hon tittat på mig förklarade hon att hon aldrig skulle kunna bära sitt barn så där som jag. Hon tycker att det känns som om selen ska gå sönder när som helst, en sjal skulle hon aldrig använda. Jag visade återigen att det absolut inte är någon risk att barnet ska falla ut, men hon var inte imponerad. Såg nästan lite sur ut.

Uppenbarligen ser det inte riktig säkert ut, trots rak, tight och noggrann knytning, men däremot ergonomiskt. Nåja. Knepiga kommentarer har jag hört förr, men det här med säkerhet var en ny för mig.

Det är kul när folk vill prata lite, men det är drygt när man får svara på samma saker hundra gånger. Får väl se hur det artar sig... Har ni några favoritkommentarer, eller några såna som ni lessnat grundligt på?
Av RG78
Har nog inte fått några negativa kommentarer någon gång, däremot har ju folk stirrat som dårar när jag har haft sonen i sjal.

Igår var jag på stan med sonen i min Beco och var in i en butik för att köpa nya linser. Tjejen som jobbade där utbrast: Wow, det där var nog den mest urläckraste selen jag någonsin sett...... :)
Jag har faktiskt bara fått positiva kommentarer när jag burit barn. (utom en gg, när jag tagit ut R ur selen för att gå sista biten hem: en tant stannade sin bil för att gå tio meter bakåt och fråga varför R inte hade ytterkläder. Det var 15°C...)

Jag får däremot kommentarer av folk när jag har barn i vagn. I synnerhet av tanter, som tycker det ser kallt ut utan mössa/vagntäcke/vantar... Mina barn är rätt varma av sig ;)
Av Hell Cat
RG78 skrev:Har nog inte fått några negativa kommentarer någon gång, däremot har ju folk stirrat som dårar när jag har haft sonen i sjal.
Igår var jag på stan med sonen i min Beco och var in i en butik för att köpa nya linser. Tjejen som jobbade där utbrast: Wow, det där var nog den mest urläckraste selen jag någonsin sett...... :)
Idag hade vi sjalträff i Stadsparken i Lund; jag och Elflin gick tillsammans och när vi gick förbi en mamma och hennes 2 relativt stora pojkar så dumglodde både hon och pojkarna på oss. Stackars dem, jag dristade mig nämligen till att säga HEJ! till dem! :shock: :lol: Och så kommenterade jag lagom högt (så att mamman skulle höra :Hahaa: ) att om tre personer ställer sig och glor så på en då måste man ju bara säga något till dem :wink:
Jag har också mest fått positiva kommentarer. Numera bär jag väldigt sällan, men när vi var ute och flög satt Dante i MT:n på ryggen när vi skulle igenom säkerhetskontrollen i Washington (de krävde inte att han skulle ner, det tycker jag nästan var lite konstigt). "Oh, he's so comfortable up there, that's great" var kommentaren från den kvinnliga säkerhetsvakten som visiterade mig.
Användarens profilbild
Av sagis
JennyB73 skrev:
RG78 skrev:Har nog inte fått några negativa kommentarer någon gång, däremot har ju folk stirrat som dårar när jag har haft sonen i sjal.
Idag hade vi sjalträff i Stadsparken i Lund; jag och Elflin gick tillsammans och när vi gick förbi en mamma och hennes 2 relativt stora pojkar så dumglodde både hon och pojkarna på oss. Stackars dem, jag dristade mig nämligen till att säga HEJ! till dem! :shock: :lol: Och så kommenterade jag lagom högt (så att mamman skulle höra :Hahaa: ) att om tre personer ställer sig och glor så på en då måste man ju bara säga något till dem :wink:
:Hahaa:

Jag brukar mest få positiva kommentarer. Däremot kan jag känna att folk tittar på mig, eller rent av stirrar ibland. Men jag har nog inte fått en enda negativ kommentar.
Jag har mest fått kommentarer från medelålders och äldre damer. Typ
-åååh, vad mysigt det ser ut
-där har hon det bra
och
-tänk om sånt där hade funnits när mina var små.
Samt en massa nästan fnissigt förtjusta blickar från samma kategori. De som stirrar konstigt är mest yngre tjejer.

Fick förresten en rolig kommentar förra veckan som jag tyckte att jag lyckades parera bra. Jag gick till affären med G i vagnen, hon gillade inte iden och jag tog upp henne i sjalen. Träffar en bekant som säger "det där ser tungt ut" och jag svarade
"jo, hade jag vetat att hon ville sitta i sjalen hade jag inte tagit med den här tunga vagnen bara för att köra hem några chili" :fnissa:
Jemmah skrev:Fick förresten en rolig kommentar förra veckan som jag tyckte att jag lyckades parera bra. Jag gick till affären med G i vagnen, hon gillade inte iden och jag tog upp henne i sjalen. Träffar en bekant som säger "det där ser tungt ut" och jag svarade
"jo, hade jag vetat att hon ville sitta i sjalen hade jag inte tagit med den här tunga vagnen bara för att köra hem några chili" :fnissa:
:Hahaa: :app: Perfekt
Användarens profilbild
Av nakum
Om barnet verkligen kan andas får man höra nästan jämt tycker jag. :wink:
Härom veckan kommenterade damen som äger cafét där vi bor sjalen, innan har hon mest sagt "Vad mysigt!", men nu har det svängt helt och vi blev nästintill attackerade av henne!
"Det kan ju aldrig vara bra att bära på barnen sådär mycket! Du MÅSTE ju ha ont i ryggen!". Jag svarade att så länge jag bar i sjalen fick jag inte ont alls.
"På min tid fick barnen ligga i sina vagnar. Det är inte bra att bära ett barn för mycket! Dom vänjer sig vid det och kommer aldrig kunna vara själva." Då påpekade jag snällt att det var jag som ville bära honom för att det var mysigt, dessutom vill han alltid upp ur vagnen, så det är ju ingen större vits att använda den. Då fick jag en lång uppläxning om att man måste släppa taget kring barnen annars lär som sig aldrig att bli självständiga, hur dåligt det är för barn att alltid få vara nära. :gaah: Jag förklarade att när han var redo att bli mer självständig så säger han nog till. Sen hoppade en annan kund in till mitt försvar och sa att han är så glad över att se att folk bär sina barn, det är ju det allra bästa för barnet! :heart: Då blev det äntligen tyst på kvinnan!

Det var första gången jag verkligen fått försvara vårt val att bära i sjal, att det ska behövas. :whut:
nakum skrev:Det var första gången jag verkligen fått försvara vårt val att bära i sjal, att det ska behövas. :whut:
Det får jag göra ganska ofta tycker jag. Många i min närhet (framför allt äldre typ min svärmor) tycker att det är bättre för barnet att ligga i vagnen och backar inte på den åsikten heller. Jag har till och med blivit påprackad bb! Om du nu ska bära så mycket kan du väl göra det i en "riktig" sele! :shock: :rofl:
Elflin skrev:
nakum skrev:Det var första gången jag verkligen fått försvara vårt val att bära i sjal, att det ska behövas. :whut:
Det får jag göra ganska ofta tycker jag. Många i min närhet (framför allt äldre typ min svärmor) tycker att det är bättre för barnet att ligga i vagnen och backar inte på den åsikten heller. Jag har till och med blivit påprackad bb! Om du nu ska bära så mycket kan du väl göra det i en "riktig" sele! :shock: :rofl:
:whut: :rofl: Ja, stackars dig som inte har råd att köpa en riktig sele!
Å herregud har du ett barn där inne! är nog den roligaste kommentaren jag har fått. Det var när K var bebis och det var vinter så hon syndes ju knappt innanför min jacka. De som sagt det har iofs mest blivit förvånade över att jag har varit två :lol:
En gång i vintras när jag bar lilla L. i mobyn så skulle vi åka buss. När jag gick på bussen och skulle betala så sa bara chauffören att jag skulle gå och sätta mig utan att betala. :hmm: Varför då? frågade jag. Han sa att man åker ju gratis på bussen med barnvagn... Men jag påtalade att jag ju faktiskt inte hade barnvagnen med mig. (Och tänkte i mitt stilla sinne att han måste ha varit blind... :oops: ). Då säger han:

-Jo, men du har ju typ barnvagnen på magen! :Hahaa:

Tack till er både, Joffsan och sunshine.[…]

Vad roligt att den här tråden vaknade t[…]

cykelbarn

Vi har investerat i en elcykel! En röd 12-v&a[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?